OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mazda 323 (1998–2003)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Dobrá spoľahlivosť

Dobrý vnútorný priestor

Živé a úsporné zážihové motory

Dobré jazdné vlastnosti

O vozidle

V rokoch 1998–2003 vyrábala japonská Mazda doteraz poslednú generáciu kompaktného modelu 323, novšie kompaktné Mazdy už nesú označenie 3. Posledný 323 nadviazala na predchádzajúce veľmi atraktívne prevedenie a v mnohom vyšla z jeho predností. Dostala upravenú, ale rokmi preverenú techniku predchádzajúceho modelu, a dodnes tak patrí k veľmi spoľahlivým autám svojej kategórie. Vylepšenia sa dočkali aj jazdné vlastnosti a Mazda 323 prekvapí aj presným riadením. Posledný prevedenie 323 však tiež znamenalo výrazný ústup z pozície dizajnovo atraktívneho automobilu. Mazda sa totiž na prelome tisícročí rozhodla ponúkať konzervatívnejšie tvarované vozy a posledná 323 je toho najjasnejším dôkazom. Výhodou prevedenie je, že dodnes opäť príliš nezostarlo, hoci z úplne iných príčin ako predchádzajúca generácia. Lenže zatiaľ čo za prevedením BA sa občas aj niekto obzrie, typ BJ na ceste skôr ľahko prehliadnete. Mazda tiež zredukovala počet karosárskych možností. Zostal tu klasický sedan, a k nemu sa pripojil päťdverový hatchback, ktorý pôsobí tak trochu ako kombinácia s kombi – niečo na spôsob dnešných automobilov Audi A3 Sportback, Škoda Rapid Spaceback alebo Volvo V40, len v staršom a konzervatívnejšom prevedení. Toto prevedenie k nevôli mnohých fanúšikov dostalo označenie 323F, hoci s predchádzajúcimi dizajnovo originálnymi a športovejšie zameranými modelmi nemá absolútne nič spoločné.

Výrazne sa vylepšila výbava vozov a aj interiér priznal sériu zlepšení, hoci stále pôsobí oproti niektorým súdobým súperom trochu fádne a obyčajne. Opäť však platí, že posádka tu má dostatok miesta vo všetkých smeroch, tentoraz tu nie sú žiadne výnimky v podobe menej priestorných karosárskych možností. Praktickejší je z hľadiska využitia hatchback, avšak na trhu sa stretnete s obidvomi možnosťami. Hoci na to Mazda 323 nevyzerá, jazdne sa dosť učila u svojich predchodkýň. Podvozok je tak tuhší a naladený na športovejšiu nôtu, napriek tomu posádku nevyklepe. Opäť platí, že 323 nepatrí na absolútnu špičku, ale ovládateľnosť auta je veľmi dobrá a je s ňou radosť jazdiť, už napríklad aj vďaka presnému a komunikatívnemu riadenie, ktoré dnes nie je zďaleka obvyklou záležitosťou.

Pod kapotou sa nachádzajú v podstate inovované motory z predchádzajúcej generácie, technickou zmenou je, že už nemajú hydraulické zdvihátka ventilov, čo je prevádzkovo spoľahlivejšie a nenáročnejšie riešenie. Raz za čas je však dobré nechať ich nastaviť. V základe nájdeme najprv motor 1,5 s výkonom 65 kW, druhým stupňom je už slušne dynamická tisícosemstovka s výkonom 85 kW. Od začiatku bol k dispozícii aj modernejší turbodiesel 2,0 DiTD, ktorý je však oproti spoľahlivým benzínovým agregátom servisne trochu náročnejší a navyše viac zaťažuje prednú nápravu. Väčšie zaťaženie nápravy sa prekvapivo prejavuje aj pri atmosférickom benzínovom dvojlitri, ktorý sa pod kapotou Mazdy 323 objavil s modernizáciou v roku 2001. Jeho výkon je 96 kW. Turbodiesel vtedy posilnil na 74 kW. Pôvodné motory 1,5 a 1,8 litra potom boli nahradené tisícšesťstovkou s výkonom 72 kW, ktorú môžeme považovať za ideálnu pohonnú jednotku.

Výbava

Oproti predchádzajúcemu prevedeniu priznala výbava Mazdy 323 sériu vylepšení, a hoci sa pochopiteľne nemôže toto prevedenie merať s modernými autami, výbava je celkom obstojná. Už nie je zložité zháňať modely s klimatizáciou, ktorá je vcelku obvyklým javom.

Design

Posledný prevedenie Mazdy 323 dostalo veľmi konzervatívny kabát, ktorý pôsobí dosť nenápadne. Na druhú stranu vzhľad auta príliš nestarne, avšak na ulici ho veľmi ľahko prehliadnete medzi záplavou ostatných vozidiel. Karosárske prevedenia sú tentoraz iba dve a obe s rovnakým dizajnovým základom.

Spotreba

Motory prevzala posledná generácia 323 od predchádzajúceho prevedenia len s malými zmenami, zásadnou inováciou tak bol turbodiesel 2,0 DiDT. Pri všetkých agregátoch sa možno dočkať prekvapivo priaznivej spotreby paliva, a tak nie je nutné aktívne pátrať po vznetovej verzii.

Jazdné vlastnosti

Mazda 323 opäť priniesla veľmi solídne jazdné vlastnosti. Tuhší podvozok eliminuje náklony v zákrutách, presné a komunikatívne riadenie dáva vodičovi dostatok informácií a dobrú kontrolu nad vozidlom, ktoré dobre drží zvolenú stopu.

Bezpečnosť

Ani posledná generácia Mazdy 323 sa nedostala k absolvovaniu nárazových testov organizácie Euro NCAP. Vzhľadom k modernejšej konštrukcii a lepšej bezpečnostnej výbave tu však môžeme očakávať zlepšenie oproti predchádzajúcej generácii. Aj tak bude bezpečnosť z dnešného hľadiska skôr priemerná.

Praktickosť

Mazda 323 už v predchádzajúcom prevedení ponúkala pre posádku dostatok miesta. V poslednej generácii sa situácia ešte zlepšila, dvojica karosárskych prevedení je priestorná a praktická. Praktickejší je samozrejme hatchback, pri ktorom možno sklápať zadné sedadlá a lepšie využiť vnútorný priestor na prepravu nákladu. Objem batožinového priestoru je v oboch prípadoch 416 litrov.

Komfort

Tuhší podvozok neznamená obmedzenie jazdného komfortu, aj ten je na dobrej úrovni. Prispieva k tomu však tiež priestorný interiér s pohodlnými sedadlami. Na druhú stranu estetika interiéru celkový dojem mierne zhoršuje.

Prevádzkové náklady

Aj posledná generácia 323 patrí k veľmi spoľahlivým automobilom. Opäť platí to, čo pre predchádzajúce prevedenie – vozidlo je mechanicky až prekvapivo odolné, snáď len výfuková sústava trpí častejšie koróziou. Ak teda nebudete zanedbávať servis, mali by sa prevádzkové náklady udržať v priaznivých medziach.

Mazda 323



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií