Napriek predpovediam analytikov o budúcom poklese cien vozidiel situáciu vidí opačne Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny Aures Holdings, kam patrí aj sieť AAA Auto. Je presvedčená, že faktorov, ktoré ovplyvnia rast cien, je viacero. Napriek výrazným prepadom predaja sa díva na budúci vývoj pozitívne. V rozhovore pre TREND predpovedá, že jazdené autá už lacnejšie nebudú.
Ako doľahla koronakríza na vaše podnikanie?
Z rozhodnutia vlády sme museli mať zhruba päť týždňov zatvorené všetky pobočky ako na Slovensku, tak aj v Českej republike. Všetky sily sme venovali zaisteniu online predaja. Vďaka tomu predaj neklesol úplne na nulu, ale udržal sa aspoň zhruba na pätine bežného objemu. Museli sme, samozrejme, zrealizovať mnoho hygienických opatrení vrátane dôkladnej a pravidelnej dezinfekcie pobočiek aj automobilov a distribúcie ochranných pomôcok zákazníkom a zamestnancom.
Platí, že aktuálne sa kupuje výrazne menej vozidiel?
Po znovuotvorení pobočiek koncom apríla sme sa postupne dostali zhruba na 75 percent bežného predaja. Odhadujeme, že situácia by sa mohla zlepšiť v septembri, keď máme vždy druhú hlavnú sezónu, ale plný návrat k predkrízovému predaju môžeme pravdepodobne čakať až od Nového roka.
Predpokladali ste výraznejší pokles nákupu vozidiel počas pandémie. Súvisel zvýšený záujem ľudí s tým, že čakali väčšie zľavy či nižšie ceny?
Koronakríza prišla na začiatku najsilnejšej sezóny, ktorá sa pre jazdené automobily začína v marci a trvá minimálne do letných prázdnin. Záujem ľudí o autá bol vysoký, to sme videli aj na objeme vyhľadávania áut na našom webe. Potvrdil to aj záujem o online nákupy. Tie sme na Slovensku mali predtým len v jednotkách áut za mesiac a zrazu to boli desiatky automobilov týždenne. Svoju rolu hrá to, že individuálna doprava je v čase pandémie najbezpečnejší spôsob cestovania. Ľudia budú tento rok omnoho viac používať autá na cesty na dovolenky.
Aký vývoj cien nových a jazdených vozidiel očakávate v ďalšom období?
Podľa našich analýz cena jazdených vozidiel jednoznačne narastie. Premietne sa do toho rad faktorov. Počas pandémie sa zastavila výroba a predaj nových automobilov. Ľudia si ich nemohli kúpiť, takže sa na trh nedostávali ani ich staršie vozidlá. Tento stav bude ešte nejaký čas trvať, pretože sa predĺžili čakacie lehoty na novovyrobené autá. Zároveň sa pre opatrenia na hraniciach a pre karanténu znížil dovoz jazdených automobilov zo zahraničia. Na druhej strane sa zvýšil dopyt po autách pre obavy z cestovania hromadnou dopravou. To všetko vytvára vyšší dopyt, ktorý nepokrýva dostatočná ponuka.
Analytici tvrdia, že autá by, naopak, mali výrazne zlacnieť. Dosiahli ceny jazdených áut dno alebo sa oplatí zákazníkom počkať?
Trh nových vozidiel zasahuje mnoho vplyvov, ktoré podľa môjho názoru povedú skôr k zdražovaniu. Ide hlavne o tlak na znižovanie emisií, ktorý ich výrobu predražuje. Potom je tu tlak na zavedenie elektromobility, ktorého náklady sa rovnako premietnu do cien nových áut. Vždy keď stúpajú ceny nových automobilov, sekundárny trh ich nasleduje o pár mesiacov neskôr. Cenové dno, čo sa týka jazdených áut, sme dosiahli po zrušení vládnych opatrení. Všetci obchodníci okamžite nasadili vysoké zľavy, aby podporili vôľu zákazníkov nakupovať.
Majú ľudia priestor na úsporu, ak ceny jazdených áut už dosiahli dno a ceny nových áut výraznejšie poklesnú?
Ceny jazdených áut začínajú pomaly stúpať, to vidíme na základe analýz trhu, ktoré kontinuálne vykonávame. Môžeme povedať, že jazdené autá už nebudú lacnejšie.
Neobávate sa ako predajca množstva nových vozidiel v skladoch v zahraničí?
Príliv nových automobilov na trh vždy znamená aj rozhýbanie trhu jazdených áut, to je dlhodobá skúsenosť. Je to vždy pozitívny trend, ktorý vedie k celkovému omladeniu autoparku. Radšej obchodujeme s mladšími vozidlami, ktoré sú menej náchylné na technické problémy. To je aj dôvod stále sa zvyšujúcej popularity zánovných vozidiel, kvôli ktorým sme pred ôsmimi rokmi založili novú značku so staronovým názvom Mototechna.
