OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / BMW Z4 (2002 – 2008)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Špičkové jazdné vlastnosti

Agilné a zábavné šesťvalce

Dobré dielenské spracovanie

Atraktívny dizajn

O vozidle

BMW Z4 je roadster, ktorý nadviazal na predchádzajúci model Z3. Oproti nemu trochu povyrástol a celkovo sa posunul k dospělejšímu prevedeniu športového vozidla. V roku 2006 sa k otvorenej verzii pripojil aj variant kupé, ten už však tentoraz toľko sa neodvoláva na autá shooting-brake, má klasickejšie splývavý zadok. Dizajn BMW Z4 je typickým produktom školy Chrisa Bangla, a ukazuje, ako boli práve jeho výtvory nadčasové. Zatiaľ čo v dobe svojho vzniku budila Z4 často aj negatívne reakcie, z dnešného pohľadu sú tvary miestami síce dosť rozviate, ale k dynamickému poňatiu auta perfektne sedia. Dlhá kapota je typickým znakom roadsterov BMW, pri Z4 je asi najvýraznejšia. Mohutné zadné blatníky má vodič neustále v spätnom zrkadle, čo len potvrdzuje charakter vozidla.

BMW Z4 si záujemcovia kupujú pochopiteľne hlavne pre čo najlepšie jazdné zážitky. Podvozok auta je z tohto hľadiska doslova lahôdkou, klasická koncepcia s motorom vpredu, a poháňanou zadnou nápravou je tu ešte umocnená práve usporiadaním karosérie – vodič a spolujazdec sedia len kúsok pred zadnou nápravou, čo umožňuje si skvele vychutnávať ostrú športovú jazdu, pri ktorej môže zadok často putovať bokom. Jazdné vlastnosti Z4 sú precízne a veľmi dobre čitateľné, relatívne citlivo sú nastavené aj rôzny elektronický asistenti, takže aj stabilizačný systém dovolí mierne skĺznutie zadku, než zakročí. Skúsení vodiči môžu stabilizáciu úplne vypnúť. Vzhľadom k typickému dynamickému jazdnému štýlu je pri kúpe ojazdeného BMW Z4 dobré sledovať niekoľko kritických oblastí. Často bývajú veľmi zjazdené predovšetkým práve zadné poháňané pneumatiky, na nápravách sa kvôli stavu našich ciest môžu objavovať vôle. A za zenitom môžu byť brzdy, ktoré sú tu pochopiteľne namáhané viac než pri bežných vozidlách. Inak je však BMW Z4 vcelku spoľahlivé auto. Posádka ocení predovšetkým dobré bočné vedenie sedadiel, esteticky avšak interiér možno trochu zaostáva za očakávaním. Praktickosť tiež nečakajte. Dokonca aj fľašku s pitím je problém vo voze niekam bezpečne založiť.

O pohon BMW Z4 sa starajú predovšetkým veľmi charizmatické šesťvalce. V priebehu výroby sa síce objavil aj základný dvojlitrový štvorvalec s výkonom 110 kW, ten však nedovolí využívať potenciál podvozku. Šesťvalce mali spočiatku objem 2,5 alebo 3 litre, a výkon 141 a 170 kW. V roku 2004 prišiel základný šesťvalec 2,2 i s výkonom 125 kW, ktorý však tiež nie je príliš obľúbený. O rok neskôr dostal motor 2,5 dve prevedenia – v základe má výkon 130 kW, silnejšia verzia poskytne 160 kW, a môžeme ju vyhlásiť za najvyváženejšiu motorizáciu pre tento automobil. Trojliter potom v prevedení Si dostal výkon 195 kW, a objavil sa tiež špičkový variant Z4 M s motorom 3,2 litra s výkonom 252 kW. Práve dva najsilnejšie motory potom boli určené aj pre kupé.

Výbava

Pri BMW urobili zo Z4 športový automobil pre každodenné potešenie, v interiéri teda nie je zrejmá snaha o honbu za čo najnižšou hmotnosťou. Výbava vozidla je tak vcelku nadštandardná, od základu je tu manuálna klimatizácia, čalúnenie v kombinácii látky a kože, a ďalšie drobnosti. Základné modely roadsteru majú ručne ovládanú strechu. V zozname príplatkovej výbavy boli aj veľmi komfortné prvky.

Design

Už na prvý pohľad je jasné, že BMW Z4 má veľmi výrazné športové ambície. Jeho tvary zodpovedajú škole Chrisa Bangla, hoci vozidlo ako také má na svedomí dánsky dizajnér Anders Warming. Dlhý predok a mohutné blatníky sú jasným dôkazom športových ambícií.

Spotreba

Pri športovom kupé, alebo roadsteri s predovšetkým valcovými motormi je treba pochopiteľne očakávať trochu vyššiu spotrebu paliva. Tá dosť záleží na jazdnom štýle, a keďže Z4 láka k tomu zošliapnuť pedál plynu k podlahe, môže byť pri najsilnejších motoroch naozaj vysoká. Rozumným kompromisom je v tomto prípade motor 2,5 litra.

Jazdné vlastnosti

BMW Z4 má predovšetkým špičkové jazdné vlastnosti, v zákrutách vodič ocení klasickú koncepciu s motorom vpredu a pohonom zadných kolies. Sedí sa dosť vzadu, takže pocity pri prejazde zákrutami sú naozaj skvelé, auto je perfektne ovládateľné, a má úžasne komunikatívne riadenie.

Bezpečnosť

Pri športových autách to nebýva príliš zvykom, ale BMW Z4 prešlo v roku 2004 aj nárazovými testami Euro NCAP. Odnieslo si z nich vcelku solídne skóre štyroch hviezdičiek, čo je na roadster určite veľmi dobrý výkon. V bezpečnostnej výbave nájdeme čelné a bočné airbagy.

Praktickosť

O praktickosti pri BMW Z4 takmer nemôžeme hovoriť. Batožinový priestor roadsteru pojme 220 litrov nákladu, pri kupé je situácia podstatne lepšia, zmestí sa sem 350 litrov. V interiéri však chýbajú akékoľvek odkladacie priestory, vrecká vo dverách sú úzke a plytké, a držiak na nápoje na stredovom tuneli pojme len tégliky.

Komfort

Jazdný komfort sa pri BMW Z4 obmedzuje na slušnú výbavu, a sedadlá so špičkovým bočným vedením. Podvozok je naladený na naozaj športovú nôtu, a tlmenie nerovností tak nejako nie je veľmi jeho práca. To isté platí o odhlučnení.

Prevádzkové náklady

Pri športovom vozidle je treba počítať s vyššími prevádzkovými nákladmi. A to nielen kvôli vyššej spotrebe paliva, ale tiež pochopiteľne potrebe častejšie kontrolovať stav vozidla, a jeho komponentov. Navyše diely na BMW Z4 nebývajú zrovna lacné.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií