Napriek tomu, že to s autobazármi vyzeralo v ostatných rokoch biedne v porovnaní s tým, na čo boli predajcovia ojazdených vozidiel zvyknutí, trh chytá druhý dych. Aj preto, lebo oproti novým autám ceny ojazdených prestali padať.
Terajší predaj áut vytiahol skupinu AAA AUTO napriek rekordne nízkym cenám nových vozidiel opäť do pozitívnych cifier. Na Slovensku dokonca vzrástol o štvrtinu. „Finančná kríza nás zasiahla silne, preto sme museli pristúpiť k nevyhnutným opatreniam,“ tvrdí viceprezidentka AAA AUTO Karolína Topolová.
Čomu prisudzujete terajší vysoký predaj?
Od začiatku roka zaznamenávame zvýšený záujem o kúpu ojazdených automobilov. Predaje našej skupiny sa v prvom polroku zvýšili medziročne o 18,1 percenta. Na Slovensku sa to zvýšilo až o 24,5 percenta.
Ceny ojazdených áut už neklesajú, napriek tomu predávate viac. Je za tým niečo konkrétne?
Je to vplyvom celkového oživenia dopytu po ojazdených autách. Aj preto prestali ceny najpredávanejších modelov klesať tak prudko ako v predchádzajúcich dvoch krízových rokoch. Pri niektorých modeloch sa pokles cien od marca prakticky zastavil. V trhových segmentoch, ktoré boli krízou v minulosti najvýraznejšie zasiahnuté, ako sú luxusné autá alebo sezónne kabriolety, možno zaznamenať i mierny nárast cien, pretože na trh teraz prichádzajú kupujúci, ktorí nákup dosiaľ odkladali a v dôsledku toho trhový dopyt prevyšuje ponuku.
Zrejme už nerátate s poklesom cien.
Od začiatku tohto roka sa ceny niektorých malých automobilov znížili (napríklad pri modeloch Suzuki SX4, Kia cee´d, Fiat Punto, Opel Corsa) alebo ostali na rovnakej úrovni. Dôvodom nižších cien je predovšetkým vplyv prevahy ponuky nad dopytom pri nových i ojazdených automobiloch.
S akou maržou rátate a podľa čoho si určujete cenu?
Ceny sa odvíjajú od dopytu po autách. Väčšina ponúkaných vozidiel (až 95 percent) je vo vlastníctve AAA AUTO, preto nastavujeme cenu tak, aby sme zabezpečili ich dobrú predajnosť a tým aj rýchlu návratnosť svojej vloženej investície. Touto predajnou politikou sa v mnohých prípadoch dostávame na predajné ceny podobné či nižšie ako pri autách predávaných prostredníctvom inzerátu.
Má tento trh už definitívne za sebou stagnáciu a recesiu predaja?
Finančná kríza nás silne zastihla, preto sme museli pristúpiť k nevyhnutným opatreniam. V súčasnosti sú naše vyhliadky obozretné, pretože všetko závisí od vývoja trhu. Očakávame rast a dúfame, že v ďalších rokoch sa dostaneme na čísla, ktoré sme dosahovali pred krízou. Naším cieľom pre tento rok je udržať predaj aspoň na súčasnej úrovni.
Čo dnes hľadajú zákazníci?
V súčasnosti Slováci vyhľadávajú autá s nízkym počtom najazdených kilometrov. Zväčša do 80-tisíc kilometrov, so servisnou knižkou a vyhľadateľnou históriou. Preto sme zvýšili ich podiel na približne tridsať percent. Dlhodobo sa predávajú najviac škodovky, ale veľký záujem je aj o autá z koncernu VW, Renault, Citroën a Peugeot. V súčasnosti sa viac predávajú luxusnejšie autá a automobily kategórie SUV. Súvisí to s tým, že Slováci si doprajú kvalitnejšie autá.