




Prečo kúpiť |
---|
Jazdný komfort Bohatá ponuka motorov Výborné spracovanie Dobré jazdné vlastnosti Úsporné turbodiesely |

O vozidle
Audi A3 druhej generácie vyrábané od roku 2003 je príspevkom automobilky do nabitej triedy kompaktných vozidiel. Vzhľadom k značke sa medzi nimi radí k prémiovým produktom a o zákazníkov tak bojuje predovšetkým s jednotkovým BMW alebo švédskym Volvom C30 alebo talianskou Alfou-Rome Giulietta. A3 sa vyznačuje celkovou robustnosťou, ktorej základom je preverená koncernová technika a príkladné dielenské spracovanie vozu. Nadpriemerná je tak aj celková spoľahlivosť. Dizajn vozidla zapadá do rázu automobilky a nechýba tak rozmerná čelná maska, ktorá je typickým poznávacím znakom vozidiel značky Audi. Zaujímavosťou sú karosárske prevedenia. A3 sa najprv začala predávať ako klasický trojdverový hatchback, neskôr prišlo do predaja päťdverové prevedenie Sportback, ktoré je na pomedzí medzi hatchbackom a kombi. Jeho dĺžka je oproti trojdverovému prevedeniu väčšia, rázvor náprav ostáva nezmenený. Občas sa dá zohnať aj dvojdverový kabriolet. Technickým základom tu je vo všetkých prípadoch platforma piateho Volkswagenu Golf.
Tradične široká je paleta ponúkaných motorov. Zďaleka nie všetky sú však pre pohon A3 vhodné. Základom je tisícšesťstovka s výkonom 75 kW, čo je na zameranie auta trochu málo, na druhej strane pre vodiča s menším ročným nájazdom postačí a má slušnú spotrebu. Silnejšia priamovstreková verzia motora - tj 1.6 FSI - príliš dobrou voľbou nie je, spotreba u nej príliš kolíše podľa jazdného štýlu a motor tiež nepatrí k tým najspoľahlivejším. To bohužiaľ platí svojím spôsobom aj pri motoroch TSI, ktoré sa dostali v priebehu života modelu pod kapotu A3. Ich problémy s reťazovým rozvodom sú dostatočne známe, a tak je pri kúpe tejto varianty potrebné byť veľmi ostražitým. Stretneme sa tu s verziami 1.2 TFSI so 77 kW a 1.4 TFSI s 92 kW. Silnejšia 1.8 TFSI (118 kW) už týmito problémami netrpí, ale vyskytujú sa u nej iné problémy. Dvojliter s výkonom 110 kW má zase vyššiu spotrebu. Preplňovaná verzia so 147 kW je už skutočne úspornejšou verziou, bežným vrcholom môže byť šesťvalec 3,2 litra s výkonom 184 kW. Úplnou špičkou je potom verzia S3 s preplňovaným dvojlitrom vyladeným na 195 kW.
U vznetových motorov je skladba jednoduchšia a platí, že menšie agregáty sú spoľahlivejšie. Základom bol motor 1.9 TDI so 77 kW, na neho nadväzuje dvojliter vo verziách 103 a 125 kW. V priebehu výroby modelu sa do A3 začali namiesto tisícdeväťstovky montovať novšie jednotky 1.6 TDI vo verziách 66 a 77 kW.
Výbava




Audi si často necháva za rôzne prvky výbavy priplácať, na druhej strane oproti bežným vozidlám tejto triedy býva A3 nadpriemerne vybavené. Navyše zákazníci Audi sa príplatkov neboja, takže na trhu s ojazdenými vozidlami je možné nájsť skutočne veľmi dobre vybavené modely.
Design




Audi A3 druhej generácie neomylne patrí do rodiny vozidiel z Ingolstadtu. Vzhľad je solídny a zároveň celkom autoritatívny, u A3 je veľkou zvláštnosťou dvojica tvarovo dosť odlišných karosárskych prevedení. Sportback sa snaží byť praktickejší, trojdverové prevedenie elegantnejšie.
Spotreba




Audi A3 druhej generácie neomylne patrí do rodiny vozidiel z Ingolstadtu. Vzhľad je solídny a zároveň celkom autoritatívny, u A3 je veľkou zvláštnosťou dvojica tvarovo dosť odlišných karosárskych prevedení. Sportback sa snaží byť praktickejší, trojdverové prevedenie elegantnejšie.
Jazdné vlastnosti




Jazdný prejav Audi A3 patrí ku špičke triedy. Podvozok piateho golfu je veľmi istý a dovoľuje presné vedenie auta, pritom tiež zvláda dobre tlmiť nerovnosti. Elektromechanický posilňovač riadenia však príliš bravúrnu spätnú väzbu neposkytuje. Pre záujemcov sú k dispozícii aj verzie s pohonom všetkých kolies, nejde však o klasický systém Quattro, Audi tu preberá klasickú spojku Haldex. Milovníkom ostrej jazdy je určená verzia S3, ktorá ponúkne naozaj mimoriadne zážitky.
Bezpečnosť




Audi A3 je robustné auto s veľmi dobrou bezpečnostnou výbavou, a tak je aj jeho bezpečnosť na veľmi dobrej úrovni. Nárazové testy automobil absolvoval krátko po svojom uvedení v roku 2003 a odniesol si z nich štyri hviezdičky, čo bol vtedy štandard.
Praktickosť




Audi A3 si rozhodne nekladie za úlohu byť ktovieako praktickým automobilom, napriek tomu však v tejto oblasti príjemne prekvapí. Priestoru na zadných sedadlách nie je na rozdávanie, ale ujde to, batožinový priestor má slušný objem 350 litrov u trojdverového prevedenia a 370 u Sportbacku. Pozor však na modely s pohonom všetkých kolies, tam je miesta menej takmer o 70 litrov.
Komfort




Podvozok A3 prevzatý z Golfu je príkladnou ukážkou skĺbenia výborných jazdných vlastností a perfektného komfortu odpruženia. Naladenie je naozaj výborné a A3 v tomto ohľade patrí k absolútnej špičke svojej triedy. Posádka si tiež užije hodnotný interiér, v ktorom väčšina ľudí nebude trpieť ani nedostatkom miesta.
Prevádzkové náklady




Audi A3 aj vďaka preverenej technike a veľmi dobrému spracovaniu patrí k nadpriemerne spoľahlivým vozidlám. Nízka je aj spotreba vznetových motorov a tiež niektorých zážihových jednotiek, vyššie náklady tak môžu spôsobiť len výdavky za neplánované opravy. Aj servis je mierne nákladnejší.