OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Toyota Yaris (1999–2005)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Spoľahlivosť

Elegantný vzhľad

Živý a úsporný základný motor

Dobrý vnútorný priestor

Dobré jazdné vlastnosti

O vozidle

V roku 1999 sa vydala japonská Toyota na trh s prvou generáciou malého modelu Yaris. Ten nahradil spoľahlivý, avšak starnúci a veľmi konzervatívne poňatý model Starlet. Yaris dostal originálnejší a sympatickejší dizajn, ktorý dodnes pôsobí solídnym a elegantným dojmom. Yaris je známy svojou spoľahlivou a trvanlivou technikou, je v tomto ohľade medzi malými autami naozajstným premiantom, a to aj napriek pokročilému veku prvej generácie. Tento fakt je však vykúpený oproti súdobým autám výrazne vyššou cenou, ktorá začína napríklad oproti najlacnejším Fabiám takmer na dvojnásobku. Investície do spoľahlivého a nenáročného vozidla sa však mnohokrát vyplatia. Yaris sa totiž dokáže odmeniť aj priaznivou spotrebou paliva. Príjemným prekvapením pri malom aute je tiež solídna ponuka vnútorného priestoru, prvý Yaris má totiž posuvnú zadnú lavicu, ktorá umožní zväčšiť priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách. Batožinový priestor má podľa jej polohy objem od 205 do 305 litrov. Vzhľad interiéru ladí s exteriérom vozidla, a možno ho aj dnes považovať za elegantné. Mnohým vodičom však nebude vyhovovať centrálne umiestnená prístrojová kaplička s digitálnymi ukazovateľmi. Interiér naopak zaujme množstvom praktických odkladacích miest.

Pod kapotou malej Toyoty môžeme stretnúť vcelku solídnu skladbu motorov, zďaleka najpopulárnejším je však rovno základný litrový štvorvalec so šestnástimi ventilmi. Vozidlá do roku výroby 2003 majú výkon 50 kW, potom bol kvôli zavedeniu normy Euro IV výkon motora znížený na 48 kW. Staršie verzie sú o niečo živšie, ani pri jednej alternatíve však neurobíte chybu. Motor je totiž z hľadiska jazdného prejavu veľmi príjemný a na ľahký Yaris dobre stačí. Ochotne sa vytáča, takže mu nerobí problém ani zrýchľovanie na diaľničné tempo, je pritom kultivovaný a úsporný. Ani jeho zvuk nie je zlý, no celkovo by mohol byť Yaris lepšie odhlučnený. Silnejšie motory sú na trhu celkom vzácne. Napríklad tisíctristovka VVT-i je opäť úsporná, avšak s výkonom 64 kW neponúkne o mnoho lepšiu dynamiku ako základný motor. Zriedka je možné naraziť na tisícpäťstovku s výkonom 78 (po zavedení Euro IV 77) kW. Tá už je o poznanie dynamickejšia. Vrcholom sú vzácne prevedenia T-Sport s preplňovaným motorom 1,5 s výkonom 110 kW, ktoré vedia dosýta využiť možnosti kvalitného podvozku auta. Taktiež turbodiesel 1,4 D-4D s výkonom 55 kW nie je príliš obvyklou motorizaciou. Lákadlom je tu pochopiteľne nízka spotreba paliva.

Výbava

Toyota Yaris patrila pri svojom uvedení na trh k lepšie vybaveným vozidlám svojej triedy, a tak dnes nie je vôbec ťažké nájsť autá vybavené klimatizáciou, elektrickým ovládaním okien, a centrálnym zamykaním. Výraznejšie vymoženosti však nemožno od voza očakávať. 

Design

Yaris prvej generácie patrí medzi ďalšie prekvapivo elegantné vozidlá najmenšieho vzrastu. Dodnes pôsobí auto sympatickým dojmom a príliš nezastarává, snáď len v kontexte dnešnej doby vyzerá trochu konzervatívnejšie než v dobe svojho uvedenia na trh. Pohľad do interiéru však poodhalí pôvodné hravé zameranie Yarisu.

Spotreba

Základný litrový motor pod kapotou prvej Toyoty Yaris je plne dostačujúcou pohonnou jednotkou, ktorá sa môže chváliť veľmi priaznivou spotrebou paliva. Aj preto nie je extrémne úsporný turbodiesel 1,4 D-4D príliš obvyklou pohonnou jednotkou. Avšak jeho spotreba vie byť naozaj rekordná. O mnoho smädnejšie ako základný motor potom nie sú ani silnejšie motorizácie.

Jazdné vlastnosti

Prvý Yaris sa môže pochváliť tiež dobrými jazdnými vlastnosťami. Ľahké auto má dobre naladený podvozok, ktorý mu v zákrutách dáva solídnu istotu. Limity sa dobre odhadujú, snáď len pri dieselových prevedeniach prichádza nedotáčavosť výrazne skôr, než by ju vodič očakával.

Bezpečnosť

Nárazovými testami Euro NCAP prešla Toyota Yaris prvej generácie krátko po svojom uvedení, v roku 2000. Zisk štyroch hviezdičiek bol vtedy pre malý automobil naozaj veľmi dobrou vizitkou. Dnes už pochopiteľne Yaris najlepším nestačí, avšak úroveň ochrany posádky je aj vďaka štandardnej dvojici airbagov relatívne slušná.

Praktickosť

Malý Yaris prvej generácie je prekvapivo praktické autíčko. V interiéri nájdeme totiž až nezvyklé množstvo odkladacích priestorov – veľká schránka pred spolujazdcom je dvojdielna, hore na palubnej doske sa nachádza ďalšia schránka napríklad na okuliare. Nechýbajú držiaky nápojov, a plytké vrecká vo dverách dopĺňajú veľké vrecká po stranách stredového tunela. Tromfom je posuvná zadná lavica, vďaka ktorej môže mať batožinový priestor objem od 205 do 305 litrov.

Komfort

Istý podvozok Yarisu poskytuje posádke aj vcelku dobrý vnútorný komfort. Na ňom trochu uberá celkovo slabšie odhlučnenie auta, počuť je tak motor, ako aj hluk z vozovky, vrátane rázov. Posádka má však celkom dosť miesta, a to aj vzadu – obzvlášť ak je lavica posunutá do svojej najzadnejšej polohy.

Prevádzkové náklady

Toyota Yaris prvej generácie je dodnes veľmi spoľahlivým vozidlom, ktorý v podstate vyžaduje len bežnú údržbu, a výmenu opotrebovaných dielov. Vzhľadom k celkovej jednoduchosti vozidla potom možno počítať s naozaj nízkymi servisnými nákladmi. V spojení s nízkou spotrebou motorov je potom jasné, že Yaris rozpočet (okrem zakúpenia) príliš nezaťaží.

Toyota Yaris

Ďalšie vozidlá


Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií