Celosvetová ekonomická recesia zasiahla aj trh s jazdenými vozidlami. O výsledkoch v roku
* Ako globálna hospodárska situácia ovplyvnila pôsobenie vašej skupiny v stredoeurópskom regióne?
Denny: V roku 2008 prešla skupina AAA Auto zásadnou reštrukturalizáciou, ktorej hlavným cieľom bolo zabezpečiť ziskovosť v roku 2009. Pristúpili sme k viacerým úsporným opatreniam, ku ktorým patrí napríklad škrtanie pracovných miest či striktná kontrola nákladov. Pre hospodársku situáciu a prudký prepad trhu sme sa rozhodli koncom marca tohto roka odísť z Maďarska.
* Komu sa darilo v roku 2008 najviac?
Denny: Ťahúňmi pre nás bolo Slovensko, ale aj Česká republika. Malé Slovensko bolo dokonca najvýkonnejšou krajinou celej skupiny. Aj napriek dobrým výsledkom sme boli v roku 2009 nútení skresať počet pobočiek z jedenástich na desať, ale rátame s tým, že prevádzku v Prievidzi opätovne rozbehneme. Dokonca plánujeme otvoriť niekoľko ďalších autocentier na Slovensku, ale nebude to skôr než na budúci rok.
* Akú stratégiu plánujete na zvyšok aktuálneho roka?
Denny: Dá sa povedať, že na rok 2009 sme sa rozhodli zmeniť náš obchodný model. Predovšetkým sa budeme ďalej sústreďovať na najlikvidnejšie autá na sklade a stále zlepšovať ich obrátkovosť. Zameriavame sa na dôslednejšie sledovanie nákladov a zefektívňujeme jednotlivé procesy. Využijeme aj našu konkurenčnú výhodu vo finančných službách - vďaka svojej veľkosti má spoločnosť AAA Auto na trhu úverového financovania silnú pozíciu a dokáže svojim zákazníkom ponúknuť výhodnejšie podmienky než akýkoľvek iný predajca ojazdených automobilov.
* Ktoré modely patria k najlikvidnejším a čo sa skrýva za termínom obrátkovosť?
Denny: Tento pojem vyjadruje čas, ktorý sa u nás auto „ohreje", než sa dostane k novému majiteľovi. Na Slovensku je to asi 42 dní, v susednom Česku je to približne 35 dní. Medzi najžiadanejšie a zároveň najlikvidnejšie modely patria menšie a úsporné autá, sú to napríklad Škoda Fabia, Peugeot 206 alebo Ford Fiesta. Záujem je aj o Škodu Octavia či Ford Focus.
* Podpora predaja nových áut zo strany vlády dostala začiatkom roka konkrétnu podobu. So šrotovným však vyrukovala aj spoločnosť AAA Auto.
Denny: Áno, skupina AAA Auto prišla s vlastným „šrotovným" v hodnote minimálne 500 € (15 063 Sk) a maximálne až 2 000 € (60 252 Sk). Zľavu si pritom mohli zákazníci uplatniť pri nákupe akéhokoľvek vozidla na úver či lízing. Podmienkou bolo, aby záujemca poskytol ako protiúčet staršie vozidlo. Vďaka tomuto opatreniu sme zaznamenali dvojnásobné zvýšenie týždenných predajov v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
* Ako hodnotíte vývoj trhu v prvom štvrťroku 2009?
Denny: Marec tohto roka bol zatiaľ najsilnejší mesiac. Dá sa povedať, že ceny jazdených automobilov sú v súčasnosti rekordne nízke a svoj podiel na oživení našich predajov má aj spomínané šrotovné. Zákazníci zároveň začínajú uskutočňovať odkladané nákupy vozidiel a celkovo je cítiť zvýšenie záujmu, čoho dôkazom je napríklad neustále zvyšovanie návštevníkov v našich pobočkách či nárast hovorov v našom telefonickom centre až o 80 % v porovnaní s druhým mesiacom tohto roka.
Anthony James Denny, austrálčan českého pôvodu, syn českého emigranta z roku 1948, absolvent Ryde College of Horticulture. Má viac ako dvadsaťročné skúsenosti v obchode s ojazdenými autami na austrálskom, americkom a európskom trhu. Od roku 1992 žije v ČR, kam na začiatku dovážal nové a ojazdené autá z USA. V roku 1994 otvoril v Česku prvý autobazár a postupne rozširoval obchodné aktivity, od roku 2004 aj do zahraničia. Dnes skupina AAA Auto vlastní obchodné spoločnosti s rovnakým názvom v ČR a na Slovensku. Počet zamestnancov sa približuje k číslu 1 300. Jeho rodným jazykom je angličtina, čiastočne hovorí aj po česky.