




Prečo kúpiť |
---|
Atraktívny dizajn Výkonné motory Kvalitné spracovanie Rozumná spotreba paliva Dobré jazdné vlastnosti Spoľahlivosť |

O vozidle
Prvá generácia Audi TT vzbudila v roku 1998 pri svojom uvedení na trh naozaj veľkú pozornosť. Atraktívne malé kupé stálo na bežnej a dostupnej koncernovej technike (podvozok štvrtej generácie VW Golf), tú však zabalilo do veľmi atraktívneho a nadčasového kabátu. Design Petera Schreyera (ktorý neskôr prešiel do Kia, aby pozdvihol úroveň dizajnu kórejských vozov) môžeme do istej miery označiť za futuristický. Isté je, že Audi TT si so žiadnym iným vozidlom na ceste naozaj nemôžete pomýliť, auto tiež uviedlo niektoré dizajnové prvky, ktoré sa následne rozšírili naprieč ponukou automobilky. Krátko po uvedení kupé sa objavil aj nemenej lákavý kabriolet, spolu s ním potom dostalo kupé aj malú úpravu. Na zaoblenej zadnej časti sa objavil malý, ale opticky rušivý spojler. Ten sem Audi pridalo po vlne kritiky, ktorá sa zniesla na občas zákerné správanie auta. Znenazdania sa totiž TT mohla odľahčiť zadok, čo mohlo byť pre neskúsených vodičov nebezpečné. Spojler výrobca domontovali aj na už vyrobené a predané autá v rámci zvolávacej akcie, a tak by nemal ani na najstarších vozoch chýbať.
Po úprave už možno jazdné vlastnosti označiť za nezákerné a naopak veľmi vydarené. TT sa ochotne vrhá do zákrut, a medze priľnavosti ležia naozaj ďaleko. Platí to obzvlášť pre verzie s pohonom všetkých kolies, ktorý sa dodával pri základných motoroch za príplatok. Základné verzie teda majú poháňanú len prednú nápravu, čo vyslovene športový prejav auta trochu krotí. Pochvalu si zaslúži aj kvalitne prevedený a esteticky lákavý interiér. V ňom prekvapí dvojica zadných sedadiel, v prípade malých kupé nezvyčajný jav. Lenže sedadlá sú naozaj len núdzové, zmestia sa sem len deti, dospelí cestujúci tu snáď prežijú nejakú kratšiu cestu.
Pod kapotou prvej generácie Audi TT nájdeme výhradne benzínové agregáty. Od začiatku sa najprv TT dodávalo s dvojitým variantom preplňovaného dvacaťventilového štvorvalca 1,8. Základná verzia s výkonom 132 kW vie s autom slušne cvičiť, na výber je prevedenie s pohonom predných, alebo všetkých kolies. Silnejší variant sa 165 kW má potom štandardne poháňané všetky kolesá. V roku 2001 sa objavil aj základný motor 1,8 Turbo s výkonom 110 kW, ktorý možno považovať za pohodovú jednotku napríklad pre kabriolet. K dispozícii bol tiež šesťvalec 3,2 litra s výkonom 184 kW, ten však nadmerne zaťažuje prednú nápravu. To trochu narúša jazdné vlastnosti a tiež má vplyv na trvanlivosť nápravy.
Výbava




Výbava Audi TT z dnešného hľadiska príliš neprekvapí, vo svojej dobe však rozhodne bola tým najlepším, čo išlo v prípade techniky kompaktných modelov získať. Klimatizácia, airbagy, kožené sedadlá aj ich vyhrievanie tak nie sú v TT ničím neobvyklým.
Design




Audi TT prvej generácie bolo vo svojej dobe veľmi nevšedným vozidlom, a ani dnes si ho na ceste s ničím nepomýlite. Oblé tvary sú veľmi originálne a snáď aj trochu futuristické, hoci dnes už možno málinko okukané. Aj tak je prvé TT z pera Petera Schreyera dodnes naozaj atraktívnym a originálnym vozidlom, ktoré možno opäť získava svoje čaro.
Spotreba




Na rozdiel od mnohých pravoverných športiakov sa môže Audi TT pochváliť aj rozumnou spotrebou paliva. Predovšetkým obe slabšie prevedenia preplňovanej tisícosemstovky sa dokážu v apetíte prekvapivo krotiť, silnejšie prevedenie je už však smädnejšie. Šesťvalec má potom vysokú spotrebu.
Jazdné vlastnosti




Jazdné vlastnosti Audi TT sú veľmi dobré, hoci k istote im musel pomôcť dodatočne pridaný spojler v zadnej časti vozidla. Auto je veľmi agilné, a predovšetkým vo verziách s pohonom všetkých kolies je priľnavosť a trakcia naozaj perfektná. Na druhú stranu klasické športiaky s pohonom zadných kolies vedia byť predsa len zábavnejšie.
Bezpečnosť




Audi TT sa môže pochváliť aj slušnou úrovňou ochrany posádky. V roku 2003 sa nárazovým testom Euro NCAP podrobilo prevedenie kabriolet a odviezlo si viac než slušné hodnotenie štyroch hviezdičiek z piatich možných. To svedčí o veľkej tuhosti karosérie, a kupé tak posádku ochráni ešte o niečo lepšie.
Praktickosť




Športové automobily nebývajú príliš praktické, takže v Audi TT prekvapí už len prítomnosť zadného radu sedadiel. Tá je však skôr núdzový, usadia sa sem len malí cestujúci. Batožinový priestor má v základe slušný objem 270 litrov, no vo verziách s pohonom všetkých kolies je nutné počítať len s 220 litrami.
Komfort




Audi TT je predovšetkým športovo zameraný automobil, a preto tlmenie nerovností nie je tak dôležité ako jazdné vlastnosti. Oproti súperom však dokáže byť TT celkom komfortné a posádka sa môže tešiť aj z kvalitne prevedeného interiéru.
Prevádzkové náklady




Audi TT používa vcelku bežnú veľkosériovú techniku , čo uľahčuje tak samotné servisné úkony, ako aj zháňanie náhradných dielov. Na druhú stranu diely, ktoré sú pre tento automobil špecifické, budú vždy trochu drahšie. Medzi podobne koncipovanými športiakmi však TT patrí k prevádzkovo menej náročným autám.