Ženy vodičky sa orientujú podľa farby, mladí muži chcú skôr výkon
Bratislava – Pre väčšinu motoristicky založených mladých ľudí je vodičský preukaz po dosiahnutí plnoletosti dôležitý ako vstup do dospelého života. Mladí absolventi autoškôl patria však do najrizikovejšej skupiny čo sa týka nehodovosti. Pri výbere prvého vozidla však dochádza k zásadným rozdielom v požiadavkách na vozidlo u mužov a žien.
Pre dievčatá do 25 rokov je zásadná farba vozidla a jeho praktickosť, chlapci viac riešia výkon motora a auto berú ako prestíž. Podľa štatistík najväčšieho predajcu ojazdených automobilov v strednej Európe AAA AUTO, kde si ročne kúpi svoje prvé auto okolo 6 000 mladých, je najobľúbenejšou značkou u začínajúcich vodičov Škoda.
Podľa najnovších štatistík AAA AUTO medzi najpredávanejšie modely, po ktorých siahajú násťroční vodiči, sú vozidlá typu hatchback s benzínovým motorom a manuálnou prevodovkou. "Začínajúci vodiči dávajú vo veľkej väčšine prednosť jazdenému vozidlu z jednoduchého dôvodu. Menšie škrabance a odreniny ich patria k zácviku mladého vodiča do praxe. Avšak to neznamená, že si kúpia čokoľvek. Mladí vodiči sú naopak stále viac náročnejší a vozidlo ich musí aj do veľkej miery reprezentovať. Obzvlášť muži hľadia na výkon motora a vyhľadávajú športovejší typy vozidiel. Dievčatá sa orientujú na vzhľad a farbu, avšak vo väčšej miere zohľadňujú aj praktickosť a bezpečnosť," uviedla generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.
Najväčšie percento mladých zákazníkov v AAA AUTO tvoria muži, a to 73,7%. Takmer polovica začínajúcich vodičov si najprv zaobstará hatchback, kde preferuje benzínové prevedenie s manuálnou prevodovkou. Zo značiek je najpopulárnejšia značka Škoda, nasleduje Volkswagen a Ford. U dievčat víťazí model Škoda Fabia, u chlapcov Škoda Octavia. Dievčatá viac dbajú na farbu, a nie je tak divu, že po štandardne obľúbenej striebornej dominuje červená farba. Mladí muži sú viac klasickí a preferujú modrú šedú a čiernu farbu.
Najpredávanejšie modely áut v AAA AUTO u teenagerov za posledný rok a pol podľa pohlavia:
CHLAPCI
|
|
Škoda Octavia
|
12,3%
|
Škoda Fabia
|
10,2%
|
VW Passat
|
4,8%
|
VW Golf
|
4,6%
|
Ford Focus
|
3,7%
|
Opel Astra
|
3,0%
|
Renault Megane
|
2,4%
|
Ford Mondeo
|
2,3%
|
Mazda 3
|
2,0%
|
Škoda Felicia
|
2,0%
|
DIEVČATÁ
|
|
Škoda Fabia
|
14,3%
|
Škoda Octavia
|
7,2%
|
VW Golf
|
3,7%
|
Peugeot 206
|
3,2%
|
Citroen C3
|
2,7%
|
VW Passat
|
2,7%
|
Ford Focus
|
2,6%
|
Renault Megane
|
2,6%
|
Opel Astra
|
2,3%
|
Suzuki Swift
|
2,0%
|
Mladí vodiči sú však aj rizikovou skupinou vodičov, pričom majú veľký podiel na dopravnej nehodovosti. Za rok 2015 zavinili vodiči s najnižšou praxou približne 31% nehôd a podpísali sa pod 31% ťažkých a 33% ľahkých zranení. "Najčastejšou príčinou nehôd spôsobených vodičmi s praxou do dvoch rokov je neprimeraná rýchlosť jazdy. Každý novopečený vodič by teda vo vlastnom záujme mal nabehnúť aspoň 3 000 km pod dohľadom skúsenejšieho vodiča a mal by dbať na to, že až po najazdení 100 000 km sa môže považovať za skúseného. S tým súvisí i výber vozidla, ktorý by nemal podceniť ani vodič začiatočník," uviedol Roman Budský z Tímu cestnej bezpečnosti. Odborníci tínedžerským vodičom vzhľadom na ich skúsenosti odporúčajú zaobstarať si automobil s objemom 1,2l. „Množstvo motorov je v prevedení TSI, takže aj jazda v takomto automobile je svižná, príjemná a pre začínajúcich vodičov hlavne bezpečná a kontrolovateľná," uzavrela Karolína Topolová.
pôsobí na trhu už 24 rokov. Prevádzkuje sieť viac ako 40 pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku. Počas svojej existencie už obslúžila vyše 1,75 mil. zákazníkov. Auditované výnosy skupiny v roku 2014 predstavovali 437 mil. eur., firma predala 63 613 áut. Skupina predá ročne vyše 63 000 vozidiel a je tak najväčším predajcom ojazdených áut v strednej a východnej Európe. Od roku 2012 predáva vozidlá tiež pod obnovenou značkou Mototechna, pod ktorú sústredila ponuku "zánovných" automobilov. Značka AAA AUTO sa podľa štúdie agentúry Ogilvy & Mather umiestnila medzi desiatimi najlepšími českými značkami po novembri 1989. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-poľský investičný fond Abris Capital Partners. |