OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Dacia Duster (2010–súčasnosť)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Priaznivé ceny

Dobrý vnútorný priestor

Atraktívny dizajn

Jazdný komfort

O vozidle

Dacia Duster je ďalší rumunským zásahom do čierneho. Malé SUV za priaznivú cenu totiž ťaží z rastúcej popularity poloterénnych vozidiel. Duster ako prvé vozidlo značky Dacia prišiel s naozaj lákavým dizajnom, ktorý nezriedka prekoná aj dvakrát drahšie a technicky modernejšie SUV. Lacnejšie riešenie ako napríklad nárazníky, ktoré nie sú vo farbe karosérie, tu pritom vôbec neprekážajú, dobre sedí k drsnejšiemu charakteru auta. Duster je tiež dosť dobre priestorný a tak predstavuje naozaj praktický a atraktívny automobil za veľmi priaznivú cenu. Dodnes v podstate nemá v kategórii malých SUV priameho súpera, väčšina vozidiel tejto kategórie je podstatne drahšia a má aj trochu luxusnejší charakter. Pritom jednoduchosť naopak môže byť u malého SUV kladom. Duster a jeho robustnejšiemu charakteru pritom pohon všetkých kolies naozaj pristane. Technické riešenie je praktické, vodič buď môže nechať priraďovanie zadných kolies na automatike, alebo zvoliť režim iba s pohonom predných kolies alebo pevné rozdelenie v pomere 50: 50. Zaujímavosťou je fakt, že v rýchlostiach nad 80 km / h sa pohon všetkých kolies vypína a duster je poháňaný iba prednou nápravou. Pri jazde v teréne to vadiť nebude, pravda Duster tak trochu stráca prípadnú výhodu pri jazde v nepriaznivých poveternostných podmienkach. Na druhej strane automatické odpájanie zadnej nápravy šetrí palivo. 

Jednoduchosť Dusteru sa prejavuje v interiéri, použité materiály obyčajnejšie a spracovanie predovšetkým áut z prvého roku výroby nemusí byť ideálne. Šetrilo sa tiež na odhlučnení. Naopak miesta je tu dosť a príjemne prekvapí aj batožinový priestor.  

Čo sa pohonných jednotiek týka, výber je celkom jednoduchý. Benzínová tisícšesťstovka má výkon 77 kW, vo verzii na pohon LPG potom 75 kW. Turbodiesely sú na výber dva s objemom 1,5 litra. Slabší motor dCi má výkon 63 kW, silnejšia verzia potom 80 kW. Koncom roku 2012 prešiel automobil miernou modernizáciou, slabší diesel posilnil na 66 kW, motor dCi dostal aj verziu s výkonom 81 kW. Tá je vyhradená pre vozidlá s pohonom všetkých kolies, podobne ako tomu bolo do modernizácie u 80 kW variantu. Tá zostáva v ponuke s pohonom prednej nápravy.

Výbava

Šetrilo sa tiež na výbave, v základe nie je ani Duster ani štvorkolka, za pohon všetkých kolies sa pripláca. V základe sú vlastne len posilňovače riadenia a dvojica airbagov, všetky ďalšie vymoženosti sú za príplatok alebo je nutné hľadať auto s vyšším stupňom výbavy.

Design

S modelom Duster pripravila rumunská Dacia svoj prvý vzhľadovo naozaj atraktívny model. Duster sa skutočne trafil do vkusu zákazníkov, ktorí hľadajú robustne vyzerajúci a vcelku mohutný automobil za dostupnú cenu. Vyzerá tak možno lepšie ako celá rada podstatne drahších áut.

Spotreba

Duster nemá obzvlášť vysokú spotrebu, aspoň čo sa danej kategórie áut týka. Úsporné sú motory dCi, ktoré boli v základe drahšie, ale u ojazdených áut sa rozdiely trochu stierajú. Benzínová tisícšesťstovka je predsa len na palivo trochu náročnejšia.

Jazdné vlastnosti

Jednoduchá konštrukcia a vyššia stavba vozidla znamenajú, že Dacia Duster nemá ktovieako excelentné jazdné vlastnosti, na druhej strane sa vozidlo správa nezáludne a pomerne skoro prichádzajúce limity podvozku vodiča neprekvapia. Aj verzie s pohonom všetkých kolies sú v rýchlostiach nad 80 km/h poháňané iba prednou nápravou, čo je škoda z hľadiska stability vo vyšších rýchlostiach.

Bezpečnosť

V oblasti bezpečnosti nie je Duster práve šampiónom. Z nárazových testov Euro NCAP si auto odnieslo iba trojhviezdičkové hodnotenie, ktoré je však dané predovšetkým horšou elektronickou výbavou vozidla. Karoséria ako taká ochráni posádku slušne, bezpečnostná výbava je však skôr základná.

Praktickosť

Duster je dosť praktický automobil a to nielen z hľadiska možností používania aj mimo spevnených ciest, ale aj z hľadiska vnútorného priestoru. Batožinový priestor auta pojme veľmi solídnych 475 litrov nákladu vo verzii s pohonom prednej nápravy, štvorkolka má kapacitu zmenšenú na stále slušných 408 litrov.

Komfort

Prednosťou Dacie s vyšším podvozkom je dobrý jazdný komfort. Rumunská automobilka naozaj vie naladiť podvozok tak, aby dobre odfiltroval výmole rozbitých ciest. Horšie to je, bohužiaľ, v akutsickej oblasti, tu sa prejavuje lacnejší pôvod auta.

Prevádzkové náklady

Motory Dusteru sú vcelku úsporné, platí to predovšetkým pre turbodiesely. Celkovo ide o technicky nekomplikovaný automobil, ktorý by malo byť jednoduché opravovať a náhradné diely sú taktiež dostupné. Len nie je vylúčené, že Duster bude musieť do servisu trochu častejšie ako niektorí súperi.

Dacia Duster

Ďalšie vozidlá


Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií