OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Fiat Croma (2005–2011)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Veľký vnútorný priestor

Jazdný komfort

Úsporné a silné turbodiesely

Priaznivé ceny

O vozidle

V roku 2005 oživil Fiat modelové označenie Croma. Dostal ho neobvyklý automobil strednej triedy, ktorý môžeme jeho koncepciou označiť za crossover. Croma sa totiž predávala iba ako kombi. To sa však vzhľadovo tvári ako prerastený hatchback, a vzhľadom na vnútorný priestor nemá ďaleko od mnohých MPV. Netradičná koncepcia vozidla sa podpísala na tom, že príliš veľký úspech na trhu nezaznamenalo. O to viac môže tešiť záujemcov o priestorný a praktický ojazdený automobil, pohľad od cenníkov Cromy v súčasnosti. Relatívne mladé autá sú k dispozícii za atraktívne ceny, a navyše často s veľmi dobrou výbavou. Croma je na prvý pohľad netypická svojou vysokou stavbou karosérie, ktorá sa tvári práve ako nafúknutý hatchback kompaktnej triedy. Toto riešenie nemusí byť po chuti každému, ale na druhú stranu je v danej triede rozhodne originálny. Croma pôsobí mohutným a solídnym dojmom, čo zase bude mnohým vodičom vyhovovať. Pod rozmerným kabátom sa potom ukrýva predovšetkým veľmi priestorný interiér. Miesta tu je dostatok naozaj vo všetkých smeroch, a cestujúci sa tu rozhodne nebudú tiesniť, aj priestor nad hlavou je doslova nadbytočný. Interiér je veľmi vzdušný a pôsobí komfortným dojmom. Podpisujú sa na tom veľké a pohodlné sedadlá, ktorým chýba výraznejšie bočné vedenie. Prístrojová doska je taktiež tvarovaná elegantne, a je zostavená z (na pohľad) kvalitných materiálov. No trochu sa tu prejavuje mierne zhoršená kvalita spracovania, a niektoré exponované prvky interiéru nie sú úplne trvanlivé.
 
Po jazdnej stránke je Croma predovšetkým pohodlný automobil, ktorý zvláda veľmi dobre filtrovať nerovnosti. Mäkšie odpruženie sa však prejavuje vo výraznejšom náklone v zákrutách, ku ktorému prispieva, aj v porovnaní so súperom, mierne vyššia poloha ťažiska. Jazdné vlastnosti nie sú ktovieako excelentné, väčšina vozidiel je vybavená turbodieselovými motormi, s ktorými je vozidlo vpredu ťažšie, a rýchlo sa prejavuje nedotáčavosť. Najviac to platí pre silný päťvalec 2,4 JTD. Správanie auta však nie je v žiadnom prípade akýmkoľvek spôsobom zákerné, Croma skôr nie je určená pre športovú jazdu, a vyhovie pokojnejším povahám. To dobre ladí s praktickým zameraním auta.

Základným motorom pre Croma je šestnásťventilový štvorvalec 1,8 MPI s výkonom 103 kW. Ten je pre auto vcelku adekvátnou pohonnou jednotkou, a spotrebu dokáže na benzínový agregát, držať v rozumných medziach. Silnejší motor 2,2 MPI so 108 kW nie je o mnoho silnejší, dynamika je takmer zhodná a spotreba výrazne vyššia. Ideálom pre Cromu sú turbodiesely, s ktorými sa tiež na trhu ojazdených áut vyskytuje najčastejšie. Základom je motor 1,9 JTD s výkonom 85 a neskôr 88 kW. Aj ten je vcelku dostačujúci, hoci dynamika nie je oslnivá. Lepšiu jazdu ponúkne silnejšie prevedenie motora s výkonom solídnych 110 kW. Vrcholnou motorizáciou je už spomínaný päťvalec 2,4 JTD s výkonom 147 kW. Ten je kombinovaný výhradne s automatickou prevodovkou, ktorá trochu krotí jeho temperament a zvyšuje spotrebu. Ide však o veľmi komfortnú konfiguráciu.

Výbava

Fiat Croma sa už od základného prevedenia predával s veľmi dobrou výbavou. Základom je bohatá kolekcia bezpečnostných prvkov, ani tie komfortné však nezostávajú príliš pozadu. Základom je manuálna klimatizácia a kompletná elektrická výbava, vo vyšších stupňoch sú aj ďalšie vyložene komfortné prvky.

Design

Fiat Croma je na svoju kategóriu veľmi svojbytným vozidlom s dosť netypickou vyššou stavbou karosérie. Vozidlo je vcelku elegantné a pôsobí originálnym dojmom, pritom zbytočne nebudí pozornosť. Croma vyzerá ako vo všetkých smeroch zväčšený hatchback nižšej strednej triedy.

Spotreba

Pod kapotou ojazdených modelov Fiat Croma v drvivej väčšine prípadov nájdeme vznetové motory s dostatočným výkonom. Štvorvalce 1,9 JTD vedia byť naozaj úsporné, ale Croma predsa len aj kvôli vyššej stavbe spotrebuje mierne viac paliva ako konvenčný súperi. Silnejší päťvalec kombinovaný s automatom si žiada väčší prísun paliva, podobne ako zážihové jednotky.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Cromy sú len priemerné. Auto sa v zákrutách dosť nakláňa a nedotáčavosť sa predovšetkým pri vznetových verziách dostavuje veľmi skoro. Auto tak stopu opúšťa skôr než mnohí súperi. Na druhú stranu jeho správanie nie je zákerné.

Bezpečnosť

Croma si v roku 2005 pripísala v nárazových testoch Euro NCAP špičkové päťhviezdičkové skóre. Hoci sú dnes nároky prísnejšie, dobrá bezpečnostná výbava a robustná konštrukcia dodnes zaisťujú veľmi dobrú ochranu posádky. Štandardom je sedem airbagov (čelné, bočné, hlavové a kolenný pri vodičovi) a nechýbajú ani aktívne opierky hláv vpredu.

Praktickosť

Fiat Croma je predovšetkým veľmi praktický automobil strednej triedy. Interiér je veľmi priestorný a pasažieri sa tu nikde nebudú tiesniť. Batožinový priestor má veľmi solídny základný objem 500 litrov. Disponuje tiež zdvojenou podlahou, pod ktorou sa zmestí ďalšie slušná porcia nákladu. Po zložení sedadiel je k dispozícii prepravná kapacita až 1610 litrov.

Komfort

Jazdný komfort Cromy je veľmi dobrý. Podvozok je naladený mäkko a veľmi dobre zvláda filtrovať nerovnosti vozovky. Cestujúci majú v interiéri dostatok miesta vo všetkých smeroch, a sedadlá sú veľmi pohodlné. Dobre možno hodnotiť aj odhlučnenie vozidla, avšak vo vyšších rýchlostiach je úroveň aerodynamického hluku trochu vyššia ako pri konkurencii.

Prevádzkové náklady

Croma napriek povesti automobilky nepatrí k vyložene problematickým automobilom. Snáď len niektoré časti podvozku a interiéru sú menej trvanlivé. Prevádzkové náklady však zvyšuje mierne vyššia spotreba paliva, a tiež v podstate neveľké rozšírenie automobilu.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií