Prečo kúpiť |
---|
Výborné jazdné vlastnosti Prémiový imidž Bohatá ponuka prevedenia a motorov Špičkový pohon všetkých kolies Nízka spotreba vznetových motorov |
O vozidle
Audi A4 druhej generácie sa vyrábalo v dvoch vzhľadovo výrazne odlišných prevedeniach, ktoré môžu byť niekedy považované za dve rôzne generácie. Technicky sú však vozidlá prakticky identické. Prvé prevedenie s interným označením B6 (typ 8E) sa objavilo v roku 2001 a vyrábalo sa do roku 2005, kedy bolo nahradené modernizovaným prevedením. Starší model A4 má oblý konzervatívny dizajn s ešte klasickou maskou chladiča, ktorá nezasahuje do nárazníka. Celkovo elegantný automobil je tak dobrou voľbou pre tých, ktorí hľadajú solídne vyzerajúci automobil prémiového segmentu strednej triedy.
A4 je charakteristická predovšetkým naozaj veľmi širokou ponukou jednotlivých prevedení a motorizácií. K sedanu a kombi sa v priebehu života modelu pridal aj kabriolet (typ 8H), na výber sú verzie s pohonom predných alebo všetkých kolies a ponuka pohonných jednotiek je bohatá podobne ako výber prevodoviek. Kto si kupuje A4, musí ale počítať skôr s priemernou ponukou miesta v inak veľmi vydarenom a kvalitnom interiéri a tiež s celkovo väčším záujmom zlodejov o tento automobil.
Z motorov sú klasikou spaľovacie prevedenia 1.9 TDI v spektre výkonov od 74 po 96 kW. Tie sú známe ich úspornou prevádzkou, po rokoch používania a s vysokým nájazdom je však potrebné sledovať stav turbodúchadla. Aj silnejší šesťvalec 2.5 TDI sa ponúkal v troch stupňoch výkonu od 114 po 132 kW a je vcelku úsporný, no predovšetkým silnejšie verzie trpia výrazným turboefektom a na šesťvalec nie sú príliš kultivované. Z benzínových motorov je lepšie vynechať základnú tisícšesťstovku, ktorá je príliš slabá. Benzínový dvojliter so 100 kW tiež nie je to pravé a motor 2.0 FSI so 110 kW pre zmenu môže v tomto prevedení zápasiť s technickými problémami. Istejšou voľbou je preplňovaná tisícosemstovka, ktorú pod kapotou nájdeme celkom v troch prevedeniach od 110 po 140 kW. Aj u nej je však potrebné dávať pozor na stav turbodúchadla, inak ide o spoľahlivý motor s dobrým výkonom a slušnou spotrebou. Zážihové šesťvalce zastupujú motory 2,4 a 3,0 litra. Kým menšie prevedenie nemá prílišný výkon, trojliter dokáže so 162 kW s A4 dosť slušne zacvičiť. Voľbou fajnšmekrov, hoci nie je na trhu ojazdených áut priveľmi bežná, je športové prevedenie S4 s vynikajúcim osemvalcom 4,2 litra s výkonom 253 kW. Toto prevedenie predstavuje jednu z mála možností ako získať osemvalcový motor pod kapotou vozidla strednej triedy.
Výbava
Prémiový automobil neznamená automaticky výbornú výbavu, výrobcovia si radi nechávajú za lepšie prevedenie a prvky priplácať, a to nemalé sumy. Pri hľadaní ojazdených áut to však nehrá dôležitú rolu. Chudobnejšie verzie A4 nie sú zas tak bežné a ceny lepšie vybavených modelov nie sú o mnoho vyššie, takže sa rozhodne vypláca hľadať práve takéto kúsky.
Design
Druhá generácia A4 v predfaceliftovej verzii patrí ku konzervatívnejším autám prémiového segmentu strednej triedy. Vzhľad vozidla je vyvážený a pôsobí solídnym dojmom. Je pritom vlastne jedno, ktorú karosársku variantu zákazník zvolí.
Spotreba
Motory 1.9 TDI, ktoré patria v A4 druhej generácie v predfaceliftovom prevedení k najobľúbenejším, sú preslávené svojou úspornosťou. Priaznivú spotrebu majú aj šesťvalcové vznetové varianty, ktoré ponúknu aj podstatne lepšie jazdné výkony. U zážihových motorov je to so spotrebou tradične horšie, ale napríklad preplňovaná 1.8 je známa tým, že okrem vysokého výkonu vie byť aj úsporná.
Jazdné vlastnosti
Motory 1.9 TDI, ktoré patria v A4 druhej generácie v predfaceliftovom prevedení k najobľúbenejším, sú preslávené svojou úspornosťou. Priaznivú spotrebu majú aj šesťvalcové vznetové varianty, ktoré ponúknu aj podstatne lepšie jazdné výkony. U zážihových motorov je to so spotrebou tradične horšie, ale napríklad preplňovaná 1.8 je známa tým, že okrem vysokého výkonu vie byť aj úsporná.
Bezpečnosť
Pre Audi A4 platí z roku 2001 štvorhviezdičkový výsledok z nárazových testov Euro NCAP. Prémiový charakter vozidla sa pozitívne podpisuje na podstatne širšej bezpečnostnej výbave, než bolo v danej dobe obvyklé. K bezpečnosti pozitívnou mierou prispievajú aj isté jazdné vlastnosti predovšetkým verzií s pohonom všetkých kolies.
Praktickosť
Je to možno trochu zvláštny rys, ale staršie vozy prémiového segmentu strednej triedy neoplývajú nadmernou ponukou priestoru pre posádku aj batožinu. Priestornosť interiéru A4 je tak iba priemerná a batožinový priestor rozhodne neosloví chalupárov. Väčšina majiteľov však dokáže so 460 litrami v sedane alebo 440 litrami u kombi žiť bez problémov.
Komfort
Zatiaľ čo je konkurencia od BMW orientovaná predovšetkým na špičkové jazdné vlastnosti, Audi A4 je skôr komfortnejším vozidlom, ale zase nie toľko, ako je to u céčkového mercedesu. Celkovo je A4 pohodlný automobil, napriek tomu, že poskytuje len priemerný priestor pre posádku.
Prevádzkové náklady
U Audi neprekvapia vyššie náklady na servis a náhradné diely, u prémiovej značky je potreba s takýmto faktom počítať. Priaznivé môžu byť naopak náklady na palivo u vznetových prevedení a ani u všetkých dielov, vzhľadom k ich koncernovému pôvodu, nemusia byť ceny prehnane vysoké.