OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Škoda Fabia I (1999–2007)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Dostupný a spoľahlivý automobil

Široká servisná sieť a nízke náklady

Priestranné kombi

Výborné jazdné vlastnosti

Priaznivá cena

Výborné jízdní vlastnosti

Příznivá cena

Velký výběr na trhu

O vozidle

Prvá generácia Škody Fabia uzrela svetlo sveta v roku 1999 a išlo vtedy o vôbec prvý naozaj moderný malý automobil z Mladej Boleslavi. Dovtedy vyrábaná (a súbežne rok a pol produkovaná) Škoda Felicia naozaj nároky doby neplnila. To Fabia sa ihneď zaradila na špičku svojho segmentu a v kombinácii s lákavou cenou sa z nej stal najpopulárnejší voz značky. Prvá generácia je dnes najpredávanejšou jazdenkou na českom (aj slovenskom) trhu. A to nielen vďaka miestnemu patriotizmu, ale aj poctivej a spoľahlivej technike, ktorá je dnes dostupná za veľmi priaznivé ceny. Fabia je na trhu k dispozícii v sérii motorizácií a tiež v troch karosárskych variantoch. Päťdverový hatchback je klasikou, veľkým batožinovým priestorom prekvapí kombi, ktoré splní aj úlohu nenáročného rodinného vozidla a vcelku netradičným modelom je sedan.

Veľmi široká je aj paleta motorov, ktorá sa navyše v priebehu života modelu vcelku výrazne menila. Od počiatku sa Fabia ponúkala s tromi rôznymi benzínovými motorizáciami 1.4 litra (MPI 50 kW, 16V v prevedení 55 a 74 kW) a dvoma dieselmi – atmosférickým 1.9 SDI 47 kW a klasickým 1.9 TDI s výkonom 74 kW. Všetky tieto jednotky sa vyznačujú veľmi dobrou spoľahlivosťou a v reáli sa často nestretnete s lenivým vznetovým motorom a silnou štrnásťstovkou, ktorá bola pre mnohých zbytočne výkonná a drahá. Pozor, kto si ju kúpil, mohol tiež motor viac trápiť. Neskôr sa v ponuke objavuje aj benzínový dvojliter MPI 85 kW, ale aj ten je skôr raritou. Na motor 1.4 MPI možno natrafiť aj vo verzii so 44 kW. Od roku 2003 bol však základný štvorvalec nahradzovaný trojvalcami 1.2 HTP v rôznych výkonových verziách. Tieto motory sa preslávili, podobne ako trojvalec 1.4 TDI, nekultivovaným prejavom. A zatiaľ čo trojvalcový turbodiesel je aspoň extrémne úsporný, HTP nemožno odporučiť na iný účel, než občasné jazdenie po meste. Tu totiž zostáva jeho spotreba v rozumných medziach, mimo mesta spotreba na Fabiu slabého motora rapídne rastie a prekonáva aj väčšie a výkonnejšie agregáty. Pri hľadaní lacnej jazdenky radšej vynechajte základné prevedenie Fabia 1.0 Junior, ktoré má prakticky nulovú výbavu a extrémne slabý trojvalec 37 kW (neskôr nahradený motorom 1.2 http 40 kW, zlá výbava zostala). Klasické verzie nie sú oveľa drahšie, stále patria k najdostupnejším vcelku moderným ojazdeným autám. Samostatnou kapitolou je aj ostrý model Fabia RS s motorom 1.9 TDI 96 kW. U neho je z pochopiteľných dôvodov potrebné dávať pozor na stav podvozku a turbodúchadla.

Výbava

Prvá generácia Fabie neoplývala ktovieako bohatou výbavou, ostatne v dobe jej aktuálneho modelového života neboli rôzne technické vymoženosti v danej triede vôbec dostupné. Na druhú stranu to znamená, že tu nie je zbytočne veľa vecí, ktoré by sa mohli pokaziť.

