OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Subaru Impreza (1992–2000)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Výborné jazdné vlastnosti

Stály pohon všetkých kolies

Vodičsky zábavné výkonné verzie Spoľahlivosť

Priaznivé ceny

O vozidle

Subaru Impreza je medzi automobilovými znalcami pojem. Je to žijúca relyová legenda, a úchvatná imidž pretekárskeho auta jej ostáva aj dlho po tom, čo sa už továrenský tím Subaru majstrovstiev sveta v rely nezúčastňujú. Prvá generácia Imprezy celý tento kult v roku 1992 založila. Auto začalo pomerne rýchlo víťaziť vo svetových rely súťažiach, a stalo sa obľúbeným nástrojom amatérskych i profesionálnych jazdcov. V bežnom živote však bola Impreza vcelku normálnym kompaktným vozidlom so špecifikami pre danú značku. Výkonný model, ktorý sa stal ospevovanou záležitosťou medzi fanúšikmi rýchlej a zábavnej jazdy, sa totiž v prvej generácii objavil na európskych trhoch až neskôr po nástupe výroby.

Bežné Impreze prvej generácie sú vcelku nenápadné sedany, a kombíky nižšej strednej triedy, ktoré sa môžu chváliť určitými netradičnými vlastnosťami. Dnes je Subaru vnímané ako výrobca áut takmer výhradne vybavených pohonom všetkých kolies, pri Impreze prvej generácie to tak vždy nebolo. Základné prevedenie s motormi 1,6 a 1,8 sa totiž na niektoré trhy dodávali aj s pohonom predných kolies (k nám sa dovážali len štvorkolky), takže ak vozidlo pochádza z dovozu, je dobré si overiť, ako na tom s pohonom je. To, že všetky motory sú plochého typu boxer, platí však bezo zvyšku. Pri pohone všetkých kolies sa môžeme ešte stretnúť s jednou výnimkou. Modely so štvorstupňovou automatickou prevodovkou totiž nemajú klasický medzinápravový diferenciál Torsen ako ostatné štvorkolky Subaru, ale len medzinápravovou viskóznu spojku. Toto riešenie je menej agilné a tiež sa vyznačuje menšou životnosťou. Pri Torsen nie je príliš potrebné obávať sa o životnosť. Impreza vo svojej prvej generácii nevyniká ktovieakú priestornosťou, a ani prevedenie interiéru nie je príliš lákavé. Esteticky ako aj po stránke použitých materiálov bol totiž interiér za zenitom už v dobe vzniku vozidla. Tieto nedostatky však ľahko Impreze odpustíte, ak spoznáte jej jazdné vlastnosti. Tie sú veľmi agilné a isté, auto sa skvele ovláda. Prvá generácia Imprezy je jednou zo zaujímavých príležitostí, ako si zaobstarať solídne vozidlo s pohonom všetkých kolies za priaznivú cenu. Nie je potrebné sa príliš obávať veku auta, Impreza je spoľahlivá a trvanlivá.

Pod kapotou prvej generácie bol základom motor 1,6 s výkonom 66, a po facelifte v roku 1997 až 70 kW. Úprimne, na vozidlo s pohonom všetkých kolies je to trochu slabá jednotka, čo sa prejavuje aj na tom, že jej spotreba nie je o veľa nižšia ako pri väčších, a výkonnejších motoroch. Ani tisícosemstovka s výkonom 76 kW príliš nenadchne. Ideálnou voľbou je tak dvojliter, ktorý disponuje výkonom 85, a po modernizácii až 92 kW. Pri ňom aspoň máte istotu, že kupujete štvorkolku, v inom prevedení sa nedodával. Spotreba je vyššia, než sú dnešné štandardy, ale vzhľadom na pohon všetkých kolies ju možno akceptovať. Turbodiesely pod kapotou prvej Imprezy úplne chýbajú. Zato môžete naraziť na výkonné prevedenia vybavené rôzne upravenými dvojlitrovými turbomotormi. Prvá takto vybavená Impreza, sa v Európe predávala ako GT Turbo, a dostala dvojliter s výkonom 155 kW, neskôr bol výkon navýšený na 160 kW. Subaru však pripravovalo aj rôzne špeciálne edície a vyznať sa dnes v kompletnej konfigurácii výkonných verzií prvej generácie Imprezy vedia len skutoční odborníci. V označení jednotlivých modelov sa môžu objavovať skratky WRX a STi, ktoré neskôr zdomácneli pri druhej generácii, tu sa však podľa nich nedá úplne presne riadiť. Čo určitý rok výroby, to možno iná špecifikácia vozidla. Väčšina výkonných Imprez prvej generácie k nám navyše putovalo zo zahraničia, čo orientáciu ešte komplikuje. Každé takéto vozidlo si preto radšej dôkladne preverte, aby ste vylúčili možnosť, že ide o neodborne upravený obyčejnější model, a nie o deklarovanú špeciálnu edíciu. Mimochodom, upravovaným autám sa radšej vyhnite aj pri bežných modeloch, kto si svoju obyčajnú Imprezu vyzbrojoval ako rely špeciál, sa nemusel k autu správať príliš slušne.