Vašou výraznou konkurenciou bol doteraz individuálny dovoz jazdených vozidiel zo zahraničia. Rátate s tým, že pre opatrenia a obavy ľudí sa teraz minimalizuje?
Tento pokles sme už zaznamenali. Je to pozitívny trend. Dovezené jazdené autá bývajú najčastejšie predmetom rôznych podvodov, ako je pretáčanie tachometrov, falšovanie roku výroby či zatajovanie vážnych havárií. Pred individuálnym dovozom varujeme dlhodobo. Je vždy lepšie kúpiť vozidlo s tuzemským pôvodom, pri ktorom môžeme preveriť jeho históriu.
Potrebuje trh s jazdenými automobilmi nový impulz? Pomohlo by šrotovné?
Určite. Podporujeme snahu o zavedenie šrotovného vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. Pred desiatimi rokmi na Slovensku šrotovné zafungovalo dobre. Podarilo sa vďaka nemu rozhýbať celý automobilový sektor, vrátane obchodu s jazdenými vozidlami.
Uvažovali by ste, že by ste kvôli rozhýbaniu trhu zvýšili ceny pri výkupe vozidiel?
Ceny pri výkupe sa už zvýšili. Po výpredajoch z čias zatvorenia pobočiek, keď sme znížením cien potrebovali povzbudiť záujem o online predaj, momentálne potrebujeme zásoby vozidiel opäť doplniť. Pre nedostatok áut na trhu teraz pri výkupe musíme platiť viac.
Pred krízou ste robili nábor, aby ste tento rok predali viac ako 90-tisíc vozidiel. Nakoľko sa tieto plány zmenili?
Už teraz je jasné, že tento rok minuloročný predaj neprekonáme. Ako veľmi sa tento rok počet predaných áut zníži, bude závisieť od vývoja vo zvyšnej časti roka. Ešte stále je pred nami druhá hlavná sezóna od septembra do novembra, na ktorú sa chceme sústrediť. Pokiaľ nenastúpi druhá vlna koronavírusu, veríme, že nám pomôže časť strát kompenzovať. Samozrejme, nechceme vynechať ani leto, ktoré by tento rok mohlo byť silnejšie než predtým. Už teraz veľa zákazníkov hovorí, že si chcú zaobstarať auto kvôli dovolenke, a tento záujem je silnejší než v predošlých rokoch.
Akú úlohu v oživení trhu s jazdenými autami môžu zohrať firemné autoparky, lízing či dotácie od štátu?
Firmy sú tradične najväčší zákazníci predajcov nových vozidiel. Máme signály, že firmy zvažujú predĺženie vlastníctva zakúpených vozidiel, čo môže opäť posilniť nedostatok novších jazdených automobilov na trhu. Na druhej strane sa čoraz častejšie stretávame s tým, že firmy si vybavujú autoparky aj nákupom jazdených vozidiel, hlavne tých zánovných. To je trend, ktorý sa podľa môjho názoru teraz posilní, pretože znamená značné úspory a pomalšiu stratu hodnoty kúpených áut. Úvery sú teraz vďaka nízkym úrokovým sadzbám veľmi výhodné, čo môže opäť posilniť dopyt po nových aj jazdených automobiloch. Ak bude prijaté šrotovné, môže to tento stav zmeniť v prospech nových vozidiel. V priebehu roka či dvoch z neho bude profitovať aj trh jazdených vozidiel.
Aký dosah na výsledky firmy bude mať podľa vašich odhadov tohtoročný vývoj?
Ešte máme pred sebou polovicu roka. Dosah tam iste bude, ale jeho výšku si teraz netrúfam odhadnúť.
Plánujete akvizíciu konkurenčných firiem, ktoré koronakrízu nezvládli?
Vždy sme otvorení rozširovaniu pobočkovej siete. Ak by sa naskytla výhodná ponuka v dobrej lokalite, iste ju zvážime. Určite tomu bude predchádzať detailná analýza kúpnej sily v danom regióne vrátane prípadného prekrytia s ostatnými autocentrami.
Pred akými manažérskymi výzvami v tomto roku stojíte?
Hlavnou manažérskou výzvou je minimalizovať tohtoročné straty spôsobené dosahom pandémie a pripraviť sa na prípadnú druhú vlnu. Robíme v tomto smere mnoho opatrení. V dlhodobejšom horizonte je to stále príprava na plánovaný predaj spoločnosti.
Celý článok na odkaze: https://www.trend.sk/trend-archiv/sefka-siete-aaa-auto-dno-sme-cenach-dosiahli