OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mercedes-Benz A (1997–2004)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Imidž značky

Praktický a priestorný interiér

Vzhľadom k značke priaznivé ceny

Úsporné motory

O vozidle

Prvá generácia Mercedesu triedy A je pre mnohých doslova nezabudnuteľným vozom. A to nie kvôli jeho kvalitám, ale kvôli škandálu, ktorý krátko po jeho uvedení do výroby vyvolalo prevrátenia sériového vozidla pri takzvanom losom teste. Výroba bola zastavená, predané vozidlá stiahnuté a automobilka musela potupne pristúpiť k úpravám, ktoré do budúcna takým nepríjemnostiam zabránili. Najmenší z Mercedesov si však zaslúži pozornosť aj kvôli iným záležitostiam než kvôli detským chorobám ovplyvňujúcich stabilitu prvých vozidiel. Malý voz totiž prekvapí veľmi dobrou ponukou vnútorného priestoru a praktickým interiérom, ktorý, pravda, zďaleka nedosahuje kvalít väčších Mercedesov. Na druhú stranu sa môže Áčko pýšiť vcelku spoľahlivou a robustnou technikou, takže ojazdené exempláre sú jedným z najlacnejších spôsobov, ako si zaobstarať vozidlo s trojcípou hviezdou v znaku. Áčko sa najlepšie hodí pre úlohu praktického mestského vozidla, alebo auta pre menej početnú rodinu. Kvôli vysokej stavbe a relatívne malej šírke, pričom táto kombinácia zapríčinila pôvodné problémy so stabilitou, sa dovnútra pohodlne zmestia štyria cestujúci, piaty by vzadu uprostred trpel. Miesta je tu ale aj napriek malým rozmerom prekvapivo veľa, a to ako pre kolená, tak nad hlavou. Je to dané tým, že Áčko maximálne využíva svoj pôdorys na priestor pre cestujúcich. Motor, prevodovka a ďalšie mechanické časti sa nachádzajú z väčša v relatívne komplikovanej sendvičovej konštrukcii podlahy, a tieto tak neobmedzujú priestor pre posádku. Na len 3,6 metra dlhý automobil má batožinový priestor neobyčajnú kapacitu 390 litrov. Mercedes vyrábal tiež predĺženú variantu Áčka s rázvorom pretiahnutým o 15 centimetrov, ktorá ponúka ešte viac miesta pre posádku. Avšak na trhu ojazdených vozidiel je skôr vzácnosťou. Vďaka sendvičovej podlahe je Áčko vcelku bezpečným vozidlom, pri čelnom náraze sa motor zasúva práve pod podlahu interiéru a energiu sa snaží pohltiť sendvičová štruktúra. Pri vozidlách, ktoré nájdete na trhu ojazdených áut, sa tiež nemusíte obávať už niekoľkokrát spomínaných problémov so stabilitou. Mercedes Áčko upravil tak, že už nehrozí nebezpečenstvo. Auto dostalo širší rozchod kolies, širšie pneumatiky s nižším profilom, pritvrdené tlmiče a konečne aj sériovo stabilizačný systém ESP. Dodatočnými úpravami však trochu utrpel jazdný komfort, Áčko je tuhšie a na nerovnostiach je to poznať.

Pod kapotou Mercedesu-Benz triedy A sa môžeme stretnúť s jedným z deviatich motorov. Základom v prevedení A140 je tisícštyristovka s výkonom 60 kW. Tá síce z vozidla neurobí šprintéra, avšak pre pohon vcelku dostačuje. V modeli A140 s automatickou prevodovkou je taktiež motor s výkonom 60 kW, avšak ide o tisícšesťstovku. V modeli A160 je tisícšesťstovka naladená na výkon už solídnych 75 kW, v A190 motor 1,9 litra s výkonom 92 kW. Typ A210 Evolution sa potom chváli motorom 2,1 litra a výkonom 103 kW, čo je pri tak malom vozidle veľmi neobvyklá porcia. Mercedes však modelom A nechcel konkurovať klasickým minivozům, bol skôr netradičnou alternatívou ku klasickým kompaktným modelom, napríklad k Audi A3. Všetky turbodiesely pod kapotou majú objem 1,7 litra. Do roku výroby 2000 mali typy A160 CDI a A170 CDI výkon 44 a 66 kW. Slabší motor je trochu nedostatočný. Po modernizácii v roku 2000 sa potom výkon dieselov zdvihol na solídnych 55 a 70 kW. Všetky vznetové jednotky sa môžu pochváliť naozaj nízkou spotrebou paliva.

Výbava

Pri Áčkovom Mercedesi výrobca nezvolil svoju typickú stratégiu len základne vybavených modelov s dlhým zoznamom príplatkovej výbavy. Pochopiteľne, aj tu bolo za čo priplácať, avšak nebolo to toľko potrebné. Klimatizáciu, centrálne zamykanie, elektricky ovládané okná aj zrkadlá tak má prakticky každé Áčko na trhu.

Design

Prvá generácia Mercedesu A pôsobí aj po rokoch originálnym a nevšedným dojmom. Auto je pritom stále veľmi elegantné a ani vedľa väčších modelov značky nepôsobí ako chudobný príbuzný. Bohužiaľ, trochu sa tento pocit dostavuje v interiéri, ktorý je síce esteticky vydarený, avšak z hľadiska použitých materiálov a spracovania nie úplne ideálny.

Spotreba

Malý Mercedes má pod kapotou väčšinou dostatočne výkonné motory, ktoré nemajú s autom veľa práce. Ich spotreba sa tak drží v priaznivých medziach, platí to obzvlášť pre turbodiesely. Ani benzínové motory na tom nie sú zle, so záťažou je však trochu poznať nárast spotreby.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Mercedesu-Benz triedy A sú naskrz priemerné. Môže za to úzka a vysoká karoséria a dodatočné úpravy, ktoré kvôli zvýšeniu stability zmenili pôvodne zamýšľané správanie auta. Od Áčka jednoducho nemožno očakávať vodičské zážitky.

Bezpečnosť

Medzi malými automobilmi patrí Mercedes A k najbezpečnejším vozidlám vôbec. Je to jednak vďaka solídnej bezpečnostnej výbave, ale predovšetkým vďaka jedinečnej konštrukcii karosérie so sendvičovou podlahou. Práve štruktúra podlahy má za úlohu pohlcovať energiu nárazu, ktorá sa tak len minimálne prenáša do deformácií v priestore pre posádku.

Praktickosť

Na miniatúrnom pôdoryse predvádza Áčko nebývalá kúzla s priestorom. Dozadu sa síce kvôli úzkej stavbe posadia pohodlne len dvaja cestujúci, miesta je tu však dostatok. Batožinový priestor má veľmi solídny objem 390 litrov, čo je výrazne viac, než mali dobové kompaktné hatchbacky.

Komfort

Na jazdnom komforte prvej generácie Áčka sa podpisujú dodatočné úpravy, urobené za účelom zvýšenia stability auta. Podvozok je tak tuhší, aj napriek tomu sú náklony v zákrutách znateľné. Širšie než pôvodne plánované kolesá tiež horšie filtrujú nerovnosti. Cestujúci však ocenia vzdušný interiér a celkovo dobrý výhľad z vozidla.

Prevádzkové náklady

Mercedes A je úsporný a vcelku robustný automobil, ktorý väčšinou vyžaduje bežnú údržbu. Avšak vzhľadom k značke, ktorú vozí na kapote, je nutné počítať s vyššími cenami náhradných dielov aj samotných servisných úkonov, čím sa celkovo prevádzka auta trochu predraží.

Mercedes-Benz A



Vyhrajte tablet
Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií