OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Volkswagen Golf IV (1997–2003)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Dobré jazdné vlastnosti

Nadpriemerná spoľahlivosť

Široká ponuka verzií

Kvalitné spracovanie

Jazdný komfort

O vozidle

Volkswagen Golf patrí k automobilovým legendám. A jeho štvrtá generácia z rokov 1997 – 2003 je považovaná za jednu z celkovo najvydarenejších. Má isté a dynamické jazdné vlastnosti, pritom je veľmi komfortný. Vďaka svojej veľmi dobrej trvanlivosti a bohatej ponuke verzií je vyhľadávaným ojazdeným vozidlom s celkom priaznivou cenou. Pritom však platí, že ceny sú mierne vyššie ako u konkurentov, a to práve pre popularitu vozu.

Rovnako ako všetky ostatné generácie Golfu sa aj tá štvrtá vyznačuje v celku konzervatívnym a elegantným dizajnom. Zub času si síce už vybral pri štvrtom prevedení svoju daň, napriek tomu však vozidlo pôsobí aj na dnešné pomery elegantne, len niektoré detaily dávajú najavo jeho vek. Oblá karoséria je miernou evolúciou tretej generácie, ktorá priniesla zaguľatenie ako prvá. Okrem klasického troj a päťdverového hatchbaku sa dá štvrtá generácia Golfu zohnať aj ako praktické kombi. Veľmi široká je paleta ponúkaných motorov, roky však ukázali, že len niektoré motorizácie si zaslúžia vrúcne odporúčanie. Prekvapivo k nim patria základné prevedenia 1.4 s výkonom 55 kW. To síce neuspokojí nároky dynamickejšie orientovaných vodičov, pre pohodovú jazdu ale dostačuje a prekvapí pružnosťou. Priaznivá je aj spotreba a motor je veľmi trvanlivý. Atmosférická tisícšestovka, tisícosemstovka a dvojliter vykazujú vyššiu spotrebu a v reáli sa im veľmi do dynamického prejavu nechce, hoci papierový výkon sľubuje niečo iné. Zaujímavá je aj ponuka silnejších jednotiek – päťvalce 2,3 litra (110 a 125 kW) alebo šesťvalcov VR6 (2,8 a 3,2 litra), u ktorých rástol výkon postupne zo 130 cez 150 až na 177 kW. Tieto verzie však zaťažujú prednú nápravu, čo sa prejavuje na jej životnosti. Legendárne je prevedenie GTI, ktoré vo štvrtej generácii pod kapotou vozilo skvelú preplňovanú 1.8 Turbo. Všetky vznetové motory  pochádzajú z legendárnej rady 1.9 TDI, výkon siaha od 66 po 110 kW. Platí, že motory v prevedeniach TDI-PD sú menej kultivované a spotreba u nich v reáli oproti starším verziám neklesá. Klasické jednotky sú tak istejšou voľbou i kvôli prípadnému servisu. Základom bola atmosférická jednotka 1.9 SDI s 50 kW, ktorá je na Golf príliš slabá.

Výbava

Ak možno niečo považovať za výraznejšiu slabinu Golfu, je to veľmi chudobná základná výbava. To platí nielen pre základné verzie vozidiel s najobyčajnejším motormi, ale aj vo vyšších stupňoch výbavy a s drahšími motormi sa muselo za celý rad prvkov priplácať.

Design

Štvrtá generácia Volkswagenu Golf už predsa len opticky trochu zostarla, stále sa jedná o elegantne a solídne pôsobiaci automobil. Výhodou je, že tradičné  jednoduché a konzervatívne tvary golfu príliš nestarnú, za spomínaný dojem môžu skôr prevedenia niektorých detailov, ktoré na voze viac vyniknú.

Spotreba

Kto chce jazdiť úsporne, v prípade Golfu zvolí niektorú z populárnych jednotiek 1.9 TDI. Lepšie sú z tohto hľadiska staršie klasické prevedenia TDI, no ani novšie komplikovanejšie TDI-PD sa nenechajú zahanbiť, navyše prinášajú aj podstatne vyššie výkony. Úsporná dokáže byť aj základná benzínová tisícštyristovka a dobrou spotrebou sa vyznačuje aj preplňovaný motor 1.8 Turbo. U ostatných motorizáciách je spotreba vyššia, takže ak vám na nej záleží, je lepšie sa im vyhnúť.

Jazdné vlastnosti

Podvozok Volswagen Golf vždy patril na absolútnu špičku vo svojej triede. Štvrtá generácia vyniká komfortom, ale zahanbiť sa nenechá ani pri ostrej jazde. Podvozok je veľmi stabilný a istý a bohato dimenzovaný, zvládal aj výkony až do 177 kW a vybavený mohol byť pohonom všetkých kolies.

Bezpečnosť

Robustná konštrukcia karosérie Golfu priniesla už v roku 1998 štvorhviezdičkové hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP. Z dnešného hľadiska už samozrejme vozu chýba množstvo nutných prvkov a tak môžeme bezpečnosť považovať len za priemernú.

Praktickosť

Golf mal vždy jednoduché a účelne riešené obstavanie interiéru. U štvrtej generácie má posádka dostatok miesta predovšetkým vpredu, na zadných sedadlách je to trochu horšie. Môže zato kompromis medzi priestorom pre cestujúcich a batožinovým priestorom, vzadu je tak málo miesta na kolená. Je to spoločná vlastnosť prakticky všetkých vozidiel postavených na základe štvrtej generácie Golfu, teda napríklad aj prvej Škody Octavia. Batožinový priestor má nadpriemerný objem 330 litrov u hatchbacku, a 460 u kombi.

Komfort

Istý podvozok Golfu sa vyznačuje vysokou úrovňou komfortu. Nejde pritom o to, že by vozidlo bolo húpavo mäkké, ako tomu býva u francúzskej konkurencie. Podvozok je istý a pritom nerovnosti tlmí a žehlí s gráciou vozov o mnoho väčších a drahších.

Prevádzkové náklady

Štvrtý Golf je veľmi obľúbeným vozidlom so sériou dielov, ktoré sú spoločné s mnohými ďalšími koncernovými vozidlami. Ich rozšírenosť znamená v celku priaznivé ceny náhradných dielov, pri ktorých pochopiteľne nie je problém s dostupnosťou prvkov z druhovýroby. Aj servisná sieť je široká a Golf IV zvládne bez problémov opraviť celý rad opravovní.

Volkswagen Golf

Ďalšie vozidlá


Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií