OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mercedes CLK (1997–2002)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Imidž značky

Priaznivé ceny

Jazdný komfort

Široká paleta motorov

Dobrá ponuka priestoru

Spoľahlivosť

O vozidle

Modelom CLK vrátil Mercedes do svojej ponuky stredne veľké cestovne-športové kupé, všeobecne v danej dobe pomerne okrajovú záležitosť, ktorej sa dlhodobo z prémiových automobiliek venovalo so svojím trojkovým kupé snáď len BMW. Kupé stojí technicky aj veľkostne na pomedzí strednej a vyššej strednej triedy, toto rozhranie dokladá aj štylistika. Hoci auto označením vychádza z menšieho modelu, esteticky sa približuje vtedajšej generácii väčšieho typu E, vyrábaného od roku 1995. Práve od neho prevzalo CLK masku chladiča s výraznou štvoricou kruhových svetlometov a Éčku sa tiež veľmi podobá dosť široká paleta motorov, ktorá siaha od štvorvalcov, až po brutálne osemvalce. Stredne veľké cestovné kupé malo byť predovšetkým reprezentatívnym modelom pre mladších majetných zákazníkov, autu však rozhodne nechýba ani športový šmrnc. Napokon najvýkonnejšie verzie AMG sú veľmi ostrým nástrojom. Prestíž série CLK zvyšovali aj závodné špeciály CLK-GTR, ktoré svojou siluetou z CLK vychádzali, inak však išlo o technicky úplne svojbytné vozy, postavené špeciálne pre vytrvalostné preteky typu Le Mans.

CLK sa vyrábalo najprv len ako kupé, rok po uvedení sa však objavil aj elegantný štvormiestny kabriolet. Z hľadiska jazdného prejavu môžeme CLK považovať skôr za skutočne cestovné kupé bez väčších športových ambícií, auto je schopné s istotou a gráciou prehĺtať vysoké porcie kilometrov, a posádka bude rozmaznávaná veľmi vysokou úrovňou jazdného komfortu, danú aj vcelku mäkkým odpružením. Vyložene športové sú len verzie AMG aj pri nich má športové poňatie svoj vlastný význam. Skôr než o vybrúsené nástroje, určené pre precízne vykružovanie zákrut, ide totiž o brutálne, výkonné trhače asfaltu. Tieto vlastnosti je nutné mať pri výbere ojazdených exemplárov na pamäti – bežne mávajú CLK na ukazovateli najazdených kilometrov skutočne vysoké čísla. Silné verzie AMG na tom budú možno lepšie, ale to napríklad aj preto, že u nich nemusia veľa vydržať zadné pneumatiky, ktoré rozhodne nie sú lacným a bežným tovarom. Bežné modely sa zase viac nakláňajú v zákrutách, a ich riadenie si za komunikatívnosť rozhodne pochvalu neodnesie. Interiér CLK poskytne výborný komfort, je kvalitne spracovaný a má tradične aj dobrú výbavu. Pohodlne sa tu zvezie štvorica cestujúcich, miesta je tu naozaj dostatok.

Paleta motorov pod kapotou prvého CLK pokrýva široké výkonové spektrum, zabudnúť však musíte na turbodiesely. Tie sa sem vôbec nedodávali. Základnou jednotkou je benzínový dvojliter v modeli CLK 200 s výkonom 100 kW. Vzhľadom k veľkosti auta bude stačiť len kľudným vodičom. Výkonnejšie sú jeho preplňované verzie CLK 200 Kompressor s výkonom 120 a 141 kW. Tieto motory tiež vedia držať spotrebu paliva v prijateľných medziach. Ďalším stupňom je dynamický, no už na palivo náročný agregát 230 Kompressor s výkonom 142 a neskôr aj 145 kW. Nasleduje jediný šesťvalec v ponuke, motor 3,2 V6 v prevedení CLK 320 s výkonom 160 kW. A potom už je čas na osemvalce. Ten s objemom 4,3 litra v prevedení CLK 430 disponuje 205 kW, špičkový 5,4 litrový motor v prevedení CLK 55 AMG potom prináša 255 kW.

Výbava

Výbava CLK je typicky bohatšia ako pri odpovedájúcich sedanoch, alebo kombíkov bežnejších sérií. Častejšie sa tu tak stretneme s skutočne dobre vybavenými vozidlami, úplne najlepšie budú vybavené autá s osemvalcovými motormi.

Design

Prvý Mercedes CLK je veľké, elegantné kupé, na ktorého vzhľade sa zub času podpisuje menej ako na sedane triedy E, z ktorého esteticky vychádza. Veľmi elegantne a nadčasovo pôsobí tiež kabriolet a vydarený je aj interiér oboch prevedení.

Spotreba

Spotreba paliva nie je silnou stránkou CLK, pri cestovnom kupé určeného predovšetkým k pohodlnému prehĺtaniu veľkých porcií kilometrov citeľne chýbajú vznetové motory. Tie zážihové sú už z podstaty na palivo vcelku náročné, keď k tomu pripočítame častú kombináciu vysokého výkonu a vyššej hmotnosti auta, je jasné, že tankovať bude často potrebné.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti prvej generácie CLK nie sú v podstate nijako športové, a ani ktovieako vyvážené. Mercedes sa tu s výnimkou ostrého prevedenia AMG sústredil predovšetkým na jazdný komfort, a ovládateľnosť vozidla bola až na druhom mieste. Ani riadenie vodiča nenadchne, je vcelku odťažité a málo komunikatívne.

Bezpečnosť

Nárazovými testami Euro NCAP Mercedes CLK nikdy neprešiel, a to v žiadnej svojej generácii. Vzhľadom k solídnej bezpečnostnej výbave a celkovo relatívne robustnej konštrukcii však môžeme predpokladať, že ochrana posádky bude na dobrej úrovni, podobne ako pri súdobom Éčku.

Praktickosť

Kupé ani kabriolet rozhodne nepatria medzi praktické autá, avšak CLK na tom nie je celkovo zle. Štvorica cestujúcich má dostatok miesta, len nastupovanie dozadu je výrazne sťažené. Batožinový priestor kupé pojme zaujímavých 420 litrov nákladu, kabriolet je na tom s 240 litrami o poznanie horšie.

Komfort

Mercedes CLK ponúka posádke veľmi dobrý jazdný komfort. Ten začína už solídnou ponukou miesta pre všetkých cestujúcich, pokračuje cez bohatú výbavu a luxusne prevedený interiér, a končí pri komfortne naladenom podvozku, ktorý žehlí nerovnosti snáď všetkého druhu.

Prevádzkové náklady

CLK prvej generácie má z hľadiska prevádzkových nákladov rad nevýhod, a to aj napriek tomu, že ide o nadpriemerne spoľahlivý automobil. Drahý je pochopiteľne už samotný servis Mercedesov, pri CLK sa k tomu pridávajú aj často komplikované mnohovalcové motory. Tie navyše spaľujú výhradne benzín, čo sa prejavuje na vysokej spotrebe paliva.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií