OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / BMW 7 (1994–2001)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Veľmi dobrý jazdný komfort

Výborné jazdné vlastnosti

Perfektné spracovanie

Elegantný dizajn

Výborné odhlučnenie

O vozidle

BMW série 7 v generácii E38 je jedným z posledných klasických veľkých BMW z doby pred výraznou zmenou dizajnu mníchovských automobilov. Z dnešného hľadiska už táto veľká limuzína nie je žiadnym technickým zázrakom, vo svojej dobe však pochopiteľne vozidlo prinášalo do výbavy veľmi neobvyklé novinky ako napríklad navigačný systém, bočné airbagy alebo xenónové svetlomety, a ďalšie vymoženosti. Dodnes je tak Sedmička dobre vybaveným vozidlom. Jeho prednosťou je však celková úroveň komfortu v kombinácii s výbornými jazdnými vlastnosťami. Sedmička má zamatovo radiacu automatickú prevodovku a takmer dokonale odhlučnené motory. Spolu s luxusne spracovaným interiérom a dobrou ponukou miesta tak aj dnes uspokojí chúťky záujemcov o reprezentatívne a komfortné auto. Na zadných sedadlách bežného prevedenia je však treba počítať s tým, že si tu nohu cez nohu neprehodíte, lepšie je však situácia v prípade predĺženej verzie, ktorá sa dodávala už od začiatku výroby.

Hoci bol dizajn klasický a elegantný, a jazdným prejavom bola sedmička E38 vskutku naozajstným BMW, revolučné novinky sa začali objavovať už tu. Pod kapotou sa totiž po prvýkrát pri veľkom luxusnom sedane mníchovskej značky objavili vznetové motory. Prvým pokusom bol šesťvalec 2,5 litra s výkonom len 105 kW v prevedení 725tds. Tento motor bol však príliš slabý a úspechu sa nedočkal, z ponuky bol vyradený v roku 1998. Vtedy bol nahradený lepším trojlitrovým šesťvalcom 730d s výkonom 135 kW, ktorý už charakteru vozidla vyhovoval trochu lepšie. Od roku 1999 sa ponúkal tiež veľmi silný štvorlitrový vznetový osemvalec s výkonom 180 kW, a predovšetkým krútiacim momentom 560 Nm. Prevedenie 740d vtedy patrilo k najvýkonnejším a najrýchlejším vznetovým autám na trhu vôbec. Klasikou sú samozrejme v BMW 7 E38 zážihové motory. Šesťvalec s objemom 2,8 litra s výkonom 142 kW v prevedení 728i nie je síce žiadny šprintér, ale je spoľahlivý a prevádzkovo relatívne nenáročný. Ďalším stupňom už boli osemvalcové motory, typ 730i mal trojliter so 160 kW, v modeli 740 bol motor s objemom 4,0 litra a výkonom 210 kW. V roku 1996 sa tieto motory zväčšili, slabšia verzia na 3,5 litra (označovaná ako 735i) a výkon 170 kW, väčší motor dostal objem 4,4 litra a výkon zostal zachovaný, zlepšil sa len priebeh krútiaceho momentu. V roku 1998 ešte menší z osemvalcov posilnil na 175 kW. Vrcholom ponuky bolo po celú dobu dvanásťvalcové prevedenie 750i, ktorého agregát s objemom 5,4 litra dával výkon 240 kW.

Výbava

V dobe vzniku BMW 7 E38 bola výbava modelu pochopiteľne vrcholná, dnes ju vedia prekonať aj moderné vozidlá strednej, alebo dokonca nižšej strednej triedy, avšak to iba v ich najlepších prevedeniach. BMW 7 prinieslo také novinky ako bočné airbagy, xenóny, alebo napríklad navigačný systém. Samozrejme precízne spracovanie interiéru a jemnú kožu v bežných autách nižších tried nedostanete ani dnes.

Design

Sedmičkové BMW generácie E38 sa môže chváliť výnimočne vyváženými proporciami. Vzhľad luxusných BMW bol vždy športovejší než napríklad pri Mercedesoch a E38 to len potvrdzuje, auto pôsobí ľahším a vzdušnejším dojmom. Dojem luxusu potom panuje predovšetkým v interiéri, ktorý je špičkovo spracovaný.

Spotreba

V BMW 7 E38 síce oslavovali premiéru vznetové motory, tie však nie sú tak bežnou motorizáciou ako dnes. Ich spotreba bola pochopiteľne výrazne nižšia ako pri zážihových motoroch, no napríklad šesť-a osemvalce tiež nemajú na svoju triedu, výkon a veľkosť, prehnaný apetít. Avšak celkovo je potrebné pri BMW 7 počítať s vysokou spotrebou paliva.

Jazdné vlastnosti

Sedmičkové BMW generácie E38 má na veľkú limuzínu nezvyčajne agilné jazdné vlastnosti. Konštruktérom sa podarilo nájsť veľmi dobrý kompromis medzi jazdným komfortom a ovládateľnosťou vozidla. Ak teda aj veľkú limuzínu chcete riadiť sami, je BMW 7 určite zaujímavejšou a zábavnejšou voľbou ako Mercedes triedy S.

Bezpečnosť

Veľké a relatívne mohutné BMW nárazovými testami Euro NCAP nikdy neprešlo, samozrejme vzhľadom k (na svoju dobu špičkovej) bezpečnostnej výbave a veľmi kvalitnej konštrukcii môžeme očakávať, že dodnes posádku auto pri prípadných haváriách ochráni veľmi dobre. Štandardom sa v generácii E38 stali napríklad bočné airbagy.

Praktickosť

Sedmičkové BMW určite nemá byť striktne praktickým vozidlom, jeho praktickosť sa meria skôr komfortom. Niekoho môže prekvapiť, že na zadných sedadlách bežnej verzie nie je toľko miesta ako u súperov. Tento nedostatok samozrejme odstraňuje predĺžené vyhotovenie L. Batožinový priestor má ľahko podpriemerný objem 420 litrov.

Komfort

BMW 7 poskytuje posádke špičkový jazdný komfort. V tlmení nerovností možno nedosahuje úroveň vtedajších Mercedesov triedy S, no odhlučnením, pohodlím sedadiel alebo zamatovo radiacou automatickou prevodovkou patrí toto prevedenie na špičku.

Prevádzkové náklady

Pri starších limuzínach musíme typicky počítať s vysokými prevádzkovými nákladmi, BMW 7 E38 však v tomto smere patrí k autám trochu úspornejším k peňaženke. Šesť-a osemvalcové zážihové motory sú totiž veľmi spoľahlivé a trvanlivé. Aj tak je však potrebné dávať pozor a vyhnúť sa kusom v zlom stave, ktoré budú vyžadovať veľmi vysoké investície. Prevádzkovo náročný je najväčší dvanásťvalec, a ani turbodiesely nebudú bezproblémové.



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií