OdobraťK porovnaniuZdieľaťOdoslať

Recenzia / Mercedes-Benz Vaneo (2002–2005)

Celkové hodnotenie:
Prečo kúpiť

Imidž značky

Praktický a priestorný interiér

Nízke ceny

Hospodárne motory

O vozidle

Mercedes-Benz Vaneo je pomerne krátko vyrábaným kompaktným MPV, ktoré bolo založené na technike Mercedesu triedy A. Používa jeho sendvičovú platformu a štvorvalcové motory, s dĺžkou 4,2 metra však ponúka výrazne väčší vnútorný priestor a za príplatok bol k dispozícii aj tretí rad sedadiel , takže Vaneo celkom pojalo až sedem cestujúcich. Vaneo možno považovať za konkurenta klasických kompaktných MPV, ako je Renault Scénic, ale zároveň aj svojim spôsobom za súpera zcivilizovaných dodávok ako napríklad Citroën Berlingo alebo Renault Kangoo. Oproti tým prvým v podstate príliš nevyniká, medzi tými druhými je však pochopiteľne kráľom. Vaneo bolo vyrábané krátko predovšetkým preto, že onedlho po jeho uvedení sa do výroby dostala druhá generácia Mercedesu A, a s ňou sa objavilo aj trochu konvenčnejšie riešené kompaktné MPV triedy B.

Pre niekoho, kto hľadá cenovo dostupný kompaktný voz s doslova obrovským vnútorným priestorom, však môže byť Vaneo skvelou voľbou, značku Mercedes k tomu získa ako bonus. Pri servise to však môže byť niekedy brané trochu negatívne, predsa len ceny niektorých dielov sú trochu vyššie. Prestíž značky však nie je v interiéri príliš poznať, podobne ako prvý áčkový Mercedes používa Vaneo trochu obyčajnejšie materiály, ktoré sa v podstate nijako nelíšia od neprémiovej konkurencie. Vaneo má na svoju dĺžku nezvyčajne dlhý rázvor náprav a tiež vysokú stavbu karosérie, ktorá je daná práve sendvičovou podlahou. Aby nad ňou bolo čo najviac miesta pre posádku a náklad, musí byť aj karoséria samotná dosť vysoká. Nákladu pojme Vaneo skutočne dosť, voliteľne je k dispozícii v sedemmiestnom prevedení. Potom zostáva pre s batožinou len 150 litrov. Štandardný objem v päťmiestnom usporiadaní je však ohromujúcich 715 litrov, a s vybraným druhým radom sedadiel do Vanea napcháte viac než 2400 litrov nákladu, a to už je poriadna porcia aj pre niektoré dodávkové vozidlá. Praktické sú aj posuvné zadné bočné dvere. Posádka tak nájde v aute veľa miesta tak pre seba, ako pre celú batožinu.

Z jazdného hľadiska nie je Vaneo ktovieakým šampiónom. Komfort odpruženia je skôr priemerný, podvozok dá nerovnosti posádke trochu pocítiť. Aj napriek kompaktným rozmerom nemá voz ktovieakú manévrovateľnosť, čo je dané dlhým rázvorom. Na ovládanie auta je tak nutné si trochu zvyknúť.

Paleta pohonných jednotiek je podobná tej v Mercedese A, so žiadnym z motorov však nie je väčšie Vaneo žiadnym šprintérom. Základom je štvorvalec 1,6 litra s výkonom 60 kW, ktorý môže byť kombinovaný s manuálnou prevodovkou, alebo bezspojkovou prevodovkou ACS. Silnejšia verzia tisícšestovky má potom výkon 75 kW, a na dvojicu predchádzajúcich prevodoviek tu v ponuke pribudol automat. Motor 1,9 potom má 92 kW, a opäť možnosť voľby z troch prevodoviek. Aj tento motor má s Vaneom celkom dosť práce. Turbodiesel bol k dispozícii jediný – agregát 1,7 CDI s výkonom 67 kW bude lákať predovšetkým tých, ktorí chcú jazdiť pokojne a úsporne.

Výbava

Aj výbavu preberá Mercedes-Benz Vaneo od svojho menšieho súrodenca triedy A. Je tak vcelku bohatá a pri automobiloch nebolo treba priplácať za samozrejmé prvky. Obvyklú komfortnú výbavu ako klimatizáciu, centrálne zamykanie, elektricky ovládané okná aj zrkadlá tak má prakticky každé Vaneo na trhu.

Design

Mercedes Vaneo nie je žiadny krásavec, je to skôr účelne navrhnutý automobil, ktorý vzhľadovo čiastočne vychádza z modelu A. Má však podstatne väčšiu a vyššiu karosériu, ku ktorej trochu neladí dlhý rázvor a relatívne malé kolesá.

Spotreba

Zatiaľ čo na malé Áčko ponúkané motory celkom dobre postačujú, na Vaneo určené pre prevoz väčšieho množstva osôb aj nákladu sú trochu slabé, čo znamená zvýšenú spotrebu paliva. Situáciu však zachraňuje turbodiesel 1,7 CDI, ktorý je aj v tomto prípade veľmi úsporný.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Vanea sú do istej miery dané použitou platformou z Mercedesu A. Aj tu zostala vysoká stavba karosérie a nevyhnutnosť podvozok trochu pritvrdiť, aby nedochádzalo k prílišným náklonom v zákrutách. Dlhý rázvor obmedzuje aj agilitu auta, riadenie vodiča svojou spätnou väzbou tiež nepoteší.

Bezpečnosť

Podobne ako príbuzné Áčko je na tom Vaneo naopak veľmi dobre v oblasti bezpečnosti. Môže za to nezvyčajná konštrukcia so sendvičovou podlahou, ktorá je schopná v prípade havárie pohltiť energiu a do ktorej sa zasúva motor, priestor pre posádku tak zostáva zachovaný. V nárazových testoch Euro NCAP preto Vaneo získalo v roku 2002 štyri hviezdičky.

Praktickosť

Nákladu pojme Vaneo skutočne dosť, voliteľne je k dispozícii v sedemmiestnom prevedení. Potom zostáva pre batožinu len 150 litrov. Štandardný objem v päťmiestnom usporiadaní je však ohromujúcich 715 litrov a s vybraným druhým radom sedadiel do Vanea napcháte viac než 2400 litrov nákladu, a to už je poriadna porcia aj pre niektoré dodávkové vozidlá. Praktické sú aj posuvné zadné bočné dvere.

Komfort

Jazdný komfort Vanea pozostáva predovšetkým z veľkorysej ponuky miesta pre posádku. Samotný podvozok je tuhší a nerovnosti dá trochu posádke pocítiť. Vzhľadom k vysokej a vzdušnej stavbe karosérie je tiež mierne vyššia úroveň hlučnosti.

Prevádzkové náklady

Technika Mercedesu A znamená, že Vaneo nie je nijak problémový voz. No vzhľadom k značke, ktorú vozí na kapote, je treba počítať s vyššími cenami náhradných dielov aj samotných servisných úkonov, čím sa celkovo prevádzka auta trochu predraží.



Vyhľadávajte stlačením klávesu Enter.
0800 100 100denne od 8:00 do 21:00
Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním našich služieb s ich používaním súhlasíte. Viac informácií