Karolína Topolová, šéfka slovenského AAA Auto tvrdí, že zmena v štruktúre a v pracovnej náplni zamestnancov, už prináša ovocie.
Musíme sa sústrediť na rentabilné trhy. Preto sme zrušili pobočky v Poľsku, Maďarsku a predali väčšinový podiel v Rumunsku. Slovenský a český trh sa veľmi dobre vyvíja, a preto sme ostali na domácich trhoch. Máme tu skúsenosti a vieme, ako funguje, a teda sa mu aj vieme veľmi rýchlo prispôsobiť. Tieto dva trhy sú teraz pre nás pripravené a dá sa od nich očakávať ďalší rast. My ako koncern sme doteraz rástli, a to najmä tým, že sme sa rozširovali. Teraz sa chceme orientovať na zisk. Preto vlastne došlo ku kompletnej zmene v náplni práce zamestnancov.
Na konci roka 2007 sme mali necelých 4 tisíc zamestnancov, dnes je ich asi 1200. Čiže sme prepustili asi viac ako dvetisícpäťsto ľudí. Ide o zrušené pobočky, ale aj na slovenskom trhu prišlo o prácu v našich pobočkách asi 500 a na českom asi tisíc zamestnancov. Príčina? Chceme dosiahnuť vyššiu efektivitu, a to sa nám aj darí.
Školíme ľudí a snažíme sa, aby rozumeli viacerým funkciám a aj mohli robiť na viacerých postoch naviac, čo je aj pre nich výhodné, lebo nielenže majú vyšší plat, ale aj viac skúseností a zaujímavejšiu prácu. Každý zamestnanec, ktorý pracuje v priamom predaji, má bonusovú zložku, ktorá tvorí až polovicu jeho platu, čo je pre nich veľmi motivujúce. Priemerná mzda v spoločnosti je 29-tisíc českých korún (1100 EUR), predajcovia v priemere zarobia či už v Česku alebo na Slovensku asi 1250 eur.
Už v druhom štvrťroku sa vieme pochváliť 52-percentným medzikvartálnym nárastom predaja. Pričom medziročne stále ide o slabšie výsledky než v minulom roku, aj tak je to pomerne slušné číslo na to, že sme v recesii. Dokonca tento rok veríme, že sa celej skupine podarí dosiahnuť aj čistý zisk. Za pol roka sme na Slovensku dosiahli čistý zisk takmer pol milióna eur, čo znamená nárast o 1,7 milióna, keďže v predchádzajúcom aj keď slušnom roku sme boli v strate 1,23 milióna eur, lebo sme stále investovali do prevádzok.
Aj my sme ponúkali svoju formu šrotovného, čo jednoznačne podporilo naše predaje a za pol roka sme predali vyše 43-tisíc áut na Slovensku a v rámci šrotovného sa predalo asi 800 áut. Teda efekt bol úplne opačný, než sa očakávalo a vďaka našej marketingovej stratégii sa nám zvýšili predaje na Slovensku takmer trojnásobne.
Odišli sme z Maďarska, kde sa kríza veľmi výrazne prejavila a naše pôsobenie tam sa stalo nerentabilné. Z Poľska sme odišli najmä preto, že na oboch trhoch je príliš veľa ojazdených a veľmi starých áut s nejasným pôvodom a na tejto pôde nechceme bojovať o zákazníka. Väčšinový podiel v Rumunsku sme predali, pretože sme dostali dobrú ponuku a chceli sme sa predovšetkým zamerať na dva kľúčové trhy – Slovensko a Česko.
Nič nie je uzavreté, sme otvorení novým možnostiam a keď sa ukáže príležitosť, radi sa vrátime aj na maďarský trh alebo pôjdeme aj inam. Záleží to od toho, či to bude rentabilné.
Ceny sú veľmi nízke a už dosiahli svoje minimum v polovici tohto roka. Podľa nás už ceny nižšie ísť nemôžu - to by bola druhá vlna krízy a tú my veru nepredpokladáme. Cenová situácia bude stabilná a teraz je doba na kúpu auta veľmi priaznivá.
Určite nie. Je úplne jedno, či kupujete nové auto väčšie alebo menšie. Tak či tak v prvom roku na cene veľmi stráca. Avšak človek, ktorý chce väčšie auto, si nekúpi nové menšie a lacnejšie, ale kúpi si radšej jazdené podľa svojich očakávaní, a teda väčšie, lebo je to jeho ,,srdcovka“.
,,Nikto nevie predpovedať budúcnosť, ale podľa mňa sa veci otočia k lepšiemu. Aj keď to pôjde veľmi pomaly, ale zase isto. Máme plán kontinuálne stabilne rásť a teraz sme na dobrej ceste a veríme v pozitívny vývoj. Momentálne nechceme expandovať, ale orientovať sa na základný biznis a produkovať zisk. Veríme, že kríza je za nami a už od budúceho roka začne trh s autami opäť rásť.
Za celé svoje pôsobenie v automobilovom priemysle, teda za 28 rokov, som nezažil, aby sa ceny za jeden rok prepadli o tretinu. A to sa teraz stalo. Trh akoby bol konštantný – keďže bol podporený šrotovným, ale ceny padli. Keďže sme sa však rýchlo vedeli prispôsobiť tomuto trendu, podarilo sa nám udržať si predaje na slušnej úrovni. Taktiež sa nám darí znižovať obrátkovosť - počet dní, za koľko predáme auto a stiahli sme ju na 39 dní. Naša konkurencia má pritom interval predaja dvoj- až trojnásobný.