Je veľmi pravdepodobné, že tieto poškodené vozidlá, pochádzajúce najmä z Nemecka, sa objavia v slovenských autobazároch. Ako spoľahlivo zistíte, že auto bolo zatopené vodou?
Tohtoročnými povodňami boli zasiahnuté krajiny ako Nemecko a Rakúsko, odkiaľ sa k nám dováža veľké množstvo jazdených vozidiel. Je preto takmer isté, že podobne ako po povodniach v roku 2002 na Slovensko dorazia zaplavené automobily. Najcitlivejšia na vodu je elektronika, ktorej sú moderné autá plné.
Vodou zasiahnutá riadiaca jednotka či elektroinštalácia môže kedykoľvek zlyhať, čo môže byt pre posádku smrteľne nebezpečné. „Zákazníci by si mali dať pozor na podozrivých a neserióznych predajcov. Vyplatí sa byť opatrní najmä pri kúpe drahších vozidiel, pri ktorých je riziko, že boli zatopené najvyššie. U jazdených modelov, ktoré sa predávajú za niekoľko tisíc eur, sa totiž podvodníkom odstraňovanie stôp po povodni ako sušenie či čistenie finančne nevyplatí,“ vysvetľuje Viktor Tolnay, manažér výkupu AAA Auto.
1. Batožinový priestor: V kufri pod koberčekmi býva nalepený identifikačný štítok vozidla, ak tam nie je alebo je znečistený, je auto podozrivé. „V batožinovom priestore si treba všímať koróziu. Voda sa sem totiž bežne nedostane, výnimkou je, samozrejme, zaplavenie,“ dodáva manažér.
2. Pach Interiéru: Ak v aute zacítite podozrivé pachy, zbystrite pozornosť. „Vôňa interiéru je prvý bod, ktorý by si mal zákazník všímať pri podozrení na zatopené auto. Z materiálov, ktoré nasávajú vodu, ako napríklad sedačky, sa zápach pripomínajúci staré handry nedá úplne odstrániť,“ vysvetľuje manažér výkupu AAA Auto.
3. Hlavový airbag: Ako spoznáte, že auto bolo celé pod vodou? „Je to jednoduché. Stačí, keď jemne odtlačíte čalúnenie strechy v oblasti predných dverí. Je pod ním ukrytý hlavový airbag. Ak sú v tejto oblasti nánosy blata, je jasné, že auto bolo kompletne zatopené,“ upozorňuje Viktor Tolnay.
4. Rosenie: Posledným bodom, ktorý netreba prehliadnuť, je prehnané rosenie. „Ak sa vám pri skúšobnej jazde neustále zahmlievajú okná, napriek zapnutej klimatizácii, je jasné, že v aute je vysoká vlhkosť. Buďte opatrní,“ upozorňuje manažér AAA Auto.
5. Kryt riadiacej páky: Toto zvládnete aj sami. Stačí malý skrutkovač, ktorým vytlačíte kryt riadiacej páky. „Aj tu kontrolujeme nánosy bahna či jemného štrku, ktorý v oblasti radiacej páky či prevodovky nemá čo hľadať,“ hovorí Tolnay.
6. Koberčeky: Tu je kontrola veľmi jednoduchá, stačí koberček nadvihnúť. „Odporúčam, aby sa zákazník pozrel pod koberček napríklad pod zadnými sedadlami, ktorým sa venuje menšia pozornosť. Ak ucíti zápach bahna či starých handier, vie, čo sa s autom stalo,“ myslí si Tolnay.
7. Prahy: Tesnenie pri prahoch automobilu sa ľahko odtlačí. „Toto miesto by som určite skontroloval, pretože je nízko na karosérii a voda sem prenikne ako prvá. A práve čiastočne zaplavené autá sa odhaľujú najťažšie. Ak sú tu nečistoty, vyberte si iné vozidlo,“ vysvetľuje.
8. Čalúnenie dverí: „Dvere sú pomerne veľká plocha. Po odstránení ich čalúnenia u. zatopených áut môžeme na tomto mieste vidieť dokonca aj rysky nánosov, ktoré jasne ukazujú, pokiaľ bolo auto zaliate a ako následne klesala voda,“ objasňuje manažér výkupu.
9. Zväzky káblov: Zatopenie batérie má fatálny vplyv na kabeláž. „Elektronika vodou trpí najviac. Zväzky káblov po zatopení skratujú, výrazne sa oslabí ich životnosť, prípadne sú zničené úplne. Spomedzi káblov sa nánosy odstraňujú najťažšie, tu si ich všimnete určite,“ tvrdí Viktor Tolnay.
10. Rozvodová skriňa: Jedno z najpodstatnejších miest v automobile, kam sa voda rozhodne nesmie dostať. „Rozvodová skriňa je v hornej časti motorového priestoru. Ak po odstránení krytu uvidíte na kontaktoch usadeniny, auto určite nekupujte,“ uzatvára.
Původný článok aj s fotkami nájdete tu.