Každý rok sa po povodniach na trhu vynoria aj poškodené autá. Zvýšenú pozornosť však venujte i tachometru.
Bratislava - „Vykonávame úpravy nastavenia a kalibráciu takmer všetkých tachometrov,“ znejú desiatky inzerátov na internete. Znížiť počet najazdených kilometrov nie je nezákonné, a tak túto službu ponúka mnoho automechanikov a firiem. Či po nej siahne predávajúci ojazdeného auta, už záleží na jednotlivcoch, keďže sa tak dopúšťajú podvodu. Isté však je, že pretočených tachometrov pribúda a kupujúci sa musia mať na pozore. „Až v 42 percentách prípadov sme odhalili manipuláciu s tachometrom, čo je o 5 percent viac než v roku 2009. Ukazuje sa, že prípadov podvodného stáčania tachometrov stále pribúda a podvodníci sú čoraz drzejší, pretože sa presvedčili o svojej beztrestnosti,“ povedal Martin Pajer, riaditeľ spoločnosti Cebia, ktorá sa na odhaľovanie takýchto podvodov špecializuje.
Národný šport Ak ste sa rozhodli pre kúpu ojazdeného automobilu, ale takisto chcete urobiť dobrý obchod, nemali by ste čísla na tachometri „hodiť pod stôl“. Najazdené kilometre sú totiž dôležitým indikátorom opotrebovanosti auta, no predovšetkým určujú aj jeho cenu. „Manipulácie so stavom najazdených kilometrov sa stali takmer národným športom, a to nielen v našej krajine. Problémom je, že sa páchatelia dosť obťažne usvedčujú,“ hovorí Róbert Zrubák, riaditeľ spoločnosti Iris Ident.
Skombinujte viac úkonov Presne zistiť, koľko auto od výroby najazdilo, však nie je vôbec jednoduché a najlepšou cestou je skombinovať niekoľko krokov. V prvom rade sa treba na auto dobre pozrieť. „Na prvý pohľad sú pretočené kilometre očividné na nadmerne opotrebovanom interiéri vozidla ako volant, hlavica radiacej páky, držadlá na dverách, pedále a jednotlivé gombíky a tlačidlá v interiéri. Vizuálna kontrola však nie je stopercentná,“ vraví Peter Plevač z autobazáru Darex. Na druhej strane je však lepšie nadmerne opotrebované vozidlo nekupovať. Aj keby totiž nemalo pretočené kilometre, jeho stav svedčí o zanedbanej údržbe, prípadne zlom zaobchádzaní s vozidlom. Relatívne spoľahlivým riešením, ako sa vyhnúť autu s nesprávnymi údajmi na tachometri, je staviť na jeho „životopis“ a zakúpiť vozidlo so servisnou knižkou a s potvrdenými servisnými prehliadkami. „Prípadne sa treba oboznámiť aj s ďalšími dokladmi k vozidlu, ako servisné faktúry, protokoly o STK a EK, alebo protokoly kontroly originality. Vozidlo s jasným pôvodom má, samozrejme, aj vyššiu hodnotu,“ vysvetľuje Plevač. Bohužiaľ, aj servisná knižka sa dá sfalšovať a nemala by byť preto jediným dôkazom o stave vozidla. „Žiaľ, aj tento priestor na trhu vyplnili „dodávatelia“ originálnych servisných knižiek ponúkaných aj na internete, takže vytvoriť novú históriu prehliadok vozidla spolu s pečiatkami servisu je len otázkou dopytu a ponuky. Časté sú aj straty servisných knižiek, či už reálne, alebo fiktívne,“ upozorňuje Zrubák.
Pri novších modeloch áut sa stav kilometrového počítadla zaznamenáva vo viacerých riadiacich jednotkách, a dokonca pri niektorých aj v štartovacom kľúči. Prejazdenú vzdialenosť by tak z elektroniky vozidla mohol zistiť autorizovaný autoservis. „Ten je vybavený diagnostickým zariadením na čítanie údajov z riadiacich jednotiek konkrétnych typov vozidiel a ak systém vo vozidle nebol podvodníkmi prekonaný a stav počítadla zmenený, dozviete sa skutočný stav prejazdenej vzdialenosti. Ak k tomu ešte autoservis disponuje údajmi o pravidelných prehliadkach, máte po probléme,“ tvrdí Zrubák.
Pozor na potopené autá Okrem pretočeného tachometra číha v týchto dňoch na kupujúcich aj iná nepríjemná nástraha. Po každej väčšej povodni sa totiž na trhu objavujú vo zvýšenej miere zatopené autá. Hoci sú väčšinou ponúkané (podozrivo) lacno, môžu vám narobiť veľa nepríjemností. „Keď sa dostane povodňová voda s bahnom do elektroinštalácie, vozidlo sa už nikdy nedá spoľahlivo opraviť. V zatopenom vozidle tak hrozí dodatočné zlyhanie riadiacej jednotky a všetkých elektronických senzorov vrátane snímačov nárazu, ktoré riadia činnosť airbagov,“ varuje Petr Vaněček, riaditeľ výkupu firmy AAA Auto.
Okrem najlepšej ochrany, ktorou je nákup v renomovaných autobazároch, ktoré poskytujú garanciu proti zatopeniu, môžete urobiť niekoľko ďalších opatrení. Medzi najzjavnejšie znaky zatopenia patrí zápach bahna či vysoká vlhkosť vnútri auta, ktorú spoznáme podľa zarosených okien či svetiel. Ďalšie úkony sú však náročnejšie.
„Treba rozobrať výplne dverí, vybrať koberce, sedadlá a skontrolovať, či sa v aute nenachádzajú stopy po zatopení vozidla. Okrem interiéru treba skontrolovať aj ostatné časti vozidla, ako svorkovnice, kabeláž a motorovú časť, či nie sú nadmerne skorodované alebo zoxidované. Najväčšie problémy bývajú s elektroinštaláciou,“ dodáva Plevač.