Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Priaznivé ceny Výborné jazdné vlastnosti Presné radenie |
O vozidle
BMW Z3 je malým roadsterom a neskôr aj kupé mníchovskej automobilky. Je to čisto športový automobil pre potechu vodiča. Roadster sa začal vyrábať v roku 1995 v americkej továrni BMW v Spartanburgu, z čoho pravdepodobne pramení na BMW predsa len trochu nižšia kvalita spracovania a použitých materiálov. Tú však malému športovému BMW ľahko odpustíte v prípade, že sa s ním zveziete. Podvozok, ktorý má svoj pôvod v trojkovom sedane radu E36 je totiž v spojení s veľmi nízkou stavbou karosérie schopný priniesť naozaj perfektné vodičské zážitky a to aj dnes, mnoho rokov po ukončení výroby modelu. BMW Z3 je naozaj čistokrvný športiak, v zákrutách sa skvele ovláda aj predovšetkým vďaka pohonu zadných kolies a priamemu a veľmi komunikatívnemu riadeniu. Tuhý podvozok samozrejme nedovolí žiadne náklony karosérie. BMW Z3 je navyše aj dnes veľmi lákavým autom, jeho proporciám dominuje dlhá kapota. Posádka sedí v dvojmiestnom interiéri teda dosť vzadu, takmer až pri zadnej náprave čo ešte zlepšuje pocity pri ostrej športovej jazde, vodič naozaj veľmi dobre vie, čo sa deje so zadnou nápravou.
Malé športové BMW sa od začiatku dodávalo so slabšími motormi 1.8 a 1.9 litra s výkonom 85 a 103 kW. Hoci je Z3 vcelku ľahké auto, predsa len pre skutočné športové zážitky vyžaduje Z3 silnejší motor. Ten sa objavil v roku 1997 v podobe šesťvalca 2,8 litra s výkonom solídnych 141 kW. Prišlo tiež naozaj silné prevedenie M Roadster, ktoré dostalo šesťvalec 3,2 litra s výkonom 236 kW. S ním má BMW Z3 zrýchlenie na úrovní naozajstných superšportových vozidiel. V roku 1999 sa objavilo jedinečné kupé, ktorého karosériu možno označiť ako shooting-brake. Prevedenie je veľmi praktické a okrem skutočne športových zážitkov prináša aj dobrú prepravnú kapacitu. V roku 2000 sa premenila paleta motorov. Základom sa stal štvorvalec 1,9 litra s výkonom 87 kW. Nasledoval šesťvalec 2.2is výkonom 125 kW a trojliter so 170 kW. Prevedenie M mierne posilnilo na 239 kW.
Výbava
Ľahký roadster od BMW mal síce vo svojej dobe na danú triedu vcelku solídnu výbavu, z dnešného hľadiska v nej však asi nič neprekvapí. Klimatizácia, airbagy alebo elektrická výbava sú akousi klasikou, nič ďalšie tu však očakávať nemožno.
Design
BMW Z3 je aj z dnešného hľadiska stále veľmi atraktívny malý roadster, alebo veľmi neobvyklé kupé. Auto sa vyznačuje elegantnou dlhou prednou časťou a má proporcie krásnych športových vozidiel minulosti. Kupé je dosť neobvyklým počinom, BMW ním po dlhej dobe obnovilo myšlienku karosérie shooting-brake, teda akéhosi športového kombi.
Spotreba
Malý a relatívne ľahký roadster má ponúknuť predovšetkým športové výkony, na spotrebu paliva sa pri ňom veľmi nehľadí. Pravdou však je, že medzi konkurentmi môžeme nájsť aj úspornejšie autá, avšak spotreba agregátov pri Z3 väčšinou zodpovedá výkonu.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti sú pochopiteľne ozdobou BMW Z3. Ovládanie auta je skutočne radosťou, priame a komunikatívne riadenie sa tu spája s pohonom zadných kolies, tuhým a veľmi istým podvozkom aj atmosférickými motormi s príjemnou charakteristikou. So Z3 je tak aj dnes radosť jazdiť, vysoká stabilita a ľahká ovládateľnosť dovoľujú aj veľmi efektnú športovú jazdu.
Bezpečnosť
Od malého roadsteru BMW nemožno očakávať ktovieakú ochranu posádky. Konštrukcia vozidla je síce tuhá, avšak hlavným bezpečnostným prvkom tu je dlhá kapota, ktorá pri čelnom náraze môže pohltiť dostatok energie.
Praktickosť
Športové vozidlá nie sú praktické a roadster Z3 to potvrdzuje napríklad aj batožinovým priestorom s objemom len 165 litrov. No Z3 má aj druhú stránku, dvojmiestne kupé s netradičným tvarom karosérie totiž naopak pojme väčšie množstvo batožiny – po strechu až 410 litrov (štandardom je 210).
Komfort
Jazdný komfort je záležitosťou, ktorú malé športové vozidlá prakticky nepoznajú, a BMW Z3 nie je v tomto výnimkou. Zameranie auta je jasné, o pohodlie posádky tie nešlo, hoci v rámci možností nie je komfort zlý.
Prevádzkové náklady
Malý roadster od BMW rozhodne nebude prevádzkovo lacnou záležitosťou. Najmä pri šesťvalcových motoroch, ktoré sú nutnosťou pre atraktívnu dynamiku, bude spotreba paliva pomerne vysoká. Starší roadster bude tiež potrebovať viac starostlivosti, náhradné diely pritom nie sú úplne lacné.