Žitňanskej novela trestného zákona stáčanie kilometrov nerieši. Predajcovia si preto chcú tresty pre podvodníkov vylobovať. BRATISLAVA. Keď si plánujete kúpiť ojazdené auto, preverte si, či vám predávajúci hovorí pravdu o najazdených kilometroch. Každé tretie auto, ktoré je u nás registrované či preregistrované, má v skutočnosti najazdených oveľa viac kilometrov, ako sa uvádza na tachometri.
Ročne sa u nás registruje spolu 350-tisíc nových a ojazdených aut. „Zhruba 130-tisíc z nich má pretočený tachometer,“ hovorí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia, ktorá sa zoberá overovaním pravosti údajov o vozidlách.
Stáčanie kilometrov predstavuje podľa Pajera škodu zhruba 500 eur na jedno auto. Ročne tak vznikne týmito úpravami škoda za 65 miliónov eur. „Na porovnanie, krádežami áut vznikne ročne škoda menej ako 18 miliónov eur,“ povedal.
Zmena je na poslancoch
Na rozdiel od Veľkej Británie či Nemecka u nás nie je falšovanie údajov o najazdených kilometroch trestným činnom. Trestný zákon počíta len s nekalými obchodnými praktikami. „Do nich je možné zahrnúť aj falšovanie a pozmeňovanie týchto údajov,“ tvrdí hovorca ministerstva spravodlivosti Peter Bubla.
Predajcovia áut sa zhodujú, že dokázať pretočenie tachometra je dnes zložité. Vzniknutá škoda tak ostáva na ich pleciach. „Malo by sa to stať rozhodne trestným činnom a ľudia, ktorí to robia, by mali ísť do väzenia,“ povedal šéf AAA Auta Anthony Denny. Autobazáre podľa neho aktuálne lobujú za zmenu zákona.
Tá zrejme nakoniec ostane na poslancoch. Minulý týždeň sa skončilo pripomienkovanie novely Trestného zákona, ktorá úpravu stáčania tachometrov neriešila.
O zmene stále uvažuje SNS. Už vlani prišli národniari s vlastnou novelou, ktorú v prvom čítaní podporila aj koalícia. Ďalej sa však nedostala. „Zrejme preto, že koalícia chce blokovať návrhy opozície,“ tvrdí poslanec SNS Rafael Rafaj, ktorý novelu predkladal. Nemá vraj problém podporiť aj koaličný návrh, ktorý by riešil trestanie stáčania kilometrov.
Problém aj v Nemecku
Predajcovia aj sprostredkovatelia predaja vozidiel hovoria, že so stáčaním kilometrov sa stretávajú veľmi často. Trestanie takýchto praktík by však nebol všeliek. „Počet by sa určite znížil, ale iba o pár percent,“ hovorí Jaroslav Kucek z AutoEden.sk.
„Stáčanie tachometrov je dnes problémom aj v Nemecku či Anglicku, kde tieto praktiky zákon ošetruje,“ povedal Pajer. Rovnako dôležitá ako zmena zákona je podľa neho aj osveta. „Aby sa ľudia naučili starostlivo kontrolovať kupované auto.“