Design

Prvá generácia Fabie dodnes vizuálne príliš nezostarla. Jednoduché a účelné tvary s miestami ostrejšie rezanými rysmi a pre Škodu tak typickými zadnými svetlometmi s vonkajším svetelným pásom v tvare C pôsobí prekvapivo moderne aj dnes. Fabia je vzhľadovo veľmi vyvážené auto a platí to aj pre praktické kombi. Naopak trochu neisto pôsobí sedan, hoci aj ten patrí vo svojej kategórii určite k tým krajším výtvorom. Vek ale Fabia prezrádza v interiéri, ktorý bol aj na svoju dobu až príliš strohý a neútulný.

Spotreba

Ako to tak býva, vo Fabii nájdeme úsporné aj smädné motory. Veľmi dobre k naturelu auta sedia benzínové tisícštyristovky, ideálom je stredná voľba 1.4 16V 55 kW, ktorá sa prejavuje kultivovane a drží spotrebu nízko. Pod štyri litre sa dá s ľahkou nohou dostať u inak veľa drnčivého trojvalca 1.4 TDI, veľké TDI 1.9 litra vie jazdiť za menej než päť litrov. Naopak ak nechcete auto len vyložene do mesta, vynechajte trojvalce HTP, u nich za hranicami aglomerácie stúpa spotreba do prekvapivých výšin, na diaľnicu sa motor nehodí vôbec.

Jazdné vlastnosti

V čase svojho príchodu na trh dostala Fabia jedny z najlepších jazdných vlastností vo svojej triede. Podvozok a jeho isté vedenie oboch náprav bol dokonca tak dobrý, že novšie modely sú oproti nemu v podstate len drobným vylepšením. Aj dnes tak znesie Fabia porovnanie s tým lepším z triedy malých vozidiel a to je pre konštrukčne viac ako 13 rokov starý voz poklona. 

Bezpečnosť

Hoci Fabia získala v čase svojho vzniku v bezpečnostných testoch Euro NCAP 4 hviezdičky, musí sa v tomto prípade rátať s tým, že dnešné nároky sú úplne iné. Fabia je vodičsky istý automobil, čo jej dodáva na bezpečnosti. Vzhľadom k veľkosti auta a veku jeho konštrukcie (tiež len základnej bezpečnostnej výbave) to však nie je auto, v ktorom by ste chceli v prípade vážnejšej havárie sedieť.

Praktickosť

Fabia prvej generácie má z hľadiska priestornosti niekoľko predností a jeden väčší nedostatok. Tým je málo miesta na zadných sedadlách, stiesnene sa tu môžu cítiť aj osoby menšieho vzrastu. Naopak vpredu problém s miestom nie je a účelný je aj batožinový priestor 260 litrov v základnom hatchbacku. Kombi uvezie veľmi slušných 426 litrov, do sedanu sa zmestí ešte o niečo viac – 438 litrov, je však nutné počítať s horším prístupom do batožinového priestoru. 

Komfort

Istota podvozku Fabie je vykúpená jeho trochu väčšou tuhosťou, celkový charakter vozidla navyše vedie k tomu, že komfort pre posádku je len priemerný. Od malého automobilu daného veku ale nemožno očakávať viac, priestor pre posádku má jednoducho svoje obmedzenia, rovnako ako krátky podvozok, ktorý sa na nerovnostiach môže rozskákať.

Prevádzkové náklady

Ojazdená Fabia je dnes lacná nielen z hľadiska obstarávacej ceny, ale aj prevádzkových nákladov. Je to vcelku spoľahlivý automobil, ktorý zvládne opraviť naozaj široká sieť servisov a opravovní. Náhradné diely sú tiež lacné a väčšina zásahov navyše nevyžaduje príliš zložité postupy, čo šetrí peniaze za prácu. Prednosťou auta sú taktiež úsporné motory, obzvlášť turbodiesely vedia stlačiť náklady na palivo naozaj nízko.

Škoda Fabia

Ďalšie vozidlá


Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií