Motoristi dávajú na slovenských benzínkach čoraz častejšie prednosť nafte. Od januára do novembra minulého roka stúpol jej predaj u najväčších obchodníkov o viac ako pätinu. Naproti tomu záujem o benzín vlani klesal. "Najväčším impulzom v minulom roku pre rast predaja nafty bolo výrazné zníženie sadzby spotrebnej dane. Tým došlo k zvýšeniu konkurencieschopnosti predajcov aj oproti okolitým krajinám,“ vysvetľuje Miroslav Kollár, generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.
Popularita dieselov rastie
Zníženie spotrebnej dane o 11,3 centa na liter nafty pritiahlo na slovenské benzínky aj prepravcov, ktorí cez naše územie iba prechádzali. Takisto sa karta obrátila aj v prípade nákupnej turistiky. Za slovenské hranice už nechodia tankovať len slovenskí motoristi, ale aj šoféri z okolitých krajín. V neposlednom rade stojí za vyššou spotrebou oživenie priemyslu a s ním súvisiacej cestnej prepravy, ktorá je doménou práve dieselových motorov. "Časť objemov tejto prepravy sa presunula z okolitých krajín na Slovensko vďaka výhodnejšej cenovej hladiny,“ potvrdil Petr Šindler, manažér komunikácie spoločnosti Shell.
V prípade benzínu však nasledoval opačný vývoj. "Pokles predaja benzínu kopíruje jeho konkurencieschopnosť voči okolitým krajinám v dôsledku nepriaznivej spotrebnej dane, spolu s rastom dieselizácie a nižšieho využívania automobilov na benzínový pohon pre osobnú potrebu,“ tvrdí Kollár. Z viac ako 64- tisíc nových osobných a malých úžitkových vozidiel bolo v minulom roku u nás zaregistrovaných na benzínový pohon vyše 37-tisíc vozidiel. Pri individuálne dovezených automobiloch tvorili dieselové motory podľa Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky až tri štvrtiny. "Motory na naftu sú na predajnom vzostupe hlavne vďaka tomu, že sa záujem zákazníkov v autobazároch presúva od malých k väčším autám, kde je podiel naftových motorov vyšší,“ vysvetľuje Petr Vaneček, riaditeľ výkupu autobazárov AAA AUTO, ktorá vlani predala o tretinu viac áut s naftovým motorom.
Nové benzínky nestavajú
Kým napríklad v Česku sa vlani zvýšilo množstvo čerpacích staníc o desiatky nových prevádzok, u nás ich počet stagnoval. Na konci minulého roka mohli motoristi natankovať približne na 500 benzínkach, pričom viacero veľkých sietí ako Shell, Slovnaft či Lukoil potvrdilo, že nové nestavali. "V roku 2010 počet čerpacích staníc Slovnaft nemenil. Prevádzkujeme ich 209,“ povedal Anton Molnár, šéf komunikácie Slovnaftu, ktorý momentálne dokončuje prerábku svojej prvej čerpačky na nový koncept. V tomto roku takto plánuje zrekonštruovať 40 svojich zariadení.
Veľké čerpacie siete sa zhodujú, že ak sa tento rok pustia do otvárania nových benzínok, najzaujímavejšími lokalitami budú voľné miesta v blízkosti nových diaľnic a rýchlostných ciest. "Budeme sa zameriavať na ďalší rozvoj súčasnej existujúcej siete a pri budovaní nových čerpacích staníc sa budeme sústreďovať najmä na vysokofrekventové oblasti,“ vraví Miroslava Remenárova, regionálna marketingová manažérka ÖMV Slovensko.