Výbava

Subaru Impreza už od prvej generácie nesiahalo po politike ktovieakých príplatkových výbav. Auto sa väčšinou predávalo jednoducho dobre vybavené, priplácalo sa za máločo. Avšak z dnešného pohľadu už výbava Imprezy nebude žiadny zázrak, nejaké tie airbagy a klimatizácia sú však obvyklou záležitosťou.

Design

Prvá generácia Subaru Impreza je vcelku nenápadné a konzervatívne auto nižšej strednej triedy. Prekvapia pre Subaru typické bezrámové okná, ktoré sú jedným z mála výstrelkov. Prvá Impreza je vcelku elegantná, ale ázijský štýl nezaprie. Výkonné verzie majú rôzne výraznejšie doplnky, ktoré z Imprezy robia viac priťahujúci pozornosť voz.

Spotreba

Pod kapotou Imprezy prvej generácie nájdeme iba benzínové motory. V spojení s pohonom všetkých kolies je potrebné počítať s mierne vyššou spotrebou paliva. Paradoxne asi najvýhodnejšie je zháňať atmosférický dvojliter, ktorý v praxi nemusí byť toľko vyťažovaný, a tak je jeho spotreba takmer zhodná so slabšími motormi.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti sú ozdobou Subaru Impreza už od prvej generácie. Skvelá trakcia, veľmi isté správanie auta na všetkých povrchoch, a za každých podmienok aj ľahká ovládateľnosť a presné a komunikatívne riadenie, sú veľkými prednosťami vozidla. 

Bezpečnosť

Prvé Subaru Impreza nikdy nárazovými testami Euro NCAP neprešlo. Z dnešného hľadiska je nutné počítať s už trochu zastaranou konštrukciou vozidla, ktorá posádku ochráni len priemerne. Relyová povesť auta tu pritom ničomu nepomôže, závodné špeciály sú vďaka vstavaným bezpečnostným klietkam úplne inou kapitolou. Pri Impreze však bezpečnosť zvyšuje permanentný pohon všetkých kolies.

Praktickosť

Prvá generácia Subaru Impreza už v čase svojho vzniku nepatrila ku ktovieako priestorným autám, príliš praktický model to teda nie je. Batožinový priestor sedanu pojme len 353 litrov nákladu, a kombi je na tom ešte horšie – jeho priestor je však variabilnejší.

Komfort

Bežné modely Imprezy síce neoslnia priestornosťou, a ani samotné prevedenie interiéru veľmi komfortný pocit nenavodí, avšak pohodlné sedadlá a dobre naladené odpruženie, ktoré zvláda rozumne filtrovať nerovnosti slovenských vozoviek, sú príjemným prekvapením. Rovnako tak príjemne prekvapí aj kultivovanosť motorov. Silné verzie však pochopiteľne pohodlné ani tiché nie sú.

Prevádzkové náklady

Už prvá Impreza sa do pamäte motoristov zapísala ako veľmi spoľahlivý automobil, ktorý väčšinou vyžaduje len bežnú údržbu. Avšak kvôli veku vozidla a pohonu všetkých kolies je predsa len nutné pripraviť sa na vyššie výdavky. Na tých sa podieľajú predovšetkým celkovo vyššie ceny náhradných dielov.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií