Predaj aj ponuka starších áut rastie

25.8.2007, Pravda: Ojazdené automobily sa rekordne predávajú. Jednému z najväčších predajcov automobilov na Slovensku AAA autu v prvom polroku 2007 stúpol predaj o takmer 53 percent oproti minulému roku. Tento trend potvrdil aj internetový server Autovia.sk. “Okrem toho sa rapídne zvýšil počet vozidiel v ponuke a to až o 60 percent," povedala Markéta Lintnerová, marketingová riaditeľka Autovie. 

Podľa nej ponuka ojazdených áut stúpla najmä po vstupe do únie a zjednodušení pravidiel, ktoré uľahčili dovoz. Obmedzenia zabraňujú aj dovozu pristarých áut v zlom stave. 

Milan Smutný, tlačový hovorca AAAauto, predpokladá, že ľudia si kupujú ojazdené autá hlavne pre cenu. Ich nákupné zvyklosti sa však pomaly začínajúmeniť a postupne kladú dôraz aj na kvalitu. Aj František Klincko, hovorca G&Money Bank, ktorá sa špecializuje na financovanie ojazdených áut, tvrdí, že Slováci sa častejšie rozhodujú pre ojazdené autá nielen pre ich cenu, ale aj preto, že sú kvalitnejšie a lepšie vybavené. 

Lintnerová však cenu považuje za najdôležitejšie kritérium. Vyplýva to aj zo spôsobu, akým záujemcovia vyhľadajú automobily na internetových stránkach. Ako prvú zadávajú cenu, až potom ich zaujímajú najazdené kilometre, rok výroby, prípadne značka. Cenová kategória, do ktorej sa Slováci zvyčajne snažia zmestiť, je 200-tisíc korún, čo sa odráža aj na štatistikách predaja. O drahšie autá prejavujú záujem najmä firmy. 

Ak si však záujemca kúpi novšie auto, získa viacej výhod. Napríklad auto, ktoré si záujemca kúpi po roku od výroby, je zvyčajne ešte vo veľmi dobrom stave, ale stojí o 20 až 30 percent menej a stále je v záruke. Ak si kupujúci vyberie auto s málo najazdenými kilometrami, v budúcnosti ušetrí aj pri opravách. Záujemca si teda môže kúpiť staršie auto nižšej strednej triedy za toľko, čo stojí nové malé auto. 

Za posledný mesiac bola najvyhľadávanejšia Škoda, Peugeot a Volkwagen. Najčastejšie si Slováci svoje autá kupujú na lízing či spotrebný úver. Dokazuje to aj štatistika Asociácie lízingových spoločností Slovenska. Až takmer 44 percent automobilov, ktoré financovali lízingové spoločnosti počas prvého polroku tohto roka, bolo ojazdených. Oproti vlaňajšiemu prvému polroku sa lízingom financovalo o 22 percent áut viac. Asociácia tiež predpovedá, že podiel ojazdených a nových automobilov sa pravdepodobne vyrovná. 

Dôvod, prečo je na trhu viac ojazdených zahraničných áut ako tých slovenských, je podľa Lintnerovej výhodnejšia cena aj skutočnosť, že Slováci autá využívajú prevažne dlhšie ako jeden či dva roky. Autá zo zahraničia pochádzajú prevažne z krajín Beneluxu. 

Slovensko sa však bráni dovozu automobilov v zlom stave. Pred dvoma rokmi totiž obmedzilo dovoz necertifikovaných áut. Tieto pravidlá nemajú napríklad v Čechách či Poľsku a preto sa naši susedia podľa niektorých predajcov stávajú európskym šrotoviskom.




Volajte zadarmo 0800 100 100