O vozidle
Audi A3 bolo v roku 1996 prvým naozajstným výpadom niektorej z prémiových automobiliek do segmentu nižšej strednej triedy. Automobil bol postavený na technike vtedy pripravovaného Volkswagenu Golf štvrtej generácie. Podvozok aj väčšina motorov sú tak slovenským motoristom dôverne známe z prvej generácie Škody Octavia. Audi však túto techniku zabalilo do elegantnejšieho kabáta, a pridalo k tomu luxusnejšie prevedenie interiéru. Až do roku 1999 bol model A3 ponúkaný len ako trojdverový, potom sa objavili aj päťdverové modely. Interiér, ktorý sa vyznačuje do dnešnej doby hodnotným vzhľadom a lepšou výbavou aj trvanlivosťou, než u bežnejšieho Golfu, ponúka úplne rovnaký vnútorný priestor ako etalón kompaktnej triedy. Na zadných sedadlách teda podobne ako v Golfe alebo Octavii nie je veľa miesta pre kolená a ani nad hlavou nemajú cestujúci príliš rezervu. A3, ktoré plní úlohu prestižnejšieho vozidla, a skôr než ako rodinný hatchback bolo využívané ako druhé auto, alebo auto pre slobodných, však menšiu ponuku miesta toľko vyčítať nemusíme. Dnes je A3 dostupnou možnosťou, ako získať relatívne moderné vozidlo so značkou so štyrmi kruhmi na kapote za rozumnú cenu. Vek sa už na ňom síce trochu prejavuje aj po estetickej stránke, zachovalé exempláre však stále pôsobia veľmi elegantne.
Aj na technike sa už pomaly prejavuje vek, avšak A3 patrí k prekvapivo spoľahlivým vozidlám svojho veku a kategórie. Z hľadiska jazdných vlastností už dnes prvé A3 neprekvapí, jednoduchá zadná náprava nemôže konkurovať ani súdobým špičkám ako napríklad Ford Focus. Malé Audi je však veľmi pohodlným vozidlom a správanie na ceste nie je zákerné.
Paleta motorov bola od začiatku trochu jednoduchšia, Audi pochopiteľne neponúkalo najslabšie jednotky z koncernovej ponuky. Základom je obľúbená tisícšesťstovka MPI s výkonom 74 alebo neskôr 75 kW. Tento motor síce neposkytne športovú jazdu, no pre pohon A3 a jej najčastejšie účely využívania je dostačujúca. Zároveň takto vybavenú A3 stretnete na trhu ojazdených vozidiel najčastejšie. Motor sa ale nevyznačuje práve nízkou spotrebou paliva. To isté platí aj pre tisícosemstovku s výkonom 92 kW, ktorej jazdný prejav deklarovanej sile navyše nezodpovedá. Zaujímavejšia voľba je preplňovaná verzia motora, ktorá dáva výkon 110 alebo 132 kW. Ostrá verzia S3, ktorá prišla na trh v roku 1999, potom dostala tento motor vyladený na 154 kW a štandardne mala poháňané všetky štyri kolesá. Dodnes ponúkne veľmi atraktívnu jazdu, medzi ojazdenými autami je však vzácna. Pohon všetkých kolies sa dal prikúpiť aj do ostatných verzií benzínového turbomotora. Nenechajte sa však zmýliť značkou quattro, klasický permanentný pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom Torsen to nie je. Je tu pre kompaktné vozidlá koncernu VW typická medzinápravová spojka Haldex, ktorá zadné kolesá pripája postupne pri preklze predných. Vznetové motory zastupujú legendárne agregáty 1,9 TDI. Najprv vo verziách 66 a 81 kW, neskôr prišla aj silnejšia verzia s výkonom 96 kW a vstrekovaním čerpadlo-tryska.
Výbava
Podobne ako vtedajší Golf, ani A3 nepatrí medzi práve dobre vybavené autá, a to aj napriek svojmu prémiovému pôvodu. Dôvody sú tu dva. Audi si jednak nechávalo aj za bežné prvky priplácať a v dobe vzniku A3 tiež ešte neboli k dispozícii rôzne technické vymoženosti, z ktorých si môžu zákazníci vyberať dnes.
Design
Prvá generácia Audi A3 technicky vychádza zo štvrtého VW Golf, opticky to však úspešne maskuje a ide úplne vlastnou cestou. Dodnes pôsobí elegantným dojmom, a to aj v interiéri, ktorý však môže byť vekom už nadmerne opotrebovaný. Aj tak by ale opotrebenie malo byť menšie ako u bežných modelov rovnakého veku.
Spotreba
Pod kapotou A3 nájdeme známe koncernové motory. Základná tisícšesťstovka aj silnejšia tisícosemstovka sa však nevyznačujú príliš dobrou spotrebou paliva, tá je mierne vyššia. Silné turbomotory sú na tom v pomere k svojmu výkonu lepšie, najlepšie sú pochopiteľne turbodiesely, ktoré sú najúspornejšie. Avšak na trhu ojazdených vozidiel je v prípade A3 najčastejším javom základný motor 1,6.
Jazdné vlastnosti
Podvozok štvrtého Golfu má už svoje limity. Aj napriek klasickej konštrukcii zadnej nápravy sa síce vo svojej dobe radil k špičke triedy, dnes však už zaujme skôr pohodlím než bravúrnym jazdnými vlastnosťami. Aj keď z tohto pohľadu má A3 eso v rukáve v podobe ostrého modelu S3 s pohonom všetkých kolies. Jazdné vlastnosti bežných verzií nie sú zákerné.
Bezpečnosť
Audi A3 si v roku 1998 pripísalo v nárazových testoch Euro NCAP veľmi dobré štvorhviezdičkové hodnotenie. Podieľa sa na tom predovšetkým robustná konštrukcia karosérie. Avšak z dnešného hľadiska už samozrejme vozu chýba množstvo potrebných prvkov, a tak môžeme bezpečnosť považovať len za priemernú.
Praktickosť
Interiér Audi A3 trpí rovnakým neduhom ako ten u Golfu štvrtej generácie alebo prvé Octavie. Pasažieri na zadných sedadlách majú vcelku málo miesta pre kolená a ani nad hlavou nie je miesta na rozdávanie. Vpredu je všetko v poriadku. Batožinový priestor A3 sa môže pochváliť slušným objemom 350 litrov (o 20 viac ako súdobý Golf), na druhú stranu v skutočnosti nájdeme častejšie iba trojdverové prevedenie, tie päťdverové sú na trhu vzácnejšie.
Komfort
Prvá generácia Audi A3 dnes posadke ponúkne stále veľmi dobrú úroveň jazdného komfortu. Okrem samotného naladenie podvozku sa na nej podieľa aj celkovo kvalitné spracovanie auta a lepšie použité materiály ako u koncernových súrodencov.
Prevádzkové náklady
Audi A3 je síce automobil prémiovej značky, ale až na niektoré špecifické diely by dnes jeho opravy nemali byť o nič finančne náročnejšie ako u štvrtého Golfu, ktorého techniku používa. Platí to pochopiteľne hlavne pri využívaní dielov z druhovýroby a neoficiálnych servisov. Spotreba motorov sa drží v rozumných medziach, ale z dnešného pohľadu je okrem turbodieselov mierne vyššia.