Prečo kúpiť |
---|
Jazdný komfort Úsporné vznetové varianty Špičkový variant M6 Jazdná dynamika Perfektné spracovanie |
O vozidle
Šesťkové BMW je zástupcom tradičných veľkých cestovných kupé mníchovskej automobilky. Nadväzuje na legendárny model E25 (ten nadväzoval na typ E9) vyrábaný v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch, a osmičkový rad E