OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mazda RX-8 (2003–2012)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Atraktívny dizajn

Točivý a dynamický motor

Solídna ponuka miesta v interiéri

Výborné jazdné vlastnosti

Zaujímavé ceny

O vozidle

Mazda RX-8 je už na prvý pohľad veľmi nevšedným vozidlom, z hľadiska použitej techniky potom ide o naozajstný unikát. RX-8 bola totiž vo svojej dobe jediným vozidlom s neobvyklým Wankelovým rotačným motorom, teda motorom s rotačnými piestami. Japonská Mazda je na tento nezvyčajný druh pohonnej jednotky špecialistom, motor založený na rovnakom princípe predtým používali generácie ešte športovejšieho kupé RX-7. Po ukončení výroby RX-7 to bola práve RX-8, ktorá prevzala žezlo jediného sériovo vyrábaného vozidla s Wankel. Rotačný motor má niekoľko výhod a aj rad nedostatkov, a preto sa dá jazdená Mazda RX-8 zohnať za veľmi zaujímavé čiastky. Motor založený na Wankelovom princípe je sám o sebe veľmi ľahký a konštrukčne jednoduchý. Veľmi ochotne sa vytáča do vysokých otáčok, napokon v RX-8 nie je problém so silnejším variantom dosahovať maximálnu hranicu 9200 otáčok. Fascinujúce pritom nie je len to, ako vysoko leží otáčkové maximum, ale aj to, ako rýchlo je motor schopný sa na neho dostať. Je to dané jeho ľahkou konštrukciou s rotujúcim piestom – rotorom. Dynamika motora aj jedinečný zvukový prejav sú jednoznačnými kladmi RX-8. No špecifický motor sa tiež vyznačuje relatívne vysokou spotrebou paliva a oleja. Pri oleji pritom nejde o vadu, stieracie lišty, ktoré oddeľujú jednotlivé spaľovacie priestory v epitrochoidnom spaľovacom priestore valca, je totiž treba mazať. RX-8 tak skonzumuje asi liter oleja na 4000 kilometrov. Tým však nevýhody nekončia.

Životnosť motora veľmi záleží na konkrétnom zaobchádzaní. Častým vytáčaním studeného motora a jeho prípadným nedochlazováním po ostrej jazde (je dobré nechať motor vychladnúť pri pokojnejšom tempe) sa totiž viac opotrebovávajú práve tesniace lišty. Tie je každopádne potrebné nechať po maximálne 150 000 kilometroch vymeniť, a motor takto pretesniť. Operácia to je vzhľadom k jednoduchosti konštrukcie motora relatívne nenáročná, avšak aj tak ju vedia vykonať máloktoré servisy a nejde o úplne lacnú záležitosť. Kto sa však bude k motoru správať ohľaduplne, môže si aj s RX-8 užívať naozaj naplno. Na jednoduchom motore sa vlastne nemá čo iného okrem líšt pokaziť, dokonca ho nemožno ani zadrieť (rotor je oceľový a má nižšiu teplotnú rozťažnosť ako hliníkový blok). Celkovo je RX-8 tiež veľmi spoľahlivé a dobre spracované auto. Vynikajúce sú jeho jazdné vlastnosti, ktoré viac ako zodpovedajú atraktívnemu zovňajšku auta. V dizajne sa mimochodom často objavuje tvar trojuholníka s vypuklými stranami, čo je typický tvar piestu použitého motora. RX-8 je tiež nečakane praktická, ponúkne totiž zvezenie štyrom pasažierom, sedadlá vzadu dokonca nie sú ani príliš stiesnená. Nastupovanie uľahčujú dvere s otváraním proti smeru jazdy a absencia stredového stĺpika – ďalšie unikátne špeciality RX-8.

RX-8 sa predávala s dvomi verziami dvojrotorového motora s objemom 1,3 litra. Slabšie prevedenie má výkon 141 kW, vyšší krútiaci moment ako silnejšie prevedenie, a päťstupňovú prevodovku s dlhšími prevodmi. Silnejšie prevedenie má výkon 170 kW, šesťstupňovú, krátko sprevodovanú prevodovku a väčšiu ochotu sa vytáčať (tiež mierne nižší krútiaci moment). Pre každodenné jazdenie je vhodnejší slabší, užívateľsky prívetivejšia verzia, lenže aj pri nej je spotreba relatívne vysoká. Silnejšie prevedenie ponúkne naozaj silné jazdné zážitky.

Výbava

Mazda RX-8 je bohato vybavený automobil, ktorý mal v čase predaja v podstate maximálnu výbavu. V tej síce nie sú najrôznejšie moderné bezpečnostné prvky, tie by však pri športovom vozidle majiteľa skôr provokovali. Dôležité je teda efektné prevedenie interiéru, klimatizácia a ďalší obvyklý komfort.

Design

Mazda RX-8 je už po vizuálnej stránke jedinečný automobil, ktorý vzbudí na ulici náležitú pozornosť. Atraktívny dizajn pokračuje aj v interiéri, kde nájdeme štvoricu anatomických sedadiel. Nezvyklé riešenie karosérie v podstate štvordverového kupé je ďalším typickým znakom tejto atraktívnej Mazdy.

Spotreba

Wankelov motor je veľmi netypický a z objemu iba 1,3 litra dáva ohromujúci výkon. V prípade RX-8 je to až 170 kW, a to bez preplňovania. Výkonom však spotreba viac než zodpovedá, predovšetkým v mestskej premávke je vysoká, a samozrejme tiež stúpa pri športovej jazde.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti kupé RX-8 sú špičkové. Nízke auto s nízko položeným ťažiskom a ľahkým motorom vpredu má perfektné vyváženie, pohon zadných kolies znamená zábavné správanie. Vďaka skvele nastavenému podvozku je pritom správanie auta skvele čitateľné aj pre začiatočníkov, až v rukách skúseného vodiča však ukáže, čo naozaj vie.

Bezpečnosť

Nárazové testy Euro NCAP Mazda RX-8 nikdy neabsolvovala, možno však predpokladať, že vzhľadom k bohatej bezpečnostnej výbave a tuhej konštrukcii karosérie bude úroveň ochrany posádky na solídnej úrovni.

Praktickosť

Na v podstate rýdzo športový automobil, ktorý konkuruje napríklad Nissanu 350Z, je RX-8 až prekvapivo praktická. Ponúka totiž pohodlie pre štyroch pasažierov, celkom solídny batožinový priestor s objemom 290 litrov aj dobrú výbavu. 

Komfort

Hoci je RX-8 rýdzi športiak s tuhým podvozkom, podarilo sa Mazde dosiahnuť aj solídny komfortu odpruženia. Naviac celé auto pôsobí prekvapivo komfortne tým, ako objíme posádku a ako ju dokáže rozmaznávať dobrou výbavou.

Prevádzkové náklady

Mazda RX-8 je spoľahlivý automobil bez výraznejších ťažkostí, alfou a omegou prevádzkových nákladov tu je však motor. Jeho spotreba paliva je vysoká, navyše si ešte pýta porciu oleja. Motor tiež vyžaduje po maximálne 150 000 kilometroch relatívne nákladnú repasáciu tesniacich líšt. Na druhú stranu pri kúpe jazdenej RX-8 najskor oproti konkurencii dosť ušetríte, takže na prevádzkové výdavky by vám mohli financie zostať.



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií