Recenzia / Renault Mégane Scénic (1996–2003)

Výborný vnútorný priestor

Variabilný interiér

Elegantný dizajn

Jazdný komfort

Nízke ceny

O vozidle

Renault Mégane Scénic je automobilom, ktorý rozpútal súčasnú vlnu popularity kompaktných MPV. V podstate ho môžeme považovať za zakladateľa tejto kategórie, hoci podobné vozidlá už vznikali aj pred jeho uvedením na trh. Avšak žiadny z nich nedotiahol koncept malého MPV tak ďaleko ako Renault. Mégane Scénic vznikol na základe techniky kompaktného modelu Mégane a má s ním aj spoločný dizajn, len má celkovo vyššiu stavbu a podstatne variabilnejšie interiér. Ten sa síce nemôže pochváliť ktovieako kvalitnými materiálmi alebo príkladným spracovaním, priestornosť a variabilita však môžu prekvapovať dodnes. Miesta je vo všetkých smeroch dostatok, dokonca aj vzadu nad hlavou a pre kolená. Batožinový priestor má na kompaktné vozidlo (navyše na dnešné pomery nezvyčajne malé) naozaj veľký objem 410 litrov. Zadné sedadlá možno navyše vyberať, čím možno vytvoriť nákladový priestor s objemom až 1800 litrov, čomu sa nemôžu rovnať ani mnohé kombíky strednej triedy nielen vtedajšej doby, ale aj podstatne modernejšie. Mégane Scénic je tak malý priestorový zázrak.

Aby svoju výnimočnosť potvrdil, v rámci faceliftu série Mégane v roku 2009 sa od bežných modelov Scénic viac odlíšil a dostal inú tvár. Od tej doby už tiež v názve nefiguruje označenie Mégane a vozidlo je ponúkané len ako Scénic. Špecialitou po facelifte sa stalo prevedenie Scénic RX4, ktoré má zvýšený podvozok, náhon na všetky kolesá a výrazné oplastovanie. V podstate ho môžeme považovať za predchodcu dnešných kompaktných SUV. Z technického pohľadu patrí Scénic k menej spoľahlivým vozidlám, to zdedil po klasickom Renault Mégane. Patrí však medzi nenáročné automobily s vcelku jednoduchým servisom, takže trochu problematickejšia technika nemusí vadiť. Výnimkou je verzia RX4 s drahou viskóznou spojkou. Pochvalu si nezaslúži ani riadenie a radenie, oboje sa zrovna nevyznačuje presnosťou. Jazdné vlastnosti môžeme označiť za skôr priemerné, v danej kategórii však určite dostačujúca. Mäkké naladenie podvozka znamená väčšie náklony v zákrutách a trochu horšiu čitateľnosť správania. Stopu však drží Scénic dobre a je vcelku istý a nezákerný

Vcelku dobrá je tiež ponuka motorov, ktorá sa zásadne nelíši od bežného Mégane. Od začiatku boli dostupné motory 1,4 s výkonom 55 kW, 1,6 sa 68 kW, dvojliter s 84 kW a diesely 1,9 D a 1,9 TD s výkonom 47 a 66 kW. Kým Méganu táto skladba stačila, u Scénicu s predpokladaným vyšším vyťažením nie je táto paleta úplne ideálna, či už z hľadiska dynamiky, alebo spotreby. Situácia sa výrazne zlepšila v roku 1998, kedy prišli nové motory 1,4 so 70 kW, 1,6 sa 79 kWa dvojliter so 103 kW. Ten už je však zbytočne smädný. Už o rok skôr sa objavili spoľahlivejšie turbodiesely 1,9 dTi s výkonom 62 alebo 72 kW. Po facelifte potom v roku 2000 pribudol ešte moderný turbodiesel 1,9 dCi s výkonom 75 kW, ktorý je asi najžiadanejším prevedením.

Výbava

Scénic prvej generácie pochádza ešte z čias, keď v nižšej strednej triede neboli príliš obvyklé najrôznejšie komfortné prvky výbavy. Preto je nutné počítať skôr s chudobnejšou zostavou prvkov, aj keď klimatizáciu alebo napríklad centrálne zamykanie možno mať vcelku bez problémov.

Design

Renault Mégane Scénic je dodnes vzhľadovo vcelku pohľadné auto. Ladné a elegantné tvary faktického zakladateľa kategórie kompaktných MPV túto triedu v podstate definovali. Verzia po facelifte sa od klasického Méganu opticky výraznejšie odlišuje, avšak nová maska je zakomponovaná menej elegantne. Zaujímavosťou je zvýšené prevedenie RX4 s náhonom všetkých kolies a oplastovaním.

Spotreba

Paleta motorov z prvých rokov výroby nebola pre Scénic s predpokladaným väčším vyťažovaním príliš vhodná, motory boli slabšie, a spotreba tak zbytočne stúpala. Lepšie je voliť šestnásťventilové motory alebo modernejšie turobodiesely dTi, či dokonca dCi, ktoré majú nielen viac sily, ale tiež podstatne rozumnejšiu reálnu spotrebu paliva.

Jazdné vlastnosti

Jazdné vlastnosti Méganu Scénic určite nie sú zlé a v kategórii kompaktných MPV v podstate nastavili latku. Hoci pravda, nie príliš vysoko. Mäkšie odpruženie sa odráža vo výrazných náklonoch karosérie v zákrutách, správanie tak je trochu horšie čitateľné, napokon držanie stopy je bezproblémové a celkovo sa Scénic chová nezákerne.

Bezpečnosť

Nárazové testy Euro NCAP absolvoval prvý Scénic až po facelifte v roku 2001. Získal vtedy skóre štyroch hviezdičiek, čo nie je zlé, ale z dnešného pohľadu je nutné počítať už so skôr priemernou úrovňou bezpečnosti.

Praktickosť

Mégane Scénic ako priekopník kategórie kompaktných MPV zasluhuje za praktickú stránku len a len chválu. Batožinový priestor má veľmi nadštandardný objem 410 litrov, posádka, ktorá sedí trochu viac vzpriamene, má dostatok miesta vo všetkých smeroch a zadné sedadlá možno navyše vybrať, a ľahko tak Scénic premeniť v malý sťahovák s kapacitou 1800 litrov. Nechýba aj množstvo odkladacích miest.

Komfort

Mégane Scénic prvej generácie sa chváli veľmi dobrým jazdným komfortom, ktorý mu prináša mäkké naladenie podvozka. Filtrovanie nerovností je na veľmi dobrej úrovni. Za touto mierou komfortu napokon zaostáva prevedenie interiéru a akustický komfort pri vyšších rýchlostiach.

Prevádzkové náklady

Renault Mégane Scénic prvej generácie nepatrí medzi zrovna spoľahlivé vozidlá, pravda prevádzkové náklady zostávajú v rozumných medziach. Je to vďaka spotrebe paliva a v súčasnosti nízkym cenám tak samotných vozidiel, ako náhradných dielov aj prípadných opráv.

Renault Megane Scenic

Vážime si vášho
súkromie

Aby pre vás bolo prezeranie našich stránok čo najpohodlnejšie, využívame súbory cookies. Cookies nám slúžia na zlepšovanie našich služieb a zároveň vám vďaka nim dokážeme lepšie ponúknuť obsah, ktorý pre vás môže byť zaujímavý a užitočný.

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.

Nutné Vždy aktívny

Funkčné

Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.

Marketingové

Zrušiť

Momentálne je online 0 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi