Autá s otvárateľnou strechou majú vždy niečo do seba, prinášajú však so sebou niekoľko rizík, predovšetkým ak ide o vozidlo z druhej ruky. Na čo si treba dať pozor a ako vybrať auto, ktoré nebude viac trápením ako radosťou, sme sa pozreli na roadsteri Mercedes-Benz SLK druhej generácie (R171). Skúmané auto pochádza zo začiatku výroby, má za sebou viac ako jedenásť rokov života a najazdených stotisíc kilometrov, opatrnosť je teda na miest e. Prednosťou modelu SLK je pevná skladacia strecha, ktorá pôsobí robustnejšie a vydrží viac ako plátenná. Krúteniu karosérie napriek tomu nezabráni, v testovanom vozidle však nebolo nijako výrazné a ani pri nájazde na obrubník sa neozýva hlasné škrípanie, aj po rokoch si skelet zachoval svoju pevnosť, dôležitú pre každé športové auto. Druhým rizikom hodným otestovania je tesnosť strechy, ideálnym miestom na jej preverenie je klasická autoumyváreň, ktorá odhalí slabé miesta preniknutím vody do interiéru. V našom prípade sme našli v kabíne po umytí asi štyri kvapky, tlak v umývačke je však vyšší, za dažďa sa tak voda dnu dostať nemusí, väčšie množstvo by už znamenalo problém.
Športovosť modelu potvrdzuje okrem jeho nadčasového dizajnu aj technika, pritom tu máme model so základným motorom. Kompresorom preplňovaný štvorvalec M271.944 s objemom 1,8 litra však produkuje dosť výkonu na svižnú jazdu, pritom sme s ním s prehľadom podliezali udávanú spotrebu, držala sa nám okolo 8 l/100 km. Pozitívna je jeho dobrá výdrž a minimum problémov pri správnom servisovaní. Ako správne športové auto prenáša silu na zadné kolesá, v našom prípade cez 5-stupňovú automatickú prevodovku, patriacu medzi tie odolnejšie a v podstate bezproblémové. Vyššie v ponuke motorov stoja šesťvalce: trojliter SLK 300 (v skorších rokoch s názvom 280) so 170 kW, SLK 350 má objem 3,5 litra, z ktorého produkuje 200 kW. Pod ťažšími motormi však, pochopiteľne, viac trpí zvyšok auta. Vrcholom je SLK 55 AMG s 5,4-litrovým osemvalcom s výkonom 265 kW, šprintujúce z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy.
Podvozok sa aj po rokoch javí ako odolný, výmene prvkov podliehajúcich opotrebovaniu sa však vyhnúť nedá. Pri športovej jazde viac trpia guľové čapy aj pružiny, znášajúce silné namáhanie. Správanie šasi treba preveriť počas jazdy a sledovať aj stabilitu vozidla a ťahanie volantu pri silnejšom výjazde zo zákruty. Mercedes-Benz SLK však poskytuje dobrý kompromis medzi komfortom a dynamikou. Pomerne univerzálne pôsobí aj celkovo, s pevnou strechou dokáže byť kupé aj kabriolet a aj po rokoch ukazuje, že dokáže pri správnej starostlivosti veľa vydržať.
***
Za zapožičanie testovaného automobilu ďakujeme spoločnosti Autocentrum AAA Auto.
KOĽKO TO STOJÍ
Ceny za náhradné dielce (originálne) €
Motorový olej vrátane filtra 129,22
Vzduchový filter 42,63
Palivový filter 96,70
Predný svetlomet 358,54
Výfukové potrubie (zadný diel) 491,22
Brzdové doštičky (predné) 88,13
Brzdové doštičky (zadné) 69,28
Brzdové kotúče (predné) 147,80
Brzdové kotúče (zadné) 120,36
Stierač 65,40
Kompresor 1 704,00
Tlmiče predné 472,65
Tlmiče zadné 424,80
Ceny náhradných dielcov (uvedené vrátane DPH) sú odporúčané
importérom, v konkrétnych servisoch sa môžu líšiť.
ALTERNATÍVY NA TRHU
BMW Z4 (E85) BMW patrí vďaka svojmu dizajnu medzi najatraktívnejšie roadstery, predávalo sa však aj ako uzavreté kupé. Z4 dostala aj dobré hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP. Zaujímavou voľbou je celohliníková 3.0si so 195 kW, v ponuke však bolo aj Z4 M Coupé s 3,2 l šesťvalcom s výkonom 252 kW.
+ Široký výber motorov, atraktívny dizajn, kvalitný interiér - Absencia odkladacích priestorov, strecha nejde zavrieť za jazdy Nissan 350Z „Zetko" je skvelé svojím pomerom cena/výkon. Oproti konkurencii je lacnejšie a aj keď má svoje muchy, ponúkne poriadny 3,5 l šesťvalec (výkon až 230 kW, iné motory v ponuke nie sú) a veľmi dobre naladený podvozok. Na výber je tiež medzi kupé a dvojmiestnym roadsterom.
+ Cena, jazdný výkon, silný motor, radenie - Len výškovo nastaviteľný volant, strohý interiér Audi TT (8J) Druhá generácia Audi TT má techniku piatej generácie Golfu a teda pohon predných kolies alebo Quattro. Ponuka motorov siaha od základného 1.8 TFSI až po vrcholné TT RS s preplňovaným päťvalcom, dostupná je aj s 2.0 TDI. Podľa štatistík patrí k najspoľahlivejším športovým autám na trhu.
+ Solídne jazdné vlastnosti, overená technika, tuhá karoséria - Vyššia cena, nákladný servis, problematické prevodovky S tronic
AKO ČASTO DO SERVISU
Pre Mercedes-Benz SLK s motorom 200 Kompressor stanovil výrobca premenlivý servisný interval, do servisu pošle majiteľa indikátor v palubnom počítači podľa podmienok, v akých sa auto prevádzkuje. My odporúčame výmenu oleja radšej častejšie (každých 15 000 km), autorizovaný servis okrem toho vykonáva servisné zásahy podľa potreby, ako ich vyhodnotí riadiaca jednotka automobilu. Rozvodová reťaz je bezúdržbová, kvapalina v automatickej prevodovke sa mení po 60 000 kilometroch.
SPOĽAHLIVOSŤ POD LUPOU
Druhá generácia Mercedesu-Benz SLK (typ R171) patrí v hodnotení indexu spoľahlivosti Dekra medzi najlepšie automobily vo svojej triede. V dôsledku športovejšej jazdy sa môže vyskytnúť výraznejšie opotrebovanie guľových čapov a pružín, skontrolovať si treba aj správnu funkčnosť výškového nastavenia sklonu svetlometov. Celkovo je však SLK medzi roadstermi jedným z najmenej poruchových automobilov.
dobrý priemerný zlý
Zdroj: DEKRA
TECHNICKÉ ÚDAJE
MERCEDES SLK 200 KOM. (R. V. 2004) 101 000 KM Motor preplň. benzínový R4, 1 796 cm3 Výkon 120 kW (163 k) pri 5 500 ot./min. Krútiaci moment 240 Nm pri 3 000 ot./min. Pohon a podvozok: 5-st. automatická prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu odvetrávané. Pneu 205/55 R 16. Batožinový priestor 300 dm3 Rozmery: 4 062 × 1 777 × 1 297 mm, rázvor 2 430 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 340/1 705 kg, objem nádrže 70 l.
Najvyššia rýchlosť 226 km/h Zrýchlenie 0 - 100 km/h 7,9 s Spotreba 8,8 l/100 km Emisie CO2 124 g/km Cena 11 000 €