Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Výborné jazdné vlastnosti Dobrý komfort odpruženia Dobrá výbava Výborná kvalita spracovania |
O vozidle
Trieda malých prémiových vozidiel je relatívne mladá a zažíva v poslednej dobe veľký boom. Jedným z najväčších konkurentov novodobého Mini je malé Audi A1. Audi si už triedu minivozidiel ohmatala pred rokmi hliníkovým modelom A2, tentoraz však stavia na konvenčnejšie riešený automobil, ktorý lepšie zapadá do ponuky vozidiel značky. A1 je trojdverový, alebo päťdverový hatchback, ktorý má osloviť predovšetkým záujemcov o prémiové mestské vozidlo. Tomu zodpovedajú ceny vozidla, ktoré sú naozaj celkom vysoké, na druhú stranu lacné nie je ani konkurenčné Mini. A1 sa oproti nemu vyznačuje menej extravagantným dizajnom, ani napriek tomu rozhodne nemôžeme A1 označiť za nenápadný automobil. Je to výrazný hatchback, ktorý zoženiete aj vo verziách s rozdielnym lakovaním karosérie a rámu strechy.
Podobne ako môžu byť výrazné rôzne doplnky exteriéru, umožňuje Audi tiež bohaté prispôsobenie interiéru. Ten opäť patrí medzi malými automobilmi k najosobitejším, predovšetkým spracovanie je naozaj špičkové, a medzi minivozidlami sa k nemu približuje len máločo. Vo vnútri vďaka použitým materiálom i dizajnu pôsobí A1 dospelejším dojmom než väčšina malých áut, avšak množstvo miesta predsa len zodpovedá danej triede. Vpredu je situácia dobrá, ale na zadných sedadlách má posádka najmä v prípade trojdverového prevedenia menej miesta. Päťdverový variant je praktickejší, avšak stále sa sem zmestia skôr len dvaja cestujúci iba priemerného vzrastu. Mimochodom, pri ojazdených vozidlách je dobré vyberať z prevedenia zadnej lavice – tá môže byť buď dvojmiestna s odkladacou schránkou medzi sedadlami, alebo trojmiestna. No trojica pasažierov sa do relatívne úzkeho auta posadí len s veľkým sebazaprením. Ani batožinový priestor A1 neoslní, trojdverové prevedenie pojme 269 litrov nákladu, päťdverové len o liter viac.
Ponuka motorov pre A1 je vcelku bohatá a je tvorená osvedčenými koncernovými agregátmi. Základom je motor 1,2 TFSI s výkonom 63 kW, ktorý je už dostatočne dôstojnou motorizáciou. Lepšie zvezenie ponúkne silnejší 1,4 TFSI s výkonom 90 kW, vrcholom ponuky je ten istý motor vyladený na 136 kW. Široká je aj paleta turbodieselov, u ktorých je základom 1,6 TDI s výkonom 66 kW, druhým stupňom potom ten istý motor s výkonom 77 kW. Vrcholom je potom dvojlitrové TDI s výkonom 103 kW.
Výbava
Základná výbava Audi A1 rozhodne nie je zlá, veď ktorý malý automobil má už od základu šesť airbagov, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, vyhrievané a elektricky ovládané zrkadlá, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, alebo slušné autorádio. Navyše za príplatok je k dispozícii samozrejme oveľa viac ďaleko lepšej techniky, ktorú ani mnohokrát inde mať nemôžete. Ojazdené Audi A1 teda vyberajte aj podľa konkrétnej výbavy.
Design
Vzhľad Audi A1 dosť záleží na tom, ako si zákazník auto nakonfiguroval. Na výber sú relatívne konzervatívne jednofarebné prevedenie, aj výraznejšie a originálnejšie lakovanie s odlišnou farbou rámu strechy. Vozidlo možno tiež doplniť o rad atraktívnych doplnkov, ktoré ešte vzhľad vozidla vylepšia. Veľmi vydarený je aj interiér, ktorý medzi autami najmenšej veľkosti len ťažko hľadá seberovného.
Spotreba
Malé Audi má k dispozícii dobre zvolenú paletu motorov, pri žiadnom z nich nie je spotreba nijako prehnaná. Najúspornejšie sú pochopiteľne turbodiesely, ktoré prinášajú naozaj extrémne nízke hodnoty spotreby. V reálnej prevádzke sú ale príjemné aj hodnoty spotreby benzínových motorov TFSI.
Jazdné vlastnosti
Aj jazdné vlastnosti Audi A1 patria k tomu najlepšiemu v triede. Automobilka ponúka tri úrovne tuhosti podvozku, aj podľa toho je potrebné ojazdený model vyberať. Vo všetkých prípadoch je správanie auta veľmi isté, riadenie a radenie presné, a celková ovládateľnosť naozaj perfektná. Pri modeloch so športovým podvozkom, alebo podvozkom S-Line však pochopiteľne ležia limity v zákrutách ďalej než pri bežnom prevedení.
Bezpečnosť
Malé Audi je robustne postavené a má dobrú bezpečnostnú výbavu, čo sa pozitívne prejavilo v nárazových testoch Euro NCAP. V nich auto v roku 2010 získalo plný počet piatich hviezdičiek. Bezpečnostná výbava môže byť na pomery triedy malých automobilov skutočne dosť nadštandardná, v základe nájdeme šesť airbagov.
Praktickosť
Malé Audi nie je príliš praktické, a to tak kvôli obmedzenému objemu batožinového priestoru (269 litrov pri trojdverovom a 270 pri päťdverovom modeli), ako kvôli samotnému vnútornému priestoru, predovšetkým na zadných sedadlách. Aj keď zoženiete päťmiestny model, A1 je v praxi skôr štvormiestne auto.
Komfort
Malé Audi poskytuje slušný jazdný komfort, avšak limity podvozku tu sú dané tak veľkosťou vozidla, ako tuhosťou jeho nastavenia. Tie sú, ako sme spomínali vyššie, spolu tri a podľa toho sa dá vyberať. Vplyv na jazdný komfort majú aj zvolené pneumatiky, avšak podvozok poskytuje slušné filtrovanie nerovností aj v prípade použitia väčších kolies s nízkoprofilovým obutím. Komfort tiež zvyšuje kvalitné prevedenie interiéru.
Prevádzkové náklady
Audi A1 patrí k prémiovým vozidlám s najnižšími prevádzkovými nákladmi, podieľajú sa na tom predovšetkým úsporné motory naprieč celou paletou. Aj tak však bude prevádzka A1 drahšia než napríklad prevádzka zodpovedajúcej Škody Fabia, už len kvôli vyšším cenám náhradných dielov, servisu, ale napríklad aj poistiek.