OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Fiat Multipla (1998–2010)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Veľký a variabilný vnútorný priestor Priaznivé ceny

Dobre spoľahlivá a trvanlivá technika

Šesť miest interiéri

Dobrý výhľad

O vozidle

Fiat Multipla spôsobil pri uvedení na trh v roku 1998 veľký poprask. Ten mal na svedomí veľmi kontroverzný dizajn auta, ktoré vyzeralo, ako by na jednom aute pristál zhora ešte ďalší. Netradičné riešenie s nezvyčajne kolmo nadväzujúcim čelným sklom a samostatnými diaľkovými svetlometmi umiestnenými tesne pod ním naozaj budilo rozpaky a Multipla okamžite rozdelila verejnosť na dva tábory. Jeden odvážne riešenie oceňoval, druhý potom zatracoval. Pravdou je, že predovšetkým kvôli kontroverznému dizajnu nebola z počiatku predaja Multipla takým hitom, a to aj napriek tomu, že zatiaľ nemala toľko konkurencie. Tento Fiat bol totiž jednou z prvých odpovedí na vtedajšie revolučné malé MPV Renault Mégane Scénic. Patrí teda do triedy kompaktných MPV, hoci dnes svojimi rozmermi zodpovedá kategórii malých veľkopriestorových vozidiel. V roku 2004 dostala Multipla výrazný facelift, ktorý priniesol konvenčné riešený predok, čo obľúbenosť u zákazníkov zdvihlo. Na druhú stranu technika sa príliš nezmenila, zatiaľ čo konkurencia predsa len pokročila. Aj v čase výroby bola Multipla menšia ako súperi, čo však neznamenalo ústupky v priestornosti interiéru. Ten mal totiž veľmi netradičné a opäť svojím spôsobom revolučné usporiadanie – aj keď rovnaké riešenie už použil Fiat pri jednopriestorovej verzii svojho legendárneho modelu 600 v druhej polovici päťdesiatych rokov. Multipla je totiž šesťmiestny automobil, v prednej i zadnej rade má rovno tri samostatné sedadlá. Pre cestujúcich so širokými ramenami to nie je ideálne, ale rodiny s viacerými deťmi razom dostali možnosť ľahko cestovať relatívne bežným vozidlom. Prostredné sedadlá v každom rade sú mierne posunuté dozadu, to aby predsa len ramená cestujúcich neboli v neustálom kontakte. Šírku interiéru tiež Fiat maximalizoval prakticky úplne kolmými bočnými oknami, čo však zvyšuje aerodynamický hluk vozidla. Vpredu sa potom radiaca páka posunula vysoko k volantu, aby mali všetci cestujúci dostatok miesta pre kolená. Jednotlivé sedadlá možno samostatne sklápať alebo vyberať a vďaka úplne plochej podlahe v celej dĺžke vozidla je využiteľnosť vnútorného priestoru naozaj výborná. Posádka tiež ocení bohaté presklenie interiéru a veľmi dobrý výhľad z vozidla všetkými smermi.

Motorov sa pod kapotou Multiply neobjavilo veľa, ponuka bola vždy pomerne jednoduchá. Základom bola tisícšesťstovka s výkonom 76 kW, ktorá vydržala v ponuke (s modernizáciou v roku 2000) po celú dobu výroby. Motor mal s autom celkom dosť práce, päťstupňová prevodovka ho často nútila do otáčok, čo malo za následok vyššiu hlučnosť a tiež mierne zvýšenú spotrebu paliva. Existujú aj verzie na alternatívny pohon – prevedenie Biopower mohlo okrem benzínu jazdiť aj na CNG, sem tam stretneme aj oficiálne továrenskú konverziu na LPG. V oboch prípadoch výkon motora poklesol a verzie na alternatívne palivá sú u nás vzácnosťou. V podstate jedinou ďalšou pohonnou jednotkou je turbodiesel 1,9 JTD. Ten začínal na výkone 77 kW, v roku 2000 posilnil na 81 kW a v roku 2001 potom na konečných 85 kW. Následne potom v roku 2006 došlo k poslednej modernizácii, motor tentokrát označovaný už ako Multijet dostal výkon 88 kW. V podstate možno povedať, že čím modernejšie prevedenie, tým je lepšia jeho spoľahlivosť, ide totiž stále o ten istý agregát, ktorý prechádzal postupnou evolúciouí.

Výbava

Multipla sa nesnažila v dobe svojej aktívnej služby zaujať výbavou, hlavným ťahákom bola variabilita vnútorného priestoru. Preto je výbava celkovo skôr priemerná. Klimatizáciu majú takmer všetky vozidlá, napokon, vzhľadom k veľkému preskleniu je tu doslova povinná.

Design

Vzhľad Fiatu Multipla bol asi tou najdiskutovanejšou súčasťou automobilu. Pôvodné prevedenie s dosť netradične riešenou prednou časťou vyvoláva dodnes kontroverzné reakcie, na druhú stranu je aj vďaka tomu k dostaniu za veľmi nízke ceny. Po modernizácii v roku 2004 dostala Multipla konvenčný predok, avšak ani v tomto prípade to nie je žiadny krásavec, len v podstate obyčajné auto.

Spotreba

Multipla má vysokú stavbu a striktne kolmé bočné okná, čo negatívne ovplyvňuje aerodynamiku. Aj preto sa s vozidlom motory trochu viac nadrú, spoznať je to najmä pri zážihovej tisícšestovke, ktorej spotreba je trochu vyššia. Turbodieselové prevedenia sú v tomto o poznanie príjemnejšie, sú však trochu menej bežné.

Jazdné vlastnosti

Multipla bola predovšetkým rodinným kočiarom, takže jazdné vlastnosti hrajú až druhé husle. Na druhú stranu nie sú vyložene zlé, hoci zadná náprava nemá veľmi rada rýchle a napríklad viacnásobné zmeny smeru. Inak je však vozidlo celkom dobre čitateľné a ovládateľné.

Bezpečnosť

Nárazových testov Euro NCAP sa Fiat Multipla zúčastnil v roku 2001, teda ešte v pôvodnom prevedení s netradičnou prednou časťou. Auto vtedy získalo skóre troch hviezdičiek, čo nie je pre rodinný automobil príliš dobrá vizitka, a z dnešného hľadiska je ochrana posádky skôr len základná.

Praktickosť

Multipla exceluje v praktickosti. Žiadny iný takto malý automobil neodvezie celkom pohodlne šesť cestujúcich, to je naozajstný unikát. Navyše rovná podlaha, a možnosť sedadlá jednotlivo vynímať, dávajú priestor pre mnoho kombinácií na prepravu rôznych druhov nákladu.

Komfort

Jazdný komfort daný odpružením podvozka je v prípade Multiply solídny, len na veľkých nerovnostiach posádka pocíti nepríjemné rázy. Komfort ale trochu znižuje celkovo vyššia hlučnosť (aerodynamická, pri zážihovom motore a práve od agregátu) a šesťmiestne usporiadanie trochu obmedzuje priestor v oblasti ramien.

Prevádzkové náklady

Automobily značky Fiat často trpia slabou povesťou z hľadiska spoľahlivosti. Lenže pri Multiple sú to zbytočné predsudky, naopak, ide o nadpriemerne spoľahlivý automobil, ktorý má navyše veľmi trvanlivú a odolnú techniku . To v spojení s cenovo dostupnými náhradnými dielmi a jednoduchým servisom znamená priaznivé prevádzkové náklady.



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií