OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Audi A4 (1994–2001)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Elegantný vzhľad

Verzia s pohonom všetkých kolies

Spoľahlivosť a trvanlivá konštrukcia

Kvalitné spracovanie

Dobré jazdné vlastnosti

O vozidle

V roku 1994 bolo doterajšie Audi 80 nahradené novým modelom A4, ktorý ako jeden z prvých vozidiel priniesol nový spôsob pomenovania vozov ingolstadtskej značky. Sedan, a o rok neskôr uvedené kombi strednej triedy sa chváli elegantnými tvarmi, ktoré príliš nezostarli dodnes. Nová A4 mala pozdvihnúť imidž automobilky a lepšie konkurovať vtedajším súperom od BMW a Mercedesu, čo sa viac než podarilo. A4 sa vyznačovala kvalitnými použitými materiálmi a výborným spracovaním, použitá technika patrila v danej triede ku špičke svojej doby, avšak z dnešného hľadiska nie je prehnane komplikovaná. Táto kombinácia vlastností robí z prvej generácie Audi A4 veľmi trvanlivú jazdenku, ktorá si aj na svoj vek drží predsa len trochu vyššiu cenu. Na druhú stranu, kto túži po dostupnom automobile prémiovej značky a má obmedzenejší rozpočet, nájde v A4 určite zaľúbenie. Výhodou vozidla je, že nemusí od majiteľa vyžadovať vyššie investície, avšak pozor na stav konkrétneho kusu. Prípadné opravy niektorých zradných nedostatkov vozidla sa totiž môžu predražiť, a to aj napriek dobrej dostupnosti náhradných dielov z druhovýroby.

K elegantnému exteriéru pridáva A4 tiež vcelku útulný interiér s dobrou ponukou miesta pre posádku. V tejto oblasti je A4 rozhodne oveľa lepšia než súdobej trojkového BMW, ktoré pôsobia podstatne stiesnenejšom dojmom. Veľmi dobrý je aj jazdný komfort, oproti bežným súdobým modelom má A4 tiež lepšia odhlučnenie. A chváli sa okrem iného aj veľmi dobrou protikoróznou ochranou. Páčiť sa budú aj jazdné vlastnosti A4. Hoci sú autá strednej triedy od tej doby podstatne ďalej, A4 má dobre čitateľný a agilný podvozok. Navyše možno ľahko zohnať aj prevedenie s pohonom všetkých kolies quattro, ktoré skvele poslúži za takmer akéhokoľvek stavu vozovky.

Ponuka motorov pre A4 je veľmi bohatá. Základom je benzínová tisícšesťstovka s výkonom 74 (po facelifte v roku 1999 75) kW. Tá je pre toto Audi trochu slabá a vyhovie len kľudným vodičom. Veľmi zaujímavé je, že A4 je asi jediným automobilom, pri ktorom možno pochváliť na vtedajšiu dobu veľmi pokrokovú benzínovú tisícosemstovku s výkonom 92 kW. Motor s komplikovanou päťventilovou konštrukciou poznáme aj z iných modelov koncernu, avšak jedine v A4 prináša zodpovedajúcu dynamiku aj spotrebu paliva. Lepšie jazdné zážitky pochopiteľne ponúknu jeho preplňované verzie s výkonom 110 alebo 132 kW. Pozor však na stav turbodúchadla. A4 mala pod kapotou aj šesťvalce – výkonovým základom je agregát 2,6 V6 s výkonom 110 kW, modernejšie je 2,4 V6 so 125 kW. Motor 2,8 dáva 128 a neskôr 142 kW. Za pozornosť tiež stojí extrémne prevedenie S4 a RS4. Tie sú veľmi zriedkavé, pod kapotou majú dvojnásobne preplňovaný vidlicový šesťvalec 2,7 litra. S4 má výkon 194 kW, ostrejšia RS4 potom 280 kW.

V ponuke pohonných jednotiek pochopiteľne nemôžu chýbať turbodiesely. Známy 1,9 TDI je tu k dispozícii v takmer nezničiteľnej verzii s výkonom 66 kW a tiež v silnejšom prevedení s 81 kW. Jedinou ďalšou dieselovou voľbou bol šesťvalec 2,5 litra s výkonom 110 kW, ktorý je však servisne trochu náročnejší.

Výbava

V rámci súdobých vozidiel strednej triedy patrí Audi A4 pochopiteľne k lepšie vybaveným modelom, avšak z dnešného hľadiska vo výbave prekvapí máločo. Žiadne revolučné prvky sa tu neobjavili, a tak si majiteľ bude musieť vystačiť s dnes bežnou komfortnou výbavou.

Design

Po stránke vzhľadu nie je prvé Audi A4 síce takou klasikou ako súdobé modely BMW trojkového radu, avšak dodnes nevyzerá zle. Jeho vcelku konzervatívne oblé línie ťažia z toho, že Audi vlastne do súčasnosti pôvodný dizajn zdokonaľovalo v postupných evolúciách, takže ani prvé A4 nevyzerá nijak zastaralo.

Spotreba

Ak túžite po úspornom Audi, hľadajte A4 so vznetovým štvorvalcom 1.9 TDI – jedno akú výkonovú verziu. V každom prípade totiž spotreba paliva príjemne prekvapí. Z benzínových jednotiek celkom dobre fungujú tisícosemstovky, tentoraz výnimočne aj tie nepreplňované.

Jazdné vlastnosti

Vo svojej dobe sa mohlo Audi A4 pochváliť veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, ktoré síce neboli tak športové ako pri BMW 3, avšak aj tak zaslúžia pochvalu. Veľkú istotu prinášajú verzie s pohonom všetkých kolies quattro, ktoré sú však v prvej generácii trochu vzácnejšie.

Bezpečnosť

V nárazových testoch Euro NCAP prvé Audi A4 zrovna neexcelovalo. V roku 1997 získalo skóre troch hviezdičiek, z ktorých jedna bola za vysoké riziko poranenia dodatočne prečiarknutá. Z dnešného hľadiska tak ide o podpriemerne bezpečný automobil.

Praktickosť

Audi A4 prvé generácie sa chváli väčším vnútorným priestorom pre posádku ako konkurenčné BMW trojkového radu. Posádka si na nedostatok miesta rozhodne sťažovať nemusí. Batožinový priestor je však skôr priemerný, a platí to ešte len pre sedan. Ten totiž pojme 440 litrov nákladu, zatiaľ čo kombi uvezie len 390 litrov, jeho priestor je však variabilnejší a lepšie využiteľný.

Komfort

Od prémiového vozidla strednej triedy sa očakáva solídny jazdný komfort a Audi A4 to potvrdzuje. Naladenie podvozku bolo na svoju dobu príkladné, dnes síce trochu zaostáva, stále je však A4 pohodlné vozidlo. Dobré je aj odhlučnenie.

Prevádzkové náklady

Prvá generácia Audi A4 je veľmi kvalitným automobilom so spoľahlivou a trvanlivú technikou. Vzhľadom k veku a vyšším nájazdom sa však ťažkosti môžu objaviť, a niektoré komponenty predsa len odčerpajú z rozpočtu vyššie sumy než pri obyčajnejších automobiloch.

Audi A4



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií