OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Volkswagen Bora (1998–2005)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Elegantný dizajn

Úsporné a silné turbodiesely

Často dobrá výbava

O vozidle

Volkswagen Bora je kompaktný sedan postavený na základoch Golfu štvrtej generácie. Auto je technicky vzaté štvrtou generáciou modelu Jetta – ako Jetta sa na mnohých trhoch označoval a rovnaké označenie niesol v zahraničí aj predchádzajúci model Vento. V Európe však Bora nahradila práve Vento. Sedan je priamym súrodencom druhej generácie Seatu Toledo a tiež Škody Octavia prvého prevedenia. Oproti týmto automobilom sa chváli predovšetkým hodnotnejším dizajnom a celkovo lepším vyladením podvozka. Ceny ojazdených vozidiel sú na prvý pohľad vyššie akou pri Octavii, avšak pri pozornom skúmaní cenníkov zistíme, že vozidlá v dobrom stave, as podobným vekom i nájazdom sa cenou nevyhnutne príliš líšiť nemusia. Bora pritom máva typicky o niečo lepšiu výbavu. Vzhľad auta je pomerne jednoduchý a elegantný, kompaktný sedan sa tu viac než na Golf odvoláva na väčší Passat. Bora sa vyrábala aj ako kombi, v tomto prípade sú však podobnosti s Golfom väčšie, a auto hralo akúsi úlohu luxusnejšieho prevedenia Golfu Variant.

Vzhľadom k technickému základu je vnútri Bory v podstate rovnako miesta ako pri Octavii, vpredu je teda všetko viac než v poriadku, vzadu by predsa len mohlo byť viac miesta tak pre kolená, ako pre hlavu. Sedadlá sú pomerne veľkorysé a pohodlné. Samotný interiér má opäť veľmi strohý dizajn bez výraznejších nápadov. Použité materiály však pôsobia kvalitne a hodnotne, a Bora býva o niečo lepšie vybavená ako sesterská Octavia. Najväčší rozdiel však nájdeme v batožinovom priestore. Kým Octavia je klasický liftback, Bora je sedan, takže vstupný otvor je menej praktický. Aj samotný priestor pre batožinu je trochu menší, Bora pojme 455 litrov nákladu. Jazdné vlastnosti sú poplatné dobovej technike. Pri VW sa snažili o primerane vyvážený mix istoty v zákrutách a jazdného komfortu, z dnešného hľadiska už však patrí Bora k menej zdatným vozidlám v oboch disciplínach. Náklony v zákrutách sú síce menšie, ale auto celkom mení svoje správanie podľa aktuálneho zaťaženia, a držanie stopy sa tak rôzni. Prevláda však nedotáčavosť. Jazdný komfort zase trochu trpí celkovým opotrebovaním podvozkových skupín auta.

Pod kapotou Bory nájdeme veľmi širokú paletu motorov, z ktorých mnohé v Octavii nestretneme. Dnes však budú potenciálnych záujemcov asi najviac zaujímať diesely, ktorých ponuka je českému vozidlu veľmi podobná. Veľmi vzácna je verzia 1,9 SDI s výkonom 50 kW, nepreplňovaný agregát je pre Boru veľmi nevhodný. Potom už nastupujú jednotky TDI, ktorých výkon sa postupom času rôzne menil. Základom je klasické a legendárne prevedenie s výkonom 66 kW, nájdeme tu však postupne prakticky všetky varianty o výkonoch 75, 81, 85, 96 alebo konečne aj 110 kW. Turbodiesely sa chvália veľmi solídnou životnosťou a veľmi nízkou spotrebou paliva. Niektoré staršie modely sú však vybavené iba päťstupňovou prevodovkou. Pri benzínových motoroch je celková paleta ešte širšia. Základom je slabá tisícštyristovka s výkonom 55 kW, druhou voľbou je o poznanie lepšia a mechanicky veľmi odolná tisícšesťstovka s výkonom 74 kW. Jej modernizované šestnásťventilové prevedenie má 77 kW. Nasleduje klasický pomerne archaický dvojliter s 85 kW a vyššou spotrebou, ďalším krokom sú motory 1,8 Turbo so 110 a 132 kW, ktoré prekvapivo spotrebu držia v rozumnejších medziach. Päťvalec 2,3 VR5 už hral úlohu komfortnej a prémiovej pohonné jednotky, výkonmi 110 a 125 kW nie sú nijako ohromujúce, rovnako ako spotreba paliva. Na vrchol sa potom postavil šesťvalec VR6, dodávaný postupne v prevedeniach so 128, 130 a nakoniec aj 150 kW. Z hľadiska spotreby, ale aj servisných nákladov, je toto najmenej vhodný motor.

Výbava

Výbava jednotlivých modelov Bora sa celkom líši. Hoci môže byť o dosť lepšia ako pri súdobej Octavii, je treba konkrétne prevedenie viac vyberať, základné verzie vozidla sa naopak príliš dobrou výbavou chváliť nemohli. Klimatizácia, a to často aj automatická, je však veľmi obvyklým prvkom.

Design

Volkswagen Bora je elegantný sedan, ktorý v čase svojho aktívneho života vypĺňal medzeru medzi súdobým modelom Golf a väčším Passatom. Jeho tvary sú vcelku jednoduché, avšak na rozdielu od Golfu pôsobia o niečo hodnotnejším dojmom a Bora má trochu prémiový výraz. Ten sa však mierne nestíha v interiéri, ktorý je síce kvalitný, avšak bez akéhokoľvek nápadu.

Spotreba

Pod kapotou Bory nájdeme tradičné úsporné štvorvalce 1,9 TDI, ktoré sa môžu pochváliť dlhodobými priemermi kľudne aj výrazne pod 5 litrov na 100 kilometrov. Benzínové agregáty môžu byť tiež vcelku úsporné, to však chce voliť tisícšesťstovku, alebo motor 1,8 turbo, s ktorým už je však potrebné citlivejšie zaobchádzať. Päť-a šesťvalce sú smädné, podobne ako štvorvalcový dvojliter.

Jazdné vlastnosti

Volkswagen Bora je dôkazom toho, ako veľmi sa jazdné vlastnosti moderných vozov posunuli. Auto, ktoré kedysi žalo vcelku chválu, dnes patrí k iba priemerným, a to kvôli náchylnosti k zmene správania pri zmene zaťaženia, a výraznejšej nedotáčavosti, a teda len priemernému držaniu stopy.

Bezpečnosť

Bora nárazovými testami Euro NCAP nikdy neprešla, avšak jej bezpečnosť je možné posudzovať aj podľa výkonov súrodencov. Golf aj Octavia zhodne získali v crashtestoch štvorhviezdičkové skóre, dnes je už predsa len výbava aj konštrukcia trochu zastaraná. 

Praktickosť

Batožinový priestor Bory nie je tak kráľovský, ani tak dobre prístupný ako pri Octavii, napriek tomu jeho 455 litrov pri sedane, a 460 pri kombi nie je zlých, a mnohým záujemcom o solídny rodinný automobil bude stačiť. Miesta v interiéri by mohlo byť o niečo viac.

Komfort

Bora je predsa len o trochu komfortnejšia ako Octavia – môže za to mierne odlišné naladenie podvozku, iné použité materiály a často tiež lepšia výbava ako pri českom automobile. Na rozdiel od neho si totiž mohli majitelia VW voliť aj podstatne pokročilejšie prvky výbavy aj komfortnejšie pohonné jednotky.

Prevádzkové náklady

Za nízke prevádzkové náklady vďačí Bora úsporným motorom a nadpriemernej spoľahlivosti. Čo sa servisu týka, výhodou je, že drvivá väčšina mechanických dielov má zhodný pôvod ako tie pri ďaleko bežnejšej Octavii, takže ich ceny aj samotný servis nebudú pre peňaženku príliš náročné.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií