Kupujete ojazdené auto? Tak buďte v strehu, aby ste to neskôr neoľutovali!
Šikovný podvodník dokáže pretočiť tachometer alebo môžete zaplatiť za auto, na ktoré si už „brúsi zuby“ exekútor. „V poslednom čase sa počet pokusov o predaj auta v exekúcii zvýšil takmer na trojnásobok. Za posledný mesiac sme zaznamenali až 32 takýchto prípadov,“ uvádza Ralph Howie zo spoločnosti AAA AUTO.
Cieľom podvodníka je predať vozidlo v čase, kým ešte nie je zaevidované v centrálnej evidencii exekúcií, a teda nie je na prvý pohľad jasné, že autom môže disponovať už len exekútor. Ak sa predaj podarí a exekútor auto neskôr vypátra, nový majiteľ oň príde bez akejkoľvek náhrady.
Podvodníci sa pokúšajú speňažiť autá všetkých kategórií. Vozidlá v exekúcii boli ponúkané v cene 1 000 až 20 000 eur.
„Zlepšiť situáciu by pomohlo efektívnejšie zapisovanie v evidencii exekúcií. Aby bolo jednoznačne zrejmé, že autom môže disponovať už iba exekútor,“ hovorí Ralph Howie.
Pretočený tachometer
Podľa údajov spoločnosti Cebia, ktorá vydáva osvedčenia o pôvode vozidla, sa za minulý rok na Slovensku objavilo až 130-tisíc áut s pretočeným tachometrom. „Na Slovensku aj v Česku chýba zákon, ktorý by trestal podvodné stáčanie kilometrov na ojazdených autách. Napríklad v USA takúto činnosť trestne stíhajú už od roku 1972,“ upozorňuje R. Howie.
Pri zisťovaní skutočného počtu najazdených kilometrov preto porovnávajte údaje z tachometra s údajmi zo servisnej knižky. Zistite, kedy v aute naposledy menili motorový olej, rozvodový remeň alebo bolo na pravidelnej servisnej kontrole. Ak kupujete staršie auto s mechanickým číselníkovým tachometrom, hľadajte akékoľvek stopy demontáže prístrojového panela, prípadne stopy okolo rýchlomera s tachometrom.
Ako odhalíte opotrebenie vozidla
Ak je interiér príliš zodratý a obšúchaný, nízky počet najazdených kilometrov nie je nereálny. Existuje však zopár zaručených spôsobov, ako zistíte, že zánovné auto je omnoho staršie.
Hľadajte...
... vysedené sedadlo vodiča – príliš veľká priehlbina vždy nemusí znamenať, že auto používal šofér s veľkou hmotnosťou.
... vyleštený volant, hlavicu riadiacej páky a zodraté pedále – svedčia o dlhom používaní vozidla. Autá so stočenými tachometrami majú síce málo kilometrov, ale volant a hlavicu riadiacej páky úplne vyhladenú.
... farbu laku – ak auto neopravovali, lak všetkých karosárskych dielcov musí mať rovnaký odtieň, dokonca ani plastové lakované dielce nesmú mať ani po rokoch parkovania na slnku odlišný odtieň.
... medzery – pozorne ich sledujte aj medzi jednotlivými karosárskymi dielcami. Ak nie sú rovnomerné, zvýšte ostražitosť. Skontrolujte najmä lícovanie predného nárazníka, masky a blatníkov. Prekontrolujte otváranie a zatváranie všetkých dverí. Keď sa zatvárajú neprirodzene ťažko, karoséria je po nekvalitnej oprave skrútená.
... gumové lišty okolo okien – vek vozidla môžete odhadnúť aj podľa nich. Musia priliehať po celom obvode a ich kraje nesmú byť nastriekané farbou, lebo to je dôkaz, že auto bolo prestriekané.
... dôležité čísla – dôkladne prekontrolujte aj doklady od vozidla. Overte, či VIN číslo karosérie sedí s údajom v technickom preukaze, nezabudnite na číslo originálneho motora. Nevynechajte ani plastové dielce, bezpečnostné pásy a okná. Všetky musia byť označené číselným kódom, ktorý v sebe nesie označenie roku výroby. Ten sa musí zhodovať s rokom výroby vozidla.
Čítajte, overujte
Ak predsa len dáte prednosť ojazdenému pred novým autom, nespoliehajte sa na výhodnú kúpu cez inzerát od neznámeho človeka. Väčšiu istotu vám ponúkajú renomované autobazáre s preverenými automobilmi a rozsiahlymi garanciami.
Kúpno-predajná zmluva je doklad, ktorým budete narábať pri prípadnej reklamácii, preto si ju pred podpísaním dobre preštudujte.
Pozorne čítajte všetky detaily vrátane malých poznámok pod textom a dajte ju pred podpisom preštudovať právnikovi.
Kontrola originality
Na Slovensku ročne odcudzia okolo 6 000 automobilov. Aj keď väčšina sa dostane rýchlo za hranice, mnohé z nich jazdia veselo po Slovensku. Nechcete kúpiť odcudzené vozidlo? Neuzatvárajte obchod z ponuky cez inzerát či od neznámeho a neovereného predajcu. Falošné doklady od originálov takmer nerozoznáte a spliesť vás môžu aj číselné údaje na vozidle. Šikovnému zlodejovi nerobí problém zmeniť identifikačné kódy na motore aj karosérii. Zmenu identifikátorov spoľahlivo vylúči len podrobná znalecká expertíza, takzvaná kontrola originality. Overením pôvodu vozidla zistíte: * v ktorej krajine bolo naposledy evidované * dátum jeho prvej registrácie * prečo ho pôvodný majiteľ odhlásil * pôvodné evidenčné číslo auta * či ho polícia nehľadá ako ukradnuté
Náš tip
Pri obhliadke auta sa nikdy neponáhľajte. Nikto vás nemôže nútiť skontrolovať auto len povrchne. Ak je predávajúci nervózny a cítite z neho neochotu, nekupujte!
Podľa neoficiálnych odhadov má na Slovensku viac ako polovica predávaných áut na tachometroch menší počet kilometrov, než
je ich skutočný stav.