Po ťažkom roku si predajcovia autobazárov vychutnali aspoň Vianoce. Posledné tri mesiace minulého roka im totiž priniesli nárast predaja o desiatky percent, čo samotné firmy pokladajú za stabilizáciu odvetvia. Hojdačka strát, ktorú dvakrát rozhojdal šrotovný príspevok, je tak minulosťou. „V poslednom kvartáli sme zaznamenali nárast predaja okolo 40 percent,“ povedal pre HN Petr Plevač z autobazára Darex. Oživenie prišlo v zime Takmer o polovicu viac áut predala vo štvrtom kvartáli na Slovensku aj najväčšia tunajšia sieť autobazárov AAA Auto. V Čechách sa jej darilo o niečo menej, a tak za obe krajiny firma zvýšila predaj o 24 percent. „Tento trend sa dá vysvetliť ako akcelerácia postupného hospodárskeho oživenia, a zároveň realizácia odsunutých nákupných rozhodnutí z predchádzajúceho obdobia,“ vysvetľuje Karolína Topolová, viceprezidentka spoločnosti AAA Auto, ktorá zaznamenala rast aj za celý rok 2010. Jej predaj u nás túpol o 13 percent.
Otvoria nové pobočky Postupný návrat do starej kondície sa odrazí aj na kapacitách autobazárov. Kým pred pár rokmi muselo AAA Auto zatvoriť niektoré pobočky v Moďarsku, Poľsku a u nás, teraz jej vedenie rozmýšľa opačne. Sieť ôsmich slovenských autocentier by sa mala rozšíriť o polovicu. „V nadchádzajúcom období plánujeme otvoriť postupne štyri nové pobočky, naša pozornosť sa upriamuje na Prešov, Nové Zámky, Michalovce a Trnavu. Všetko však bude závisieť od vývoja na trhu a spotrebiteľského dopytu,“ hovorí Topolová.
Hoci Darex nad rozširovaním neuvažuje, podľa Plevača bude potrebné prijať nových zamestnancov. „Pokiaľ sa dlhodobo predáva o 30 až 40 percent viac áut, tak je samozrejme potrebné zabezpečiť aj personál,“ vraví Plevač.
Tento rok bude lepší Po stabilizácii v závere minulého roka by sa už trh s ojazdenými vozidlami síce nemal prepadávať, no firmy ostávajú obozretné. „Rok 2010 bol taký najslabší, keď sa to zoberie globálne. Jeho začiatok bol ešte ovplyvnený práve šrotovným, takže v tomto roku určite očakávame nárast oproti minulému roku,“ uzatvára Plevač.