OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mazda 3 (2003–2009)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Veľmi dobré jazdné vlastnosti

Jazdný komfort

Kvalitné spracovanie

Spoľahlivosť

O vozidle

Mazda 3 nahradila v roku 2003 doterajší typ 323. Je to klasický automobil kompaktnej triedy, jeho technickým základom je platforma C1 koncernu Ford. Tú poznáme napríklad z Fordu Focus alebo Volva S40 a V50. Použitý podvozok dáva tušiť, že Mazda 3 sa môže pochváliť veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, ktoré sú tu navyše kombinované s naozaj vydareným jazdným komfortom. Aj vzhľadom k ďalším kvalitám, ku ktorým môžeme pripočítať solídnu vnútornú priestornosť a vysokú mieru spoľahlivosti Trojky, je tento model niekedy až neprávom zabudnutým vozidlom nižšej strednej triedy. Pravdou je, že trojková Mazda je na našom trhu oveľa vzácnejšia ako Focus, ale rozhodne to nie je menej zaujímavá voľba. Kvalita spracovania v mnohom technický predobraz predčí.

Pravdou však je, že Focus pôsobí v bežných verziách asi trochu atraktívnejšie ako relatívne konzervatívne tvarovaná Trojka. Na výber je tiež len dvojica karosárskych variantov – päťdverový hatchback a podstatne menej obvyklý sedan. Kto však hľadá solídne kompaktné vozidlo, nebude sklamaný. Zákazníci si len budú musieť vystačiť s trochu obmedzenejšou ponukou pohonných jednotiek, hoci na druhej strane ideál sa medzi nimi nehľadá nijako ťažko. Základná pohonná jednotka s objemom 1,4 litra a výkonom 62 kW je totiž na Trojku trochu dýchavičná. Nejde však o neobvyklú motorizáciu. Najčastejšie sa na trhu ojazdených vozidiel stretneme so spoľahlivou a vcelku solídne výkonnou tisícšesťstovkou. Tá ponúkne 77 kW a je tiež celkom úsporná, pre pohon Trojky je to z hľadiska pomeru výkon/cena asi najlepšia voľba. Dvojliter so 110 kW je totiž síce silný, ale už má vyššie nároky na prísun paliva. Športová verzia 2,3 MZR s ohromujúcim výkonom 191 kW, ktorá sa objavila po modernizácii modelu v roku 2006, je ešte náročnejšia. Navyše inžinieri Mazdy zabudli výkonnému motoru prispôsobiť podvozok, takže ten, kto zháňa poriadny hot-hatch, by sa mal najskôr poobzerať inde.

Aj vznetové motory cestu pod kapotu tak trochu hľadali. Prvý turbodiesel s 1,6 MZ-CD s výkonom 80 kW sa začal montovať až v druhom roku výroby, slabší variant s výkonom 66 kW sa objavil až v treťom roku. A dvojliter so 105 kW sa objavil až s faceliftom v roku 2006. Vznetové motorizácie Trojky sú však na trhu vzácnejšie. Ak o nich uvažujete, je lepšia voľba najsilnejší dvojliter, ktorý je spoľahlivejší ako tisícšestovky.

Výbava

Japonské automobilky sa nikdy príliš netrápili s výbavovými stupňami a širokými možnosťami voľby jednotlivých prevedení vozidla. Aj preto bývajú ich autá vcelku nadštandardne vybavené, čo v dobe vzniku platilo aj pre Mazdu 3. Klimatizácia, centrálne zamykanie alebo rádio s CD a štyrmi reproduktormi sú tak štandardom, ku ktorému môžu v najvyšších stupňoch výbavy pribudnúť aj veľmi zaujímavé prvky, ako napríklad bezkľúčový prístup alebo dažďový senzor.

Design

Prvá generácia Mazdy 3 je skôr konzervatívnejšie tvarovaný automobil, z dvojice karosárskych verzií je dynamickejšia voľba práve sedan. Auto má celkovo dizajn, ku ktorému európsky zákazník trochu hľadá cestu. Na druhej strane Trojka vzhľadovo príliš nestarne.

Spotreba

Mazda 3 môže mať pod kapotou príjemne úsporné turbodiesely, na trhu ojazdených vozidiel sú však tieto verzie vzácnejšie. Preto väčšinou narazíme na základné benzínové motorizácie, ktoré tiež z hľadiska spotreby nepredstavujú žiadne nepríjemné prekvapenie, pochopiteľne však spotrebujú viac ako diesely. Silnejšie motory sú potom o trochu smädnejšie.

Jazdné vlastnosti

Trojková Mazda má aj napriek svojmu veku stále veľmi dobré jazdné vlastnosti, ktoré jej prepožičiava platforma C1 od Fordu. Auto je šoférsky príjemné a rozumieť si s ním budú tak pokročilí vodiči, ako úplní začiatočníci. Obe skupiny ocenia ľahkú ovládateľnosť, výborné držanie stopy a celkovo skvele čitateľné správanie. Športovo založení vodiči si však musia dať pozor na prevedenie MPS, ktoré bohužiaľ nemá podvozok náležite dimenzovaný.

Bezpečnosť

V roku 2006 prešla Mazda 3 prvej generácie nárazovými testami Euro NCAP so ziskom hodnotenia štyroch hviezdičiek. A vzhľadom k solídnej bezpečnostnej výbave, dobrým a čitateľným jazdným vlastnostiam, môžeme Trojku považovať za veľmi bezpečný automobil aj v súčasnosti.

Praktickosť

Mazda 3 ponúkne posádke na svoju triedu vcelku obvyklú porciu miesta. Cestujúci sa nebudú tiesniť, miesta je dostatok, Trojka prekvapí napríklad vzadu dobrým miestom pre kolená. Batožinový priestor vozidla pojme 346 litrov nákladu – to platí pre hatchback. Sedan odvezie 413 litrov. V oboch prípadoch je to skôr priemer triedy.

Komfort

Platforma Fordu Focus prepožičiava trojkovej Mazde nielen veľmi dobré jazdné vlastnosti, ale aj solídny jazdný komfort. Trojka je tichá, čo je dôkazom veľmi kvalitného spracovania vozidla. V interiéri poteší použitie kvalitných materiálov a posádka má solídny priestor.

Prevádzkové náklady

Mazda 3 je nadpriemerne spoľahlivý automobil. Nemala by tak majiteľa trápiť zbytočnými návštevami servisu. Na druhej strane niektoré náhradné diely sú predsa len o trochu drahšie ako u súperov a na trhu stretneme tiež málo úsporných turbodieselov, čo prevádzkové náklady trochu zvyšuje.

Mazda 3

Ďalšie vozidlá


Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií