Dobrý tím, to nie je partia supermanov

Môže jedenásť najdrahších a najlepších hráčov sveta prehrať zápas? Môže, ak to v tíme neklape. A to, čo platí v športe, platí aj v biznise. Pri zostavovaní vášho tímu sa preto nespoliehajte len na kráľovsky platené osobnosti. "Tím by mali tvoriť ľudia, ktorí sa dopĺňajú nielen v odbornej oblasti, ale aj osobnostnej. Mala by to byť skupina ľudí, ktorá sa najlepšie stotožní s firemnou kultúrou,“ radí Petra Kováčová, partner v spoločnosti Synergie.

Tím nie sú supermani
Vy ako líder tímu preberáte na seba zodpovednosť nielen trénera, ale aj psychológa i personalistu. "Viesť pre mňa znamená byť súčasťou tímu a osobným príkladom ukazovať správny smer, postoje a tak tvoriť tímovú kultúru. Veľmi dôležité je uvedomiť si, že dobrý tím nie je "partia supermanov“, ale že každý človek je individualita a má svoje prednosti a nedostatky,“ hovorí Martin Jambor, team manager v spoločnosti Partners Group SK. Podľa neho je dôležité vedieť využiť vlastnosti jednotlivcov na obohatenie tímu ako celku. "V praxi to znamená, že ak je niekto dobrý napríklad v štatistikách, bude to jeho prínos pre tím, a spolupracovníka, ktorý je dobrý napríklad vo výberových pohovoroch, už nepotrebujem tvorbou štatistík zaťažovať,“ dodáva. Takýmto spoločným úsilím dosiahnete niekoľkonásobne lepší výsledok, ako keď sa o to členovia snažia individuálne. "Ak dosiahneme, že každý člen tímu je optimálne využitý, a ešte aj robí na úlohách, ktoré vníma motivujúco, máme predpoklad dosiahnuť ako tím výborné výsledky,“ potvrdzuje Tomáš Turkovič, riaditeľ pre ľudské zdroje zo Soitronu.

Motivácia kľúčom k úspechu
Nie vždy však skupina výkonných, talentovaných a skúsených ľudí musí tvoriť ten "víťazný tím“. Dôvodom je zlá motivácia. "Treba si dávať pozor na neochotu niektorých zamestnancov prispôsobiť svoje pracovné tempo a spôsob práce druhým. Dôležitá je aj nutnosť zdieľať nielen spoločné výsledky, ale aj zodpovednosť,“ hovorí Karolína Topolová, viceprezidentka spoločnosti AAA AUTO. Ako však zapáliť tím pre jednu vec, keď to občas nedokážu ani najlepší tréneri s najlepšími hráčmi? Treba vopred stanoviť jasný a merateľný cieľ. "Následne by som určite časť motivácie a riadenia výkonu jednotlivca naviazal aj na dosiahnutie týchto tímových cieľov a metrík. Ak teda napríklad máme vo firme zavedenú pohyblivú zložku, nastavil by som určitú časť z tejto výkonnostnej zložky aj na výsledky tímu,“ odporúča Turkovič.

Dôležité je aj to, aby sa všetci členovia tímu mohli vyjadrovať k spoločným veciam, podieľať sa na výsledkoch a zúčastňovať sa na prijímaní rozhodnutí. Prispeje to k dobrej atmosfére a vzájomnej dôvere.

Vodca nemusí byť odborník
Orientovať sa na ľudí, vedieť motivovať a inšpirovať, prirodzená autorita a schopnosť vedieť si získať rešpekt, lojalita k tímu a ochota postaviť sa zaň... Zoznam schopností správneho vodcu tímu je dlhý, preto ani jeho výber nie je jednoduchý. Ak sa rozhodnete zle, bez tejto kľúčovej osoby môže dôjsť k deštrukcii akokoľvek dobrého a výkonného tímu. "Pri identifikácii lídra v rámci existujúceho tímu, by to mal byť človek v tíme obľúbený a rešpektovaný, tzv. človek vyčnievajúci z tímu, ale zároveň tímový hráč, ktorý je príkladom pre ostatných. Je výhodou, ak ľudia podporujú jeho myšlienky a stotožnia sa s jeho prístupom. Mal by byť objektívny, neovplyvniteľný a racionálny,“radí Petra Kováčová. Staviťpreto môžete napríklad aj na toho člena tímu, ktorý najčastejšie rozhoduje o tom, kedy a kam sa pôjde na obed.

 

 

 




Vážime si vášho
súkromie

Súbory cookie sa používajú na ukladanie vašich nastavení a preferencií, analýzu prevádzky na našich stránkach, zabezpečenie funkcií sociálnych médií a personalizáciu obsahu a reklám. Informácie o používaní našich stránok zdieľame aj s našimi partnermi z oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. Udeľujete svoj súhlas spoločnosti AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s. Viac informácií nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.

Spravovať cookies

Zásady ochrany osobných údajov

Tento web používa súbory cookie na zlepšenie vášho zážitku pri prehliadaní webom. Z týchto súborov cookie sú súbory cookie, ktoré sú kategorizované podľa potreby, uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné pre fungovanie základných funkcií webu.

Používame tiež súbory cookie tretích strán, ktoré nám pomáhajú analyzovať a porozumieť tomu, ako tento web používate, na ukladanie užívateľských preferencií a poskytovanie obsahu a reklám, ktoré sú pre vás relevantné. Tieto súbory cookie budú vo vašom prehliadači uložené iba s vaším súhlasom. Máte tiež možnosť odhlásiť sa z týchto súborov cookie. Ale odhlásenie niektorých z týchto súborov cookie môže mať vplyv na váš zážitok z prezerania. Ďalšie informácie nájdete v našich Zásadách používania súborov cookie.


Nutné Vždy aktívny

Nevyhnutné súbory cookie sú kľúčové pre základné funkcie webu a web bez nich nebude fungovať zamýšľaným spôsobom. Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné údaje.


Funkčné

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.


Analytické

Analytické súbory cookie sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webom. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitého opustenia, zdroji návštevnosti atď.


Marketingové

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručovanie návštevníkov prispôsobenými reklamami na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu účinnosti reklamnej kampane.



Zrušiť

Momentálne je online 31 odborníkov. Volajte denne 8:00 - 21:00 Zavolajte mi
Google hodnotenie   4,5
Najlepšie hodnotený
predajca ojazdených vozidiel
na Slovensku.

S priemerným hodnotením
zákazníkov všetkých našich
pobočiek 4,5 hviezdičky.