OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / BMW 5 GT (2009–súčasnosť)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Skvelý cestovný komfort

Veľkorysý vnútorný priestor

Dobré jazdné vlastnosti

Úsporné a dynamické motory

Výborná automatická prevodovka

Skvelé brzdy

O vozidle

Najnovšia generácia BMW série 5 sa v roku 2009 svetu predstavila trochu netradične. Namiesto klasického sedanu a kombi totiž výrobca najprv uviedol na trh doteraz nevídané vykonanie BMW 5 GT. Táto verzia opäť ukazuje, ako sa BMW snaží nachádzať nové segmenty a unikať konkurencii. Zatiaľ čo mnohí stavili pri automobiloch danej kategórie na tvarovo atraktívne päťdverová kupé, BMW sa vydáva trochu iným smerom. 5 GT síce dostalo splývavý zadok s veľmi pozvoľna klesajúcou líniou strechy, namiesto prikrčenej karosérie je však vozidlo oproti štandardnému naopak zvýšené. To znamená obrovskú ponuku miesta pre pasažierov, 5 GT je vo vnútri dokonca ďaleko priestornejšie než už tak kráľovsky priestranné SUV série X5. Cestujúci vzadu majú pre kolená doslova nadbytok miesta, nad hlavou je ho kráľovské množstvo zase predovšetkým vpredu. Vďaka nezvyčajne zvolenej konštrukcii má BMW 5 GT pre niekoho až nezvyčajné proporcie, a vnímanie tohto automobilu je tak otázkou vkusu. To však dnes platí pre viacero bavorákov s kontroverzným modelom X6 v čele. Špecialitou dizajnu sú bezrámové okná, a veľkosťou sa 5 GT nebezpečne blíži sedmičkovému sedanu, z ktorého napokon vychádza technika podvozka tejto generácie päťkového BMW. Po stránke vzhľadu nemožno modelu 5 GT vyčítať prílišnú podobnosť s menšími modelmi.

Oproti bežnému modelu sa trochu zmenili jazdné vlastnosti, štandardná 5 GT je trochu vláčnejšia a nie je tak agilná a zábavná, ako klasický neskôr uvedený sedan alebo tiež kombi. Model GT jednoducho kladie viac dôrazu na jazdný komfort a preslávená zábava za volantom tu trochu ustupuje do pozadia. Aj keď ani to nemusí byť pravda, s príplatkovým M podvozkom, ktorý je riadne pritvrdení, sa totiž GT vracia späť k ovládateľnosti a agilite bežného sedanu (ten je s M podvozkom opäť o niečo ďalej). Pritom jazda ostáva v rámci možností stále celkom komfortná, rozhodne s tuhším podvozkom posádku auto nevyklepe.

BMW 5 GT je dodávané predovšetkým so silnými motormi. Hoci so neskôr počas výroby stalo základom prevedenie 520d Gran Turismo s dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 135 kW, typickejšie stretneme veľké cestovné BMW so šesťvalcami. Keď zostaneme pri tých vznetových, je na výber medzi jednotkami 530d, a 535d s výkonom 190 a 230 kW. Obe poskytujú solídnu dynamiku jazdy a pritom zachovávajú rozumnú spotrebu paliva. Obe jednotky možno tiež kombinovať s pohonom všetkých kolies xDrive. Benzínové agregáty potom reprezentujú trojlitrový preplňovaný šesťvalec s výkonom 225 kW v modeli 535, alebo preplňovaný osemvalec 4,4 litra s výkonom 330 kW. Motory možno opäť kombinovať s pohonom všetkých kolies.

Výbava

BMW si tradične necháva priplácať za mnoho prvkov výbavy, BMW 5 GT je však už od základu vybavené naozaj veľmi dobre. Je to dané tým, že sa dodáva štandardne s výkonnejšími motormi a je celkovo posadené v hierarchii ponuky trochu vyššie než bežný sedan päťkovej série, výbava je teda lepšia. Aj tak je však dobré si konkrétny zoznam výbavy ponúkaného kusu dobre prezrieť, jednotlivé autá sa môžu výrazne líšiť.

Design

Vzhľad BMW 5 GT je naozaj nezvyčajný, auto sa vymyká zavedeným kategóriám. Prakticky ide o automobil na pomedzí bežných sedanov a SUV, zvýšená stavba sa v tomto prípade týka len karosérie, nie podvozku. Mnohí môžu tvary 5 GT považovať za elegantné, iní však za proporčne nevyvážené.

Spotreba

BMW 5 GT sa dodáva predovšetkým s výkonnejšími motormi so šiestimi valcami, základný vznetový štvorvalec nie je príliš bežnou pohonnou jednotkou tohto veľkého vozidla. Vznetové šesťvalce sú príjemne úsporné, však očakávať od nich nízku spotrebu štvorvalcov z vozov často o dve triedy menšie sa určite nedá. Benzínové prevedenia sú na tom voči konkurencii tiež relatívne lepšie, absolútne čísla však sporivého vodiča nepotešia.

Jazdné vlastnosti

Päťkové BMW v prevedení GT kladie ďaleko viac ako inokedy dôraz na cestovný komfort, špičkové jazdné vlastnosti BMW tak museli trochu ustúpiť. Auto na tom určite nie je zle, len povestná agilita a ovládateľnosť sú trochu utlmené. Situáciu možno však vylepšiť príplatkovým M podvozkom.

Bezpečnosť

Samotné päťkové GT sa nikdy proti bariéram v rámci testovania Euro NCAP „nerozbehlo“, avšak konštrukčná príbuznosť s klasickým sedanom testovaným v roku 2010 dáva tušiť, že iné ako päťhviezdičkové hodnotenie tú nepripadá do úvahy. Veľké cestovné BMW je veľmi bezpečným vozidlom.

Praktickosť

Netradičná karoséria modelu GT so sebou prináša veľké výhody v oblasti praktickosti. Objem batožinového priestoru 440 litrov síce nie je nijako rekordný, avšak na rozdiel od sedanu je možné po sklopení zadných sedadiel vzniknutý priestor využiť ďaleko lepšie, a to vďaka rozmernému výklopnému veku piatych dverí. Tie majú mimochodom rovnako nezvyčajné dvojité otváranie Twindoor ako Škoda Superb – dá sa tak otvoriť buď iba veko, alebo aj veko so sklom.

Komfort

BMW 5 GT sa sústreďuje predovšetkým na špičkový cestovný komfort, ktorý trochu kazí jedine mierne zvýšený aerodynamický hluk kvôli bezrámovej konštrukcii okien. Inak je 5 GT samozrejme veľmi komfortné, pohodlnejšie než klasický sedan alebo kombi. Miesta tu má posádka ešte viac ako v bežných modeloch a taktiež ju rozmaznáva o niečo bohatšia výbava.

Prevádzkové náklady

Pri veľkom cestovnom BMW s vysokou obstarávacou cenou je treba počítať aj s vysokými prevádzkovými nákladmi. Spoľahlivosť techniky a úsporné turbodiesely vedia náklady držať v rozumných medziach, avšak pri pravidelnom servise alebo prípadných neplánovaných opravách očakávajte vysoké sumy.

BMW 5GT



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií