OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Citroën C4 (2004–2010)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Jazdný komfort

Priaznivé ceny

Úsporné turbodiesely

O vozidle

Citroën C4 nahradil v roku 2004 dosluhujúci model Xsara. Priniesol pomerne excentrický dizajn, ktorý sa nemusí každému pozdávať. Zákazníci však napriek tomu majú určitú možnosť estetickej voľby. Troj- a päťdverové prevedenie sa od seba vzhľadovo výrazne odlišujú. Praktickejší model s viacerými dverami má zadnú časť veľmi zaoblenú, trojdverové prevedenie sa usiluje navodiť dojem kupé s veľmi pozvoľne klesajúcim zadným oknom a následným strmým zlomom. Existuje aj variant sedan, ktorý je však vzácnosťou, ponúkal sa len na niektorých trhoch, aj v Česku len krátko. Svojbytný je aj vzhľad interiéru, kde je dominantou centrálne umiestnený prístrojový štít. To nie je pre rad motoristov ideálne riešenie, štít sa totiž nachádza mimo zorného poľa a sledovať údaje na ňom nemusí byť pre každého pohodlné. Atypický je tiež volant s pevným stredom. Stred sa jednoducho neotáča. Ovládaniu vozidla to však nijako neprekáža a z ergonomického hľadiska je to možno lepšie riešenie ako otočný stred. Všetky tlačidlá na volante sú totiž vždy na svojom mieste, bez ohľadu na aktuálne natočenia kolies. Vzhľad C4 je celkom dynamický a automobilka túto vlastnosť v čase jeho výroby ešte podporovala účasťou v majstrovstvách sveta v rallye. Sébastien Loeb s ním získal v rokoch 2007 - 2010 celkovo štyri zo svojich deviatich titulov majstra sveta. Kto by napokon čakal, že sa s C4 zvezie ako svetový šampión, bude sklamaný. Kompaktný Citroën je predovšetkým pohodlné auto a ani riadenie, ani podvozok nie sú na športové výkony naladené. Platí to aj pre všemožné špeciálne edície, ktoré automobilka na oslavu titulov pripravila.

Paleta motorov pod kapotou C4 je príjemne široká. Základná jednotka 1.4 s výkonom 65 kW je trochu slabšia, ostatné motory majú trochu viac elánu. Aj keď i tu nájdeme prekvapivé výnimky. Napríklad papierovo výkonný dvojliter so 130 kW vytúženú športoví jazdu neponúkne, do otáčok sa zbiera len neochotne. Spoločne so slabšou verziou toho istého motora s výkonom 100 alebo 103 kW má navyše trochu vyššiu spotrebu. Tá je naopak príjemne prijateľná pri motore 1.6 16V s výkonom 80 kW, ktorý má pre pohon auta aj dostatok sily. Výnimočne možno tento variant zohnať aj vo verzii s možnosťou prevádzky na palivo E85. Diesely HDi od začiatku zastupovala tisícšesťstovka s výkonmi 66 alebo 80 kW a tiež dvojliter so 100 kW. Práve ten je najvhodnejšou naftovou voľbou z hľadiska spoľahlivosti.

V roku 2008 prešla C4 modernizáciou. Tá sa viac dotkla techniky ako vzhľadu, paleta motorov sa trochu premenila. Najsilnejší turbodiesel posilnil na 103 kW, benzínové dvojlitre boli nahradené preplňovanými tisícšesťstovkami THP s výkonom 103 alebo 110 kW a podstatne priaznivejšou spotrebou. Motor 1.6 VTi tiež dostal zvýšený výkon 88 kW. Ak sa u C4 nechcete trápiť s trochu nepresným radením, hľadajte práve autá po modernizácii, ktoré bývajú vybaveéá novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou namiesto doterajšej päťstupňovej.

Výbava

Výbava Citroënu C4 je zväčša o niečo málo bohatšia ako u rovnako starých súperov. Už v základe sa stretneme napríklad s elektricky ovládanými zrkadlami alebo tempomatom, ktorý býva u konkurencii často vyhradený pre najvyššie stupne. Klimatizácia je štandardom od druhej úrovne SX alebo VTR, v týchto výbavách tiež pribudnú bočné a okenné airbagy. Na trhu sa tiež pohybuje rad akčných modelov s ešte vylepšenou výbavou.

Design

Citroën C4 prvej generácie patrí po vzhľadovej stránke k vozidlám, ktoré môžete buď milovať, alebo nenávidieť. Dizajn auta je dosť excentrický a navyše tento trend začína v exteriéri a pokračuje aj v interiéri. Zub času sa však na vzhľade príliš nepodpisuje, čo je dané práve tým, že sa tvary celkovo vymykajú zabehnutým zvyklostiam. 

Spotreba

Pod kapotou C4 nájdeme vo všeobecnosti vcelku úsporné motory, vyššia spotreba trápi len benzínové dvojlitre, ktorých aj tak na trhu ojazdených áut nie je veľa. Svojou úspornosťou sú preslávené predovšetkým vznetové jednotky 1.6 HDi, ale ani benzínové agregáty rovnakého objemu na pumpe zdesenie nevyvolajú.

Jazdné vlastnosti

C4 rozhodne nepatrí medzi automobily, ktoré by bola vyslovene radosť riadiť. A to napriek imidžu rally špecialistu. Auto rozhodne nie je zákerné, ale športový jazdný prejav a precízne správanie v zákrutách je mu cudzie, zameriava sa hlavne na komfort.

Bezpečnosť

V nárazových testoch Euro NCAP získal Citroën C4 v roku 2004 plný počet piatich hviezdičiek a patrí tak dodnes k solídne bezpečným autám svojej triedy. Bezpečnostná výbava je väčšinou na úrovni zodpovedajúcej konkurencii, alebo ju môže mierne prevyšovať. Zaujímavosťou, ktorá bola súčasťou príplatkovej výbavy, bolo varovanie pri opustení jazdného pruhu.

Praktickosť

V interiéri C4 nájde posádka dostatok miesta a sťažovať si na nepohodlie nebude. Horšie už je to s batožinovým priestorom, ktorý patrí v danej triede skôr k podpriemeru. Trojdverová verzia odvezie 314 litrov nákladu, päťdverová o trochu viac - 320 litrov. To sú však hodnoty, ku ktorým sa dnes približujú aj niektoré vozidlá o triedu nižšie.

Komfort

C4 sa cez nerovnosti prenáša s typickou francúzskou plynulosťou a ani k tomu nepotrebuje vzduchový podvozok, známy z väčších modelov. Je to naozaj predovšetkým veľmi pohodlné auto, vo svojej triede a modelovom ročníku patrí C4 k tým najpohodlnejším autám.

Prevádzkové náklady

Citroën C4 má pod kapotou vo všeobecnosti úsporné motory, napokon samotné vozidlo patrí skôr k podpriemerne spoľahlivým autám. Našťastie ich väčšinou netrápia fatálne problémy, u turbodieselov je však dobré dať pozor na stav vstrekovačov alebo filtra pevných častíc. Opravy týchto dielov sa môžu predražiť. Ceny náhradných dielov sú inak vcelku priaznivé.

Citroen C4

Ďalšie vozidlá


Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií