Prečo kúpiť |
---|
Rešpekt budiaci dizajn Výborná variabilita interiéru Praktickosť a vnútorný priestor Špičkové spracovanie Kultivované motory |
O vozidle
Audi Q7 je reakciou na luxusné SUV, ako sú BMW X5 a Mercedes ML, jeho obrie rozmery ho však pasujú aj do úlohy konkurenta pre klasický Range Rover, hoci na neho Audi nemá terénnymi schopnosťami. Každopádne je Q7 jedným z najväčších zástupcov svojej kategórie a na slovenských cestách nestretneme veľa väčších a mohutnejších vozov. Rešpekt budí Q7 nielen rozmermi, ale samozrejme aj svojím vzhľadom. Obrovská pre Audi typická maska chladiča tu doslova narástla do nových rozmerov, prova auta je naozaj masívna a vyzerá agresívne. Zvyšok vozidla má umiernenejšie tvary, avšak optická aj reálna mohutnosť je tu zachovaná. Veľká dĺžka (cez 5 metrov) dáva autu tak trochu proporcie prerasteného kombi a trochu tak maskuje celkovo vysokú stavbu.
Audi Q7 však nie je len luxusné a rešpekt budiace vozidlo, prekvapivo je to tiež veľmi praktický dopravný prostriedok. Obrovský batožinový priestor má objem 775 litrov a vďaka masívnym elektricky vyklápacím piatym dverám je do neho skvelý prístup, hoci nakladacia hrana je pochopiteľne vysoko. Pod podlahou sa navyše skrýva tretí rad sedadiel, ktoré nie sú iba núdzové, hoci vysokí cestujúci sem budú horšie nastupovať a nebudú tu mať dostatok miesta. Aj za tretím radom zostane slušných 330 litrov miesta pre batožinu. Naopak po sklopení aj druhého radu (vznikne rovná úložná plocha) je možné do Q7 naložiť až 2035 litrov nákladu. Pripomínať špičkový jazdný komfort a pre Audi typické precízne spracovanie interiéru je možno trochu nosením dreva do lesa. Patrí sa však pripomenúť, že okrem podvozku s klasickými oceľovými pružinami možno mať aj príplatkové pneumatické pruženie.
O pohon veľkého SUV značky so štyrmi kruhmi v znaku sa starajú výhradne silné motory minimálne so šiestimi valcami. Vzhľadom k vysokej pohotovostnej hmotnosti cez 2 tony je to v podstate nutnosť. Spočiatku boli v ponuke benzínové motory 3.6 FSI (206 kW) a osemvalec 4.2 FSI (257 kW), turbodiesely zastupovali agregáty 3.0 TDI (176 kW), osemvalcové 4.2 TDI (240 kW) a unikátny dvanásťvalec V12 TDI s výkonom 368 kW. Okrem trojlitrového turbodiesela však môžeme všetky ostatné motory pod kapotou Q7 vyhlásiť doslova za raritu, kultivovaný a vcelku dostatočne silný motor je drvivo prevládajúci variant. A to aj napriek tomu, že sa v priebehu rokov nakoniec paleta motorov trochu premenila. Po facelifte v roku 2009 sa objavil základný trojlitrový turbodiesel s výkonom 150 kW, silnejšia verzia posilnila na 180 kW. Dvojica zážihových motorov bola nahradená preplňovaným trojlitrom TFSI naladeným na 200 alebo 245 kW. Trojlitrové TDI v silnejšom prevedení je však stále jasnou a preferovanou voľbou. Všetky verzie Q7 majú automatickú prevodovku, do modernizácie šesťstupňovú, po nej osemstupňovú. Samozrejmosťou je aj pohon všetkých kolies quattro.
Výbava
Podobne ako u ostatných nemeckých súperov aj u Q7 sa pripláca za celý rad prvkov výbavy. Na druhej strane u veľkého a drahého SUV je predsa len základná výbava vcelku bohatá. Navyše pôvodní majitelia boli často ochotní vydať nemalé čiastky za rôzne vylepšenia, takže Q7 býva naozaj bohato vybavená.
Design
Audi Q7 patrí k najväčším a najmohutnejším autám na našich cestách. Jeho vzhľad oprávnene budí rešpekt a to aj v porovnaní so súpermi. Mohutná karoséria vzhľadovo príliš nestarne, ostatne facelift v roku 2009 priniesol len kozmetické úpravy vzhľadu. Tradične vydarený je aj interiér vozidla.
Spotreba
Obrie a ťažké SUV môže len ťažko jazdiť s nízkou spotrebou paliva. U Audi Q7 je tak potrebné počítať s celkovo vyššími výdavkami na palivo. Ani u najobľúbenejšieho motora 3.0 TDI sa nedá v priemere len tak ľahko dostať pod 10 litrov nafty na 100 kilometrov, výkonnejšie motorizácie (obzvlášť tie benzínové) majú spotrebu naozaj vysokú. Na druhej strane akúkoľvek inú verziu než 3.0 TDI budete zháňať celkom zložito.
Jazdné vlastnosti
Hoci je Audi Q7 veľký a ťažký automobil s vysokou stavbou, jazdné vlastnosti príjemne prekvapia. Auto je predovšetkým komfortné, ale ani séria zákrut ho nerozhodí. Na svoju mohutnosť sa Q7 chová prekvapivo obratne. Ovládanie auta navyše dokáže vylepšiť príplatkový vzduchový podvozok, ktorý môže meniť charakteristiku pruženia podľa potreby.
Bezpečnosť
Audi Q7 je jedným z najmohutnejších vozidiel na našich cestách, preto možno prekvapí, že si auto z nárazových testov Euro NCAP v roku 2006 odviezlo iba štvoricu hviezdičiek z piatich možných. Dôvodom bola čiastočná nestabilita zvarov v prednej časti vozidla pri A stĺpiku. Audi na to reagovalo vylepšením výrobnej technológie a výstupných kontrol, opakovaný nárazový test sa však nekonal. Aj tak však môžeme Q7 považovať za jedno z najbezpečnejších vozidiel vôbec, jeho mohutná stavba aj špičková bezpečnostná technika predstavuje pri prípadných stretoch veľkú výhodu.
Praktickosť
Audi Q7 nie je len auto takpovediac "na efekt", patrí aj k vôbec najpraktickejším autám svojho segmentu a smelo sa v tomto ohľade môže rovnať veľkým rodinným MPV, proti ktorým má podstatne lepší imidž. Vozidlo je sedemmiestne s tretím radom sedadiel pod podlahou batožinového priestoru. Manipulácia so sedadlami je veľmi jednoduchá a priestor pre batožinu veľký. V sedemmiestnom usporiadaní je tu stále slušných 330 litrov, v päťmiestnom 775 litrov a po sklopení všetkých zadných sedadiel dokonca 2035 litrov pre náklad. Zabudnúť nesmieme ani na množstvo odkladacích miest.
Komfort
Súperi v triede rozmaznávajú posádku špičkovým komfortom a ani pri Q7 tomu nie je inak. Okrem dostatku miesta a naozaj luxusného prevedenia interiéru sa môžu cestujúci spoľahnúť na veľmi pohodlné sedadlá a komfortne naladený podvozok. Jeho schopnosti tlmiť nerovnosti môže ešte vylepšiť príplatkové vzduchové odpruženie.
Prevádzkové náklady
Audi Q7 je nielen veľké, ale aj vcelku drahé auto, ktorého prevádzka rozhodne nie je lacná. A to aj napriek tomu, že by ho nemali trápiť výrazné problémy, patrí k spoľahlivým autám. Lenže bežný servis je drahší, prípadné náhradné diely sa naozaj môžu predražiť a ani spotreba auta nie je nízka.