Prepad hodnoty tvorí suverénne najväčšiu položku, na ktorej strácate pri kúpe nového auta a jeho následnom užívaní. Zatiaľ čo pohonné hmoty vyťahujúce z bankového konta firmy nemalé čiastky tvoria približne tretinu celkových nákladov, pokles hodnoty automobilu sa podieľa na koláči TCO zhruba polovičnou mierou, ak hovoríme o trojročnom vozidle, s pribúdajúcim vekom sa tento údaj zvyšuje
Pre každú firmu, ktorá kupuje autá do majetku, opätovný predaj a zostatková cena vozidiel hrajú významnú rolu. Vhodne nakalibrovať výbavu automobilov tak, aby boli atraktívne pri predaji a súčasne udržať budget na uzde je preto mimoriadne dôležité, ak chcete byť pri správe autoparku naozaj efektívni. A aj keď k predaju vozidiel prichádza zvyčajne po štyroch až šiestich rokoch, jeho výhodnosť môžete ovplyvniť už pri samotnom obstarávaní áut výberom správnej výbavy. Samozrejme, každá trieda si vyžaduje niečo iné, zákazníci nižšej strednej triedy neprahnú po kožených sedačkách nastavovateľných akýmikoľvek smermi, ale luxusnú limuzínu si bez nich nepredstavíte. Ktoré prvky by mali obsahovať jednotlivé segmenty automobilov z pohľadu výhodného opätovného predaja?
Malé autá a nižšia stredná trieda
"V kategórii malých automobilov a v nižšej strednej triede zohráva medzi položkami výbavy kľúčovú rolu klimatizácia. Tá obvykle zvýši predajnú cenu jazdeného vozidla až o 500 eur. Kritickým nedostatkom je naopak absencia základných prvkov, ako napríklad posilňovač riadenia, centrálne zamykanie, či u novších áut elektrické ovládanie okien," uviedol pre FLEET firemné automobily Group Buying Director AAA AUTO Petr Vaněček. "Ľudia, ktorí kupujú jazdené vozidlo tejto kategórie, očakávajú hlavne mobilitu za nízku cenu v rozmedzí cca 3500 - 6500 eur, avšak každý nad štandardný doplnok je plus," priblížila Petra Mišovičová, Team Leader Office Sales & Marketing Business Lease Slovakia s.r.o. Za základ dobrého opätovného predaja považuje predovšetkým klimatizáciu, ktorá môže navýšiť predajnú cenu aj o 500 eur, samozrejmosťou je k tomu rádio a elektrické okná. "V každej kategórii je dôležitá klimatizácia, brzdové bezpečnostné asistenty (ABS, ESP), prípadne variant kombi," vraví Martin Slimák, šéf fleetu spoločnosti BMTI SK, s.r.o.
Stredná a vyššia stredná trieda
Z pohľadu predajnosti je v tejto triede veľkou výhodou, keď je auto vybavené navigačným systémom, xenónovými svetlometmi, parkovacím asistentom, prípadne koženým čalúnením, vysvetľuje Petr Vaněček. Za absolútny základ, bez ktorého vozidlo strednej a vyššej triedy stráca na cene a dopyte, považuje Petra Mišovičová klimatizáciu, rádio s CD a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Vplyv na cenu majú podľa nej atraktívne doplnky ako navigácia, kožené čalúnenie, CD menič, xenóny či elektrické sedadlá.
Luxusné vozidLá
"Pri týchto automobiloch kupujúci očakáva nadštandard, teda automatickú prevodovku, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, elektrické sedadlá s pamäťou a ďalšími funkciami, navigáciu či parkovaciu kameru," spresňuje Petra Mišovičová. Autá si vyberá špecifická klientela s vyššími nárokmi, preto sa podľa nej budú horšie predávať jazdené vozidlá bez navigácie a kožených sedadiel. V tom sa s ňou zhoduje aj regionálny manažér výkupu AAA AUTO Jindra Topol. Podľa Petra Vaněčka hrajú dôležitú rolu i detaily, napríklad príplatkové odtiene laku alebo odvetrávané sedadlá s masážnou funkciou.
Úžitkové vozidlá
Nároky na výbavu sú pri tejto kategórii väčšinou mierne. Množstvo automobilov nemá ani elektrické ovládanie okien ani klimatizáciu a na ich predajnosť to nemá zásadný vplyv, podotýka Petr Vaněček. Absencia klimatizácie prekáža podľa neho pri predajných cenách vyšších ako desať tisíc eur, alebo pri viacmiestnych dodávkach. Petra Mišovičová dodáva, že tieto autá si kupujúci vyberajú hlavne na prevoz vecí a výbavu až tak neriešia. "Cenu ovplyvňuje hlavne klimatizácia," uzavrela.
Farba
Na cenu podľa Petra Vaněčka vplýva aj farba laku, napríklad metalíza pri autách malej a nižšej strednej triedy môže zvýšiť predajnú cenu až o 400 eur. "Čím je vozidlo drahšie a luxusnejšie, tým dôležitejšiu úlohu zohráva farba laku. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že zatiaľ čo v nižších triedach zákazníci preferujú veselšie a pestrejšie farby, môžu byť aj nemetalické, vo vyšších segmentoch uprednostňujú tlmené a decentné odtiene sivej, striebornej či čiernej. Samozrejmosťou je metalíza," vysvetľuje Jindra Topol. Vkus zákazníkov podľa jeho slov prirodzene podlieha módnym trendom. Napríklad v minulých rokoch sa veľkej obľube tešila biela farba, hlavne pri luxusných automobiloch a SUV. "Celkovo menej atraktívne sú vozidlá bez metalízy. Atraktivite uberajú hlavne veľmi špecifické farby ako zelená, ružová či hnedá a hlavne: biela, modrá, žltá a červená a tie ktoré sa nehodia z hľadiska používania vozidla k jeho kategórii," domnieva sa Petra Mišovičová. Martin Slimák niekedy pociťoval menší záujem o vozidlá v základnej farbe ako biela a modrá, ale v poslednej dobe sa podľa neho tento rozdiel vytráca a hlavne, biela farba nevadí.
Benzín - diesel
Pre rastúce ceny pohonných hmôt venujú záujemcovia o jazdené autá veľkú pozornosť konkrétnym motorizáciám. Pri malých vozidlách a nižšej strednej triede stále prevažujú benzínové motory, dôvodom je citeľne vyššia cena dieselových agregátov, spresňuje Jindra Topol. Kvôli nízkej spotrebe sa dobre predávajú motory s objemom do 1.6 litra. Vo vyšších triedach jednoznačne prevažujú naftové motory s objemom do dvoch litrov. "Autá s benzínovým motorom musia mať obvykle výrazne nižšiu predajnú cenu, aby sa predali," komentuje Topol. Pri luxusných vozidlách podľa neho v minulosti dominovali veľkoobjemové zážihové agregáty, v posledných rokoch však aj tu prevažujú diesely. To platí aj pre terénne vozidlá a SUV. Vo všeobecnosti je benzínový motor s objemom nad dva litre vnímaný klientmi ako nevýhodný, uzavrel. "Dieselové motorizácie sú žiadané dokonca už aj pri vozidlách nižších tried ako Fabia, Clio či Polo a ich odpredajná hodnota je pomerne vyššia oproti benzínovým. Pri vozidlách nižšej strednej triedy, strednej triedy a luxusných vozidlách je diesel skoro ako samozrejmosť," vraví Martin Slimák. Väčší dopyt po dieselových motorizáciách vo všeobecnosti priznáva aj Petra Mišovičová.
Polepy
Polepy a fólie vždy predstavujú riziko pri výkupe jazdeného auta, poznamenáva Jindra Topol. Nekvalitne spravené lokálne polepy často zanechávajú na laku stopy, ktoré sa nedajú stopercentne odstrániť ani dôkladným leštením. Menej rizikové sú fólie pokrývajúce celú karosériu, ich odstránenie ale často býva relatívne nákladnou a časovo náročnou záležitosťou. "Z týchto dôvodov sú jazdené vozidlá s polepmi vždy horšie predajné ako automobily bez nich," pripomína Topol. Aj Martin Slimák si myslí, že polepy cez celú plochu karosérie znižujú odpredajnú cenu vozidla. Aj z tohto dôvodu označujú firemné vozidlá len malou decentnou nálepkou. "Polepy sa dajú odstrániť, takže pre spoločnosť je to počas užívania reklama, po užívaní ich odstránia a predajú ďalej, je to otázka niekoľkých eur," domnieva sa Petra Mišovičová.
Rozdiel v cene
Ak uvažujeme napríklad o Škode Fabii z roku 2006 s nájazdom 130 tisíc km, môže byť rozdiel v cene základnej verzie oproti plne vybavenému autu okolo 1000 eur. V strednej a vyššej triede môže byť rozdiel ešte vyšší, naznačuje Petr Vaněček. "Výbava je však iba jedným z parametrov určujúcich predajnosť a trhovú cenu vozidla. Záleží na obľube konkrétneho modelu, na motorizácii, miere opotrebenia a ďalších faktoroch," zdôrazňuje. "Z hľadiska remarketingu sa predáva vozidlo, ktoré je spoľahlivé a primerane vybavené, má štandardnú výbavu svojej triedy a keď má niečo praktické navyše, je to plus. Nie však extravagantné a špecifické dovybavenie podstatné len pre prvého majiteľa, pretože ťažko predpokladať, že sa nájde kupec, ktorý to ocení," upozorňuje Petra Mišovičová. Martin Slimák dodáva, že v poslednom čase vzrástli požiadavky na vozidlá vybavené ťažným zariadením, čo je podľa neho spôsobené zmenou v legislatíve, keď dopísanie dodatočne domontovaného ťažného zariadenia do technického preukazu je zložitejšie ako v minulosti. Podčiarknuté, zhrnuté. Držte sa štandardov triedy, vyhnite sa absolútnym "holátkam" a nezabúdajte, že ružový Cadillac mamy Elvisa Presleyho má síce miliónovú hodnotu, ale ak si kúpite ružový Mercedes triedy S, predáte ho iba v prípade, že sa voláte Johnny Depp, inak zostane vo vašej garáži naveky
Malé autá, nižšia stredná trieda
Plus
+ klimatizácia
+ metalíza
Mínus
- bez posilňovača riadenia
- bez centrálneho zamykania
- bez elektrických okien
Stredná a vyššia stredná trieda
Plus
+ navigácia
+ parkovací asistent
+ xenónové svetlomety
Mínus
- bez metalízy
- benzín
Luxusné
Plus
+ elektrické kožené sedadlá s ďalšími funkciami
+ príplatkové odtiene laku
+ parkovacia kamera
Mínus
- bez navigácie
- bez koženého čalúnenia
Foto:
Každá trieda si vyžaduje niečo iné, pre opätovný predaj sa neoplatí podliezať latku jednotlivých segmentov