OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mazda 323 (1994–1998)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Dobrá spoľahlivosť

Atraktívne prevedenie 323F

Dobrý vnútorný priestor

Živé zážihové motory

O vozidle

Mazda 323 je tradičným zástupcom japonskej automobilky v nižšej strednej triede. Generácia vyrábaná v rokoch 1994–1998 patrí dnes medzi staršie a lacné jazdenky, pre mnohých zákazníkov však stále bude mať svoje čaro. A to hneď z viacerých dôvodov, Mazda 323 je totiž vozidlo viacero tvárí. Je to dané predovšetkým tým, že sa vozidlo vyrábalo v štyroch karosárskych prevedeniach s trojitým rôznym dizajnom. Klasický kompaktný sedan, ktorý má konzervatívnejšie tvary, bol príbuzný s klasickým hatchbackom. Dizajnovo veľmi atraktívny liftback 323F nemal po stránke vzhľadu s touto dvojicou vôbec nič spoločné. Nadväzoval na predchádzajúce hranaté prevedenie 323F s vyklápacími svetlometmi, tentoraz dostal automobil podstatne oblejší dizajn a klasické svetlá. Lákavosť jeho vzhľadu podčiarkujú napríklad bezrámové okná a niekoľko ďalších špecialít, dodnes vyzerá toto prevedenie veľmi moderne a možno môžeme podozrievať ostatné automobilky, že práve tu sa inšpirovali s „vynálezom“ päťdverového kupé. Posledný karosársky variant bol netradičný trojdverový hatchback, ktorý bol predávaný skôr ako kupé. Jeho čelná maska sa vyznačuje istou príbuznosťou s modelom 323F, avšak opäť ide celkovo o veľmi svojský automobil.

Všetky tri karosárske varianty prekvapia solídnou ponukou miesta pre posádku aj batožinu. Pri 323F akosi pochopiteľne chýba trochu miesta vzadu nad hlavou, to isté platí pre trojdverové prevedenie, pri ktorom sa dozadu aj horšie nastupuje. Hatchback a sedan týmito neduhmi netrpia, sedan sa navyše ponukou vnútorného priestoru môže rovnať nejednému vozidlu zaradenému o triedu vyššie. Hoci sú jednotlivé vyhotovenia generácie BA vzhľadovo dosť odlišné, podarilo sa tu Mazde vytvoriť elegantné a lákavé autá, ktoré dodnes príliš nezostarli. Kde sa však vek prejavuje, to je interiér. Ten svojím spracovaním nepatril na špičku ani v dobe vzniku vozov, dnes v ňom obyčajné plasty a len priemerné lícovanie asi nikto neocení. Ani výbava nie je ktovieako bohatá, veľa modelov nemá ani klimatizáciu.

Hoci je to už automobil s vysokým vekom, dodnes sa Mazda 323 vyznačuje veľmi solídnou spoľahlivosťou. Auto je mechanicky odolné a pohonné jednotky bývajú vcelku bezproblémové – teda až na niekoľko výnimiek. Tými sú predovšetkým diesely, ktoré ani v dobe svojho vzniku nevynikali kultivovanosťou a bezproblémovým fungovaním, na našom trhu sú však veľkou vzácnosťou. Diesely sa navyše nedodávali do atraktívneho prevedenia 323F. Len pre poriadok, išlo o slabý dvojlitrový atmosférický motor 2,0 D s výkonom 53 kW a o málo silnejší 1,7 TD so 60 kW. Benzínovým základom bol motor 1,3 (niekedy označovaný aj ako 1,4 – jeho objem je 1324 ccm) s výkonom 54 kW. To nie je z dnešného pohľadu veľa, na ľahšiu a staršiu Mazdu však motor stačí, ktovieakú dynamiku však čakať nemožno. Tisícpäťstovka potom mala výkon 65 kW, a o poznanie svižnejšie a pružnejšie správanie. Ďalším motorom potom bol agregát 1,8 s už veľmi solídnym výkonom 84 kW, vzácnejší je potom ešte jeho prevedenie s výkonom 98 kW. Skutočnou raritou je dvojliter, ktorý sa dodával výhradne do modeli 323F. Ide totiž o vidlicový šesťvalec, ktorý má výkon 107 kW, zamatový chod a vyložene športové ambície. Avšak práve pri tomto motore je potrebné dávať pozor na jeho stav, často konzumuje viac oleja, a zanedbanie dolievania môže viesť k vážnym problémom.

Výbava

Z dnešného hľadiska je výbava Mazdy 323 len základná. Rad ponúkaných vozidiel nemusí mať ani klimatizáciu, ktorú dnes považujeme prakticky za samozrejmosť. Vzhľadom k veku sú autu pochopiteľne akékoľvek moderné prvky zamlčané.

Design

Jej vek by Mazde 323 generácia BA asi hádal málokto. Dizajnovo veľmi rozdielne prevedenia totiž majú jeden spoločný znak – sú nadčasové a aj dnes pôsobia vcelku moderne. Najatraktívnejšie je dosť netradičné prevedenie 323F, ktoré obstojí aj v súčasnom trende športového designu. BA je jednoducho vzhľadovo veľmi podarená generácia.

Spotreba

Turbodiesely sú v Mazde 323 skôr vzácnosťou, a ani tie nedokážu úspornosťou súperiť s množstvom rivalov. Benzínové motory sú však primerane striedme, väčšiu spotrebu vykazuje snáď len šesťvalec 2,0 litra v prevedení 323F. V ostatných prípadoch je spotreba primeraná.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Mazdy 323F nepatrili na absolútnu špičku, avšak auto pôsobí vcelku iste a predvídateľne. Výhodou kompaktnej Mazdy je dobrá trvanlivosť podvozkových častí, čo znamená, že mnoho vozov sa bude (za predpokladu nezanedbaného servisu) správať iste aj s vysokými nájazdami.

Bezpečnosť

Nárazovými testami Euro NCAP nikdy Mazda 323 neprešla. Vzhľadom ku konštrukčnej starobe automobilu a celkovému menšiemu dôrazu na bezpečnosť posádky v čase jeho vzniku sa dá predpokladať, že ochrana cestujúcich bude skôr len veľmi základná.

Praktickosť

Staršie Mazda 323 príjemne prekvapí ponukou miesta pre posádku aj batožinu. Veľmi dobre je na tom predovšetkým sedan, kde má aj vzadu posádka viac než dostatok miesta. Napríklad pri atraktívnej 323F pojme batožinový priestor pri dĺžke vozidla 4,25 metra slušných 346 litrov nákladu, sedan pojme 427 litrov.

Komfort

Mazda 323 nepatrila na špičku v jazdných vlastnostiach, a nepatria k nej ani v oblasti komfortu, ten je však celkovo solídny. Daný je predovšetkým dobrým vnútorným priestorom a tichými a kultivovanými zážihovými motormi. Interiér sám o sebe príliš luxusne nepôsobí, použité materiály sú dosť obyčajné.

Prevádzkové náklady

Dodnes patrí Mazda 323 medzi vcelku spoľahlivé vozidlá. Je to dané predovšetkým veľmi dobrou trvanlivosťou mechanických častí vozidla, ak teda nie je servis zanedbávaný, prevádzkové náklady sa držia v priaznivých medziach. Len niektoré menej bežné náhradné diely budú drahšie.

Mazda 323



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií