




Prečo kúpiť |
---|
Výborné jazdné vlastnosti Prémiový imidž Bohatá ponuka prevedenia a motorov Špičkový pohon všetkých kolies Nízka spotreba vznetových motorov |

O vozidle
Audi A4 druhej generácie sa vyrábalo v dvoch vzhľadovo výrazne odlišných prevedeniach, ktoré môžu byť niekedy považované za dve rôzne generácie. Technicky sú však vozidlá prakticky identické. Prvé prevedenie s interným označením B6 (typ 8E) sa objavilo v roku 2001 a vyrábalo sa do roku 2005, kedy bolo nahradené modernizovaným prevedením B7 (neskôr typ 8E). To dostalo predovšetkým úplne novú masku chladiča, ktorá siaha od kapoty až k spodnému okraju nárazníka a dnes je vlastne typickým znakom všetkých vozov so štyrmi prepojenými kruhmi v znaku. To znamená, že aj po boku mladších modelov Audi, vyzerá modernizovaná A4 druhej generácie stále veľmi aktuálne. Nová maska dodáva vozidlu celkovo dramatickejší vzhľad a predstavuje výrazný odklon od vyložene konzervatívneho vzhľadu, ktorý bol pre A4 až do modernizácie v roku 2005 typický. Inak pre inovovanú druhú generáciu platí takmer to isté, ako pre model pred faceliftom. Je to teda elegantný prémiový automobil s iba priemernou ponukou priestoru, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a veľmi širokou ponukou verzií.
Ponuka karosárskych verzií zostala rovnaká (sedan, kombi, kabriolet), veľké zmeny sa však odohrali pod kapotou. Motorová paleta bola výrazne obmenená a inovovaná, premiérovo sa tu objavujú agregáty FSI s priamym vstrekovaním paliva. Základom však zostala klasická tisícšesťstovka, ktorá je na A4 príliš slabá. Podobne charakteru auta príliš nesedí atmosférický dvojliter. Opäť tu nájdeme aj obľúbený dvadsaťventilový motor 1.8 Turbo, ktorý bol neskôr nahradený podobným motorom TFSI so šestnástimi ventilmi. Silnejšie motory potom zastupuje preplňovaný dvojliter TFSI s výkonom 147 alebo 162 kW, za pozornosť stojí, že rozdiel v dynamike oboch motorov je prakticky minimálny. Najvýkonnejšou bežnou motorizáciou sa stal šesťvalec 3.2 FSI so 188 kW. V roku 2005 však prišla na trh lahôdka, najostrejšie prevedenie RS4, ktorého vysokootáčkový osemvalcový motor 4.2 FSI bol vyladený na výkon 309 kW. V predaji zostalo aj prevedenie S4 s výkonom 253 kW.
Zmeny sa dotkli aj palety vznetových motorov. Základom zostáva 1.9 TDI so 75 kW, požiadavka na akýkoľvek vyšší výkon však znamená prítomnosť trochu menej spoľahlivého 2.0 TDI. Ten je k dispozícii vo variantoch s výkonom 103 a 125 kW. Šesťvalec 2,5 TDI zostal u prostredného výkonového prevedenia 120 kW, silnejší je potom motor 2,7 TDI, ktorý ponúka 132 kW. Na špičku ponuky dieselov sa zaradil trojlitrový šesťvalec vo verziách s výkonom 150 a 171 kW, ktorý prináša veľmi dobrú dynamiku, i keď v spotrebe paliva práve neexceluje.
Výbava




Prémiový automobil neznamená automaticky výbornú výbavu, výrobcovia si radi nechávajú za lepšie prevedenie a prvky priplácať, a to nemalé sumy. Pri hľadaní ojazdených áut to však nehrá dôležitú úlohu. Chudobnejšie verzie A4 nie sú zas tak bežné a ceny lepšie vybavených modelov nie sú o mnoho vyššie, takže sa rozhodne vypláca hľadať práve takéto kúsky.
Design




U faceliftovanej verzii druhej generácie Audi A4 došlo k výraznejšiemu obratu celkového vzhľadu auta. Zaujímavosťou je, že za túto zmenu charakteru môže vlastne len výrazná úprava prednej partie, konkrétne masky chladiča. A4 od roku 2005 rešpektuje nový dizajnový smer Audi s mohutnou a vysokou maskou, čo znamená, že tento ojazdený automobil opticky stále zapadá do aktuálnej modelovej ponuky.
Spotreba




Základný 1.9 TDI je nielen najúspornejším motorom v A4, je aj obľúbenou a spoľahlivou voľbou. Nízku spotrebu majú aj dvojlitre TDI, šesťvalcové motory však už majú, v porovnaní s konkurenciou, mierne vyššie nároky na palivo. Naopak benzínové preplňované motory TFSI dokážu byť úspornejšie než ich súperi.
Jazdné vlastnosti




Základný 1.9 TDI je nielen najúspornejším motorom v A4, je aj obľúbenou a spoľahlivou voľbou. Nízku spotrebu majú aj dvojlitre TDI, šesťvalcové motory však už majú, v porovnaní s konkurenciou, mierne vyššie nároky na palivo. Naopak benzínové preplňované motory TFSI dokážu byť úspornejšie než ich súperi.
Bezpečnosť




Pre Audi A4 platí z roku 2001 štvorhviezdičkový výsledok z nárazových testov Euro NCAP. Inovovanou verziou crash testov znova neprechádzala, keďže nedošlo u vozidla ku konštrukčným zmenám. Hodnotenie je teda platné aj pre modely vyrábané od roku 2005. Prémiový charakter vozidla sa pozitívne podpisuje na podstatne širšej bezpečnostnej výbave, než bolo v danej dobe obvyklé. K bezpečnosti prispievajú pozitívnou mierou aj isté jazdné vlastnosti predovšetkým verzií s pohonom všetkých kolies.
Praktickosť




Je to možno trochu zvláštny rys, ale staršie vozy prémiového segmentu strednej triedy neoplývajú nadmernou ponukou priestoru pre posádku aj batožinu. Priestornosť interiéru A4 je tak iba priemerná a batožinový priestor rozhodne neosloví chalupárov. Väčšina majiteľov však dokáže so 460 litrami v sedane alebo 440 litrami u kombi žiť bez problémov.
Komfort




Zatiaľ čo je konkurencia od BMW orientovaná predovšetkým na špičkové jazdné vlastnosti, Audi A4 je skôr komfortnejším vozidlom, ale zase nie toľko, ako je to u céčkového mercedesu. Celkovo je A4 pohodlný automobil, napriek tomu, že poskytuje len priemerný priestor pre posádku.
Prevádzkové náklady




U Audi neprekvapia vyššie náklady na servis a náhradné diely, u prémiovej značky je potreba s takýmto faktom počítať. Priaznivé môžu byť naopak náklady na palivo u vznetových prevedení a ani u všetkých dielov, vzhľadom k ich koncernovému pôvodu, nemusia byť ceny prehnane vysoké.