




Prečo kúpiť |
---|
Skvelý cestovný komfort Výborné jazdné vlastnosti Úsporné a dynamické motory Výborná automatická prevodovka Skvelé brzdy |

O vozidle
V roku 2010 prišla na trh úplne nová generácia päťkového BMW, ktorá nesie interné označenie F10 (a kombi F11). Technickou zaujímavosťou je, že konštrukčne vychádza z väčšieho sedmičkového BMW F01, čo vypovedá o celkovej vyspelosti vozidla. Vzhľadovo sa BMW 5 F11 vrátilo ku konzervatívnejšiemu štýlu predošlých generácií a priamo predošlá E60 tak vedľa staršieho a nového súrodenca vyzerá ako dizajnový experiment. Lenže zatiaľ, čo pri uvedení E60 sa znášala kritika na kontroverzný vzhľad, teraz pre zmenu, nie je mnohým po chuti konzervatívnejšie zameranie F11. Pravda je, že auto je dosť podobné menšej trojke, čo mu trocha uberá na prestíži. Na druhú stranu je päťka opäť ideálnym vozidlom pre tých, ktorí nechcú príliš vybočovať z davu a pritom si potrpia na špičkový komfort a jazdné vlastnosti.
Spočiatku predaja najnovšej päťky sa pod kapotou objavili len dva základné štvorvalcové motory – jeden vznetový, jeden zážihový. No postupom času zabrali v ponuke štvorvalce predsa len viac miesta. Okrem prevedení 520d a 520i tak nájdeme štvorvalec aj v prevedeniach 525d a 528i. Vo všetkých prípadoch (okrem 520i) prirodzene s preplňovaním a s dostatkom výkonu, takže trpí len prestíž a kultivovanosť prejavu vozidla. Šesťvalce však pochopiteľne z ponuky nezmizli, sú tu varianty 530 a 535 v benzínovom aj naftovom prevedení. Preplňovanie je opäť samozrejmosťou, atmosférické motory sú už u BMW vcelku vzácnosťou. To platí aj pre špičkové motorizácie. Klasikou je u päťkovej série prevedenie M5, ktoré platí za najdynamickejší manažérsky sedan. V generácii F11 bol však vysokootáčkový desaťvalec nahradený preplňovaným osemvalcom, zato s výkonom 412 kW. Kto chce kombinovať špičkovú dynamiku s relatívne priaznivou spotrebou, má v novej rade 5 možnosť zvoliť prevedenie M550d xDrive s 280 naftovými kilowattmi.
Pre päťkové BMW F11 platí, že je na okreskách snáď ešte o niečo obratnejšie než predchádzajúce generácie, napriek tomu však zostáva hlavným rysom maximálny cestovný komfort. Ten zvyšuje napríklad famózna osemstupňová automatická prevodovka, ktorá je dostupná v širokom množstve modelov.
Výbava




Podobne ako u väčšiny BMW je aj u päťky F11 výhodnejšie hľadať na trhu ojazdených áut vybavenejšie modely. BMW si totiž necháva tradične priplácať za mnoho prvkov a hoci u len pár rokov starého BMW 5 bude mať pôvodná cena výbavy stále vplyv na obstarávaciu cenu ojazdeného auta, je určite výhodnejšie investovať do vozidla s lepšou výbavou. Ani štandard nie je zlý, u niektorých motorov (napríklad štvorvalca 325d) dostanete v základe rovno skvelý osemstupňový automat.
Design




Hodnotiť dizajn automobilov býva často nevďačná úloha a päťkové BMW je toho jasným dôkazom. Predchádzajúca generácia E60 získala rad negatívnych reakcií kvôli kontroverznému dizajnu, F11 zase zlízal kritiku za príliš konzervatívny styling. Tak či onak, päťkové BMW F11 je veľmi elegantný automobil, ktorý sa rozhodne nesnaží vybočovať z radu. Áno, chýba mu nádych individuality a elegancie, ale prestíž v žiadnom prípade.
Spotreba




Motory BMW patria tradične k automobilovej špičke a to ako výkonom, tak spotrebou. V päťkovom BMW F11 sa navyše objavujú aj veľmi úsporné štvorvalce, ktoré síce trochu znižujú prestíž vozidla, ale prinášajú nízke náklady na palivo. U vznetových motorov platí, že šesťvalce prekvapivo nemajú o mnoho vyššiu spotrebu.
Jazdné vlastnosti




Zvezenie sa s päťkovým BMW bol vždy výborný zážitok a hoci nemôžeme hovoriť o ktovieako športovom voze, vo svojej kategórii patrí BMW 5 určite k najagilnejším autám vôbec. Ľahkosti má o trochu viac než predchádzajúce verzie a podvozok prekvapí svojou istotou riadenia aj vo veľmi rýchlo prechádzaných zákrutách. Na istote vozidlu dodáva tiež čoraz populárnejší pohon všetkých kolies, ktorý pritom nemá negatívny vplyv na jazdný prejav vozidla. Veľkou prednosťou päťky sú skvelé brzdy.
Bezpečnosť




Veľký sedan BMW novej generácie získal v roku 2010 plný počet piatich hviezdičiek v crash testoch Euro NCAP. V hodnotení ochrany posádky i chodcov má jedno z vôbec najlepších hodnotení vo svojej triede a aj vzhľadom k bohatej bezpečnostnej výbave je isté, že päťka je naozaj bezpečným vozidlom.
Praktickosť




Veľké BMW má dostatok miesta v interiéri a aj batožinový priestor oproti predchádzajúcemu prevedeniu ešte narástol. Sedan poskytne 520 litrov a kombi dokonca 560 litrov pre batožinu, opäť však platí, že BMW sa v danej triede neradí k rekordmanom. To však bude vadiť málokomu, vodič sa bude skôr ponosovať na rozmerný stredový panel, ktorý môže trochu utláčať jeho koleno.
Komfort




Päťkové BMW F11 je mimoriadne komfortný automobil, ktorý posádku doslova rozmaznáva. Dostatok miesta je jedna vec, pasažieri však ocenia predovšetkým skvelé sedadlá, z ktorých nebudú nikdy vystupovať unavení a dolámaní. Rutinérske pohodlie ešte zvyšuje množstvo nadštandardnej výbavy.
Prevádzkové náklady




Nízka spotreba nie je všetko a u päťkového BMW generácie F10 musíme počítať s celkovo vysokými nákladmi na prevádzku. Začína to už obstarávacou cenou, ktorá je u vozidla ako mladej ojazdenky stále relatívne vysoká, náhradné diely a servisné práce tiež nestoja málo a platí to aj pre bežné servisné úkony. Skrátka, automobil vyššej strednej triedy si vyžaduje vyššie investície.