Prečo kúpiť |
---|
Imidž značky Variabilný vnútorný priestor Luxusný a kvalitný interiér Dobré jazdné vlastnosti |
O vozidle
Audi Q5 je ingolstadtskou odpoveďou na mníchovské BMW X3, teda prémiové SUV strednej veľkosti. Voz vsádza na tradičné hodnoty Audi z poslednej doby. Snaží sa byť v rámci svojej triedy športovný, má mohutný a výrazný dizajn s typickou veľkou maskou chladiča, a prepracovaný a veľmi komfortný interiér. Podobne ako u ostatných prémiových značiek, aj tu musia zákazníci priplácať nemalé čiastky za rôzne komfortné prvky výbavy. Q5 patrí medzi autá, ktoré sa nedajú príliš prehliadnuť a budia rešpekt. Q5 možno pôsobí opticky kompaktnejšie, než je, môžu za to zaguľatené tvary a vysoký pontón karosérie, v skutočnosti je to však poriadny kus auta. Typický dizajn Audi znamená, že je Q5 ľahšie zameniteľné s ostatnými SUV značky, týmto smerom sa však vydáva stále viac a viac výrobcov.
Veľkou prednosťou Audi Q5 je prevedenie interiéru. Je špičkovo spracovaný a aj v základných verziách vyrobený z kvalitných materiálov. Príkladná je tiež ergonómia, v príplatkových prevedeniach potom pôsobí interiér vyložene luxusným dojmom. Skvele si ho užijú predovšetkým cestujúci vpredu, ktorí tu majú naozaj dosť miesta. Na zadných sedadlách je situácia trochu horšia a Q5 tu pôsobí trochu stiesnenejšom dojmom než konkurenti, na druhú stranu si cestujúci budú sťažovať najskôr len na veľký a výrazný stredový tunel. Cestovanie pre piatich pasažierov tak nie je príliš pohodlné. Pochvalu si však zaslúžia špičkové sedadlá - už v základných prevedeniach má Audi veľmi pohodlné sedačky s dobrým bočným vedením, za príplatok sa do Q5 dodávajú aj skutočne luxusné kreslá s úplne vynikajúci oporou. Prekvapí aj variabilita zadného radu sedadiel. Možno ju posúvať a tým prispôsobiť veľkosť batožinového priestoru aktuálnym potrebám, pochopiteľne je možné sedadlá sklopiť, a to do roviny s podlahou kufra.
Z hľadiska jazdných vlastností sa Q5 snaží byť najsportovejším SUVv segmente. Na najnovšie BMW X3 však predsa len trochu nemá a agilné jazdné vlastnosti sú tu navyše vykúpené trochu horším pohodlím. Jeho konkrétna miera však závisí aj na zvolených pneumatikách. Q5 síce vyzerá najlepšie na čo najväčších ráfikoch s nízkoprofilovými pneumatikami, avšak z hľadiska pohodlia sú vhodnejšie menšie kolesá s pneumatikami s väčším profilom. V zákrutách Q5 dobre drží stopu a vcelku málo sa nakláňa.
Čo sa pohonných jednotiek týka, stretávame tu známe a obľúbené agregáty. Z počiatku bola ponuka jednoduchá – základom bol benzínový preplňovaný motor 2,0 TFSI s výkonom 155 kW, turbodiesely zastupovali motory 2,0 TDI s výkonom 125 kW a 3,0 TDI so 176 kW. Postupne sa ponuka rozšírila a po modernizácii v roku 2010 existujúce motory posilnili. Základom je tak 2,0 TDI so 105 kW, ktorý je však na dosť ťažké SUV trochu slabý aj napriek tomu, že poháňa len predné kolesá. Silnejšia verzia dvojlitrového TDI posilnila na 130 kW a trojliter TDI je k dispozícii vo verziách so 180 alebo 230 kW v nadvakrát preplňovanej verzii SQ5. Benzínové agregáty zastupujú motory 2,0 TFSI s výkonom 132 a 165 kW a trojliter TFSI s 200 kW.
Výbava
Podobne ako ostatní výrobcovia prémiových vozidiel si aj Audi necháva priplácať výrazné čiastky za inde pomerne bežné prvky výbavy. Je to dané tým, že prakticky neexistujú stupne výbavy, len príplatkové prvky a balíčky. U jednotlivých vozov tak dosť záleží na tom, ako bol pôvodný majiteľ ochotný priplácať a aké boli jeho konkrétne preferencie. Preto je dobré výbavu vozidiel preveriť. Nemalo by byť ťažké nájsť veľmi dobre vybavená autá.
Design
Audi Q5 je typickým moderným Audi. Mohutné linky, oblé zakončenia vozidla a vysoká a výrazná maska chladiča s charakteristickými svetlometmi po stranách sú jasnými poznávacími znakmi Q5. Auto pôsobí veľmi dynamicky a mohutne zároveň, na ceste budí Q5 vytúžený rešpekt. Zvláštne ocenenie si zaslúži tiež špičkovo prevedený interiér.
Spotreba
Audi Q5 môže mať pod kapotou väčšinou silné motory, výnimkou je snáď len základný dvojlitrový turbodiesel u verzie s pohonom len prednej nápravy. Vzhľadom k vysokej hmotnosti aj stavbe auta a pohonu všetkých kolies je však spotreba vo všetkých jazdných režimoch vyššia. Q5 má tiež vyššiu spotrebu než zodpovedajúci súper BMW alebo Mercedes.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti Q5 sú vzhľadom k veľkosti vozidla a jeho hmotnosti prekvapivo agilné. Q5 má tuhší podvozok a v zákrutách sa menej nakláňa, než by sa všeobecne od tohoto SUV očakávalo. Správanie auta v zákrutách je dobre čitateľné a na diaľnici zase vozidlo výborne drží smer.
Bezpečnosť
Veľké a mohutné SUV si v crashtestoch Euro NCAP pripísalo očakávané skóre piatich hviezdičiek. Stalo sa tak v roku 2009 a jedinou slabinou vozidla je ochrana chodcov. Audi dáva svojmu strednému SUV tiež bohatú bezpečnostnú výbavu a bezpeču prispievajú aj dobré jazdné vlastnosti.
Praktickosť
Stredne veľké SUV značky Audi nemá problémy s ponukou vnútorného priestoru, hoci na zadných sedadlách sa môžu cestujúci cítiť trochu stiesnenejšie ako u súperov. Q5 to však vynahrádza vpredu. Batožinový priestor má veľmi solídny objem - 540 litrov. A to ho možno ešte zväčšiť posunutím zadného radu sedadiel alebo ich sklopením.
Komfort
Luxusný a veľmi komfortný interiér s veľmi pohodlnými sedadlami patrí medzi veľké prednosti Audi Q5. Avšak samotný jazdný komfort za súpermi trochu zaostáva, je to dané tuhším naladením podvozku. Komfort sa však dá zlepšiť voľbou menších kolies a pneumatík s väčším profilovým číslom.
Prevádzkové náklady
Veľké a moderné SUV si žiada tiež väčší prísun financií než bežnejšie vozidlá. Vyššia je spotreba paliva a samozrejme väčšie výdavky putujú aj na ďalšie prevádzkové záležitosti, ako napríklad poistenie. V prípade problémov potom opravy autá vyjdú draho tak kvôli cenám náhradných dielov, ako samotných servisných úkonov.