Ľudia začali menej dovážať ojazdené autá z cudziny a radšej si kupujú vozidlá z autobazárov od pôvodných slovenských majiteľov. Kým počet dovezených starších áut sa za prvý polrok medziročne takmer nezmenil, preregistrácie domácich áut rastú spolu s predajom nových vozidiel.
Podľa odborníkov sa automobilový trh tak dostáva do normálu. Ak by trend pokračoval, vek vozidiel na cestách by mohol ísť dole. O kúpe auta teraz uvažujú najmä tí, ktorí počas krízy kúpu odkladali. "Konečne je situácia normálna a ideme s trendom," povedal Pavol Prepiak, predseda dovozcov áut zo Združenia automobilového priemyslu.
Zlepšeniu dopomohlo podľa neho aj skončené šrotovné z roku 2009, ktoré podmienky na trhu deformovalo. Zvýšený záujem si všimli aj predajcovia v bazároch. Krízové obdobie v predchádzajúcich dvoch rokoch totiž stlačilo ceny nielen nových, ale aj jazdených áut a tie si ľudia čoraz častejšie kupujú v slovenských bazároch. Kým ešte pred niekoľkými mesiacmi sa autá dovážali z krajín Európskej únie, dnes automobil v podobnej výbave a cene ponúkne aj autobazár na Slovensku.
"Pre slabší výber áut v našich bazároch odchádzali ľudia do zahraničia. Ponuka sa však značne rozšírila a teraz dvakrát zvážia, či merať cestu 800 kilometrov do Nemecka a kúpiť auto tam," vysvetľuje Prepiak. Podľa neho sa zmenila situácia spred pár rokov a podstatným kritériom pri kúpe auta sa stáva popri cene aj možnosť výberu.
Tvrdenia odborníka podporili aj štatistiky najväčšieho distribútora áut na Slovensku AAA Auto. "Od začiatku roku sme zaznamenali zvýšený záujem o kúpu ojazdených áut. Naše predaje sa v porovnaní s minulým rokom zvýšili o 24,5 percenta," tvrdí viceprezidentka spoločnosti AAA Auto Karolína Topolová. Myslí si, že s cenami jazdených áut to nepohne. Ceny sa pri malých autách od začiatku roka v AAA Auto znížili, dokonca od marca pri niektorých modeloch zastavili. "Pri modeloch, ktoré boli krízou zasiahnuté najviac, sme si všimli mierny nárast cien. Išlo najmä o úžitkové, luxusné či sezónne autá," pokračuje Topolová.
Mierne zvýšenie cien však možno očakávať pri kúpe nového auta. Automobilka Škoda Auto už ohlásila rast ceny niektorých modelov o jedno percento. Môžu za to zvyšujúce sa vstupné náklady. Je pravdepodobné, že podobná situácia nastane aj pri iných značkách.
S rastúcim predajom nových áut sa znižuje aj vek vozidiel na cestách. "Kvôli bezpečnosti na cestách a zlepšeniu životného prostredia je dobré, keď sa vek áut znižuje. Priemer únie je sedem rokov, my sme na hranici 11 rokov," dodáva Prepiak zo Združenia automobilového priemyslu.