Test jazdenky Škoda Fabia 2 FL (2010-2014)

V ďalšom teste jazdenky sa zameriame na veľmi rozšírené a obľúbené auto na našich cestách. Test jazdenky Škoda Fabia 2 poFL, teda po modernizácii v roku 2010 bude o všeobecných problémoch a výhodách modernizovanej Fabie druhej generácie. Nielen modelová škála bola totiž obsiahlejšia a preto problémy aj odporúčania motorov rozdelím do časti po modernizácii. V budúcnosti pripravím aj článok o Fabii pred modernizáciou, kde sa okrem motorov budú rady týkať aj iných vecí na automobile. Automobil nám do testu zapožičali zo spoločnosti AAA Auto Slovensko.

Škoda Fabia druhej generácie nadviazala na veľmi úspešnú prvú generáciu v roku 2007. Dizajn bol odlišný, či už v oblasti prednej alebo bočnej či zadnej časti. O dizajne je však zbytočné hovoriť po rokoch, v testoch jazdeniek ide o spoľahlivosť modelu.

Bez xenónov

Zatiaľ čo predchodca mohol mať vo výbave príplatkové xenónové svetlomety, Fabia druhej generácie nikdy nič lepšie, než halogénové žiarovky nedostala. Bolo to z dôvodu nízkeho záujmu zákazníkov pre voľbu príplatkových svetiel pri prvej generácii. Mohli ste si síce prikúpiť svetlomety so šošovkou a natáčaním, na svetelný tok to však dopad nemalo.

Po modernizácii ste mohli mať stále v sérii halogénové žiarovky H4, teda dve vlákna v jednej banke. Na svoju históriu však svetlá nesvietia úplne tragicky. Horšie je to so šošovkou verziou svetiel, ktorá po modernizácii dostala dodatočnú parabolu so žiarovkou pre diaľkové svetlo H7. To zlepšilo dosvit diaľkového režimu voči verzii pred modernizáciou. Mohli ste si dokúpiť ešte vyššiu verziu s natáčaním šošovky do zákruty. Vedľa hmlových svetlometov (za príplatok) sa objavilo denné svietenie, prípadne funkcia Corner, teda prisvetľovaním do zákruty.

Odtokové kanáliky v nosníkoch

Fabia druhej generácie má od začiatku výroby až do konca jednu nedokonalosť, ktorú odporúčam podchytiť ešte v zárodku. Odtoky vody z čelného skla a prednej časti strechy sú totiž vedené nešťastne cez hlavné nosníky. Tie majú v spodnej časti odtokové diery, ktoré sú bežne určené na odtok kondenzátu, ktorý sa v nich tvorí. Tu však tvoria súčasť odtokových kanálikov, preto ak sa zanesú blatom (čo je veľmi jednoduché, sú malé), voda zostáva v hlavných nosníkoch, vzlína do predných kobercov, v horšom prípade samozrejme škodí antikoróznej ochrane v nosníkoch. Odporúčam tieto kanáliky prečistiť a pravidelne ošetrovať voskom dutiny. Do budúcna sa vám to zíde.

Modernizácia sa okrem zmien v exteriéri dotkla aj interiéru, kde vymenili ovládače manuálnej klimatizácie (prípadne len kúrenia) a zlepšili sa povrchové časti plastov. I keď sa veľa užívateľov sťažuje na sedadlá, jednoducho posed za volantom je odlišný od prvej generácie a tak sa tomu netreba čudovať. Fabia však nikdy nebola plánovaná na zdolávanie tisícov km na jeden záťah.

Podvozok

Vpredu má Fabia druhej generácie zavesenie typu MacPherson so spodným L-kovým ramenom, tlmičovú vzperu uchytenú do závesu kolesa. Rameno má vymeniteľný čap na záves kolesa, čo zjednodušuje a zlacňuje prípadnú údržbu. Vzadu je bežná torzná priečka, takmer nesmrteľné riešenie bez starostí. Predné kotúčové brzdy sú s vetraním, vzadu pri slabších motoroch nájdeme aj bubon. Pre takto ľahké auto, ktorého využitie je skôr v meste je to efektívnejšie riešenie, ako brzdový kotúč, ktorý by na zadnej náprave rýchlejšie zhrdzavel, ako zbrúsil pod prípustnú úroveň.

Fabia druhej generácie patrí ešte k tým autám, kde si do kufru zmestíte bežné dojazdové koleso miesto lepiacej sady.

Zážihové motorizácie

Ponuka motorov bola rozsiahla aj po modernizácii. V teste jazdenky Fabie druhej generácie RS Maroš spomínal preplňovanú pohonnú jednotku 1,4 TSI, tej sa teda venovať už nebudem. Ponuka zážihových motorov začínala na obľúbenom aj „zatracovanom“ 1,2 HTP v dvoch výkonových verziách. Od roku 2011 už boli obe verzie s 12 ventilmi, dovtedy si slabšia verzia musela vystačiť s 2 ventilovou technikou. V reči čísel to znamenalo 44 kW (60 k) a 108 Nm pre slabší variant a 51 kW (69 k) a 112 Nm pre silnejší variant. Oba motory trpia na rovnaké problémy, teda podpaľovanie ventilov pri jazde na nízkych otáčkach a vysokom zaťažení (nepodradenie do kopca), alebo pri diaľničných jazdách na prehrievanie oleja a jeho rýchlu degradáciu. Kapitola rozvodov je už z časti vyriešená a tie sú v týchto modernizovaných verziách odolnejšie.

 Asi najideálnejšou pohonnou jednotkou, ktorú si môžete pod kapotu Fabie druhej generácie po facelifte kúpiť, je atmosférická 1,4 MPI s 63 kW (86 k). Nenáročný motor má solídnych 132 Nm, zotrval vo výrobe do konca modelu, užívatelia sa naň prakticky vôbec nesťažujú. Má sprevodovanie viac do „rýchla“ teda zrýchlenie v nižších otáčkach je pre niekoho horšie, ako v silnejšom HTP. Za to však má podstatne nižšie otáčky pri vyššej rýchlosti, čo sa pozitívne prenesie aj do spotreby. Na motore treba pravidelne meniť rozvodový remeň aj podľa veku a nie sú s ním výrazné problémy.

Poslednou možnosťou sú verzie 1,2 TSI s výkonom 63 kW (86 k) alebo 77 kW (105 k). Obzvlášť silnejšia verzia s 175 Nm je vo Fabii už veľmi dynamickým kúskom a pre malú Fabiu viac ako dostatočná. Silnejšiu verziu si môžete kúpiť aj s DSG prevodovkou so 7 stupňami. Jej problémy však môžu zbytočne predražiť vlastníctvo. Motory majú už priame vstrekovanie paliva, ešte 8 ventilov, reťazový rozvod a turbodúchadlo. Zo začiatku produkcie sú problémy s rozvodmi, tie sa ku koncu výroby už podarilo čiastočne eliminovať. Z hľadiska spoľahlivosti sú však na tom o dosť lepšie, ako najvýkonnejší motor 1,4 TSI v modeli RS.

  1,2 HTP 1,2 HTP 1,2 TSI 1,2 TSI 1,4 MPI 1,4 TSI RS
Počet valcov/ventilov 3/6 (3/12 od 2011) 3/12 4/8 4/8 4/16 4/16
Zdvihový objem 1198 1198 1197 1197 1390 1390
Maximálny výkon 44 kW (60 k) 51 kW (69 k) 63 kW (86 k) 77 kW (105 k) 63 kW (86 k) 132 kW (180 k)
Krútiaci moment 108 Nm 112 Nm 160 Nm 175 Nm 132 Nm 250 Nm

 

Namiesto PD už Common-rail

Ponuka vznetových motorov sa po modernizácii najviac zmenila. Od vstrekovania PD prešli na Common-Rail, čo prinieslo nižšiu hlučnosť, nižšiu spotrebu a lepšiu spoluprácu s filtrom pevných častíc, ktorý sa tak „dožije“ viac km. Existovali 2 jednotky. Menšia 1,2 TDI mala 3 valce, vychádzala z väčšej 1,6 TDI, ponúkala 55 kW (75 k) a 180 Nm. Dostupná bola aj vo verzii Greenline s niekoľkými úpravami, kde dosahovala priemernej spotreby blízko hodnoty 3 l/100 km. Väčší motor 1,6 TDI mal 4 valce, rovnako 4 ventilovú techniku, a výkonové rozpätie od 55 kW (75 k) cez 66 kW (90 k) do 77 kW (105 k). Silnejší motor mal až 250 Nm a Fabii udeľoval veľmi slušné pružné zrýchlenie.

Oba motory nemali žiadnu veľkú konštrukčnú chybu, trápia ich spoločné problémy vznetových motorov súčasnosti. Voči PD systému je na tom PDF filter lepšie, chúlostivé na naftu sú vstrekovače, ktoré na rozdiel od PD sú na kvalitnú naftu veľmi háklivé. Veľkou škodou je, že žiaden z motorov nemohol mať 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá by minimálne silnejšej verzii 1,6 TDI veľmi pomohla.
 

 

  1,2 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI
Počet valcov/ventilov 3/12 4/16 4/16 4/16
Zdvihový objem 1199 1598 1598 1598
Maximálny výkon 55 kW (75 k) 55 kW (75 k) 66 kW (90 k) 77 kW (105 k)
Krútiaci moment 180 Nm 195 Nm 230 Nm 250 Nm

Spoľahlivosť

Fabia druhej generácie po modernizácii nemá vyslovene vážny problém, ktorý by trebalo riešiť okamžite na všetkých modeloch. Možno si len treba pozrieť odtokové kanáliky na hlavných nosníkoch, aby vám auto časom nezačalo hrdzavieť zvnútra nosníkov. Problémy motorov nie sú príliš výrazne, v mnohých prípadoch išlo o nesprávnu údržbu. DSG prevodovky pri TSI motore zvádzajú k „športovejšej“ jazde, spoľahlivosť prevodovky respektíve spojky so zotrvačníkom je horšia a tak radšej voľte manuálnu prevodovku. Ani mechatronika prevodovky nepatrí k trvácnym. Užívatelia sa sem tam sťažujú na praskajúce H7 žiarovky. Preskočenie rozvodov pri HTP motoroch je vo facelifte menej časté, pri TSI motoroch však môže nastať. Spozornite, ak motor po studenom štarte pár sekúnd „rachoce“. Pri vznetových motoroch je dôležité tankovať kvalitné palivo, problémy so vstrekovačmi a vstrekovaním tak môžu nastať až okolo 300 tisíc km.

Kúpiť/nekúpiť

Fabiu odporúčam ako mestské auto, kde sa jej budú viac hodiť zážihové motory. Ako najodolnejší sa javí atmosférický 1,4 MPI. Pre komótnejšie nastavených vodičov nie je zlou voľbou ani 1,2 HTP, treba však častejšie meniť olej a jazdiť „v otáčkach“. Silnejšie verzie 1,2 TSI sú dynamické, v niektorých prípadoch úspornejšie ako 1,4 MPI avšak turbodúchadlo a priamy vstrek vedia potrápiť. Treba tiež ešte viac dodržiavať alebo radšej skracovať olejový servis. Vznetové verzie sú kultivovanejšie ako PD, odolnejšie voči filtru PDF. Ak zvažujete jazdiť s Fabiou dlhšie trasy, odporúčam silnejšie verzie 1,6 TDI, kde vám nebude chýbať výkon a spotreba nebude výrazne stúpať ani na diaľnici. Model 1,2 TDI by som odporučil veľmi komótnym vodičom, ktorým ide v prvom rade o spotrebu, zvážte aj verziu Greenline s dlhšími prevodmi a možnou úsporou paliva na diaľnici pri ustálenej rýchlosti.

Celý článok spolu s fotkami nájdete na tomto odkaze:
https://www.topspeed.sk/test-jazdenky-skoda-fabia-2-fl-2010-2014-/17222?klient

 




0800 100 100 Volajte denne 8:00 - 22:00
  • Garáž
  • Upozornenie 0
  • Hľadať

Tím AAA AUTO Tím AAA AUTO

Dobrý deň , potrebujete poradiť s výberom auta? Nechajte nám na seba kontakt a my vám zavoláme späť.

Alebo volajte rovno 0800 100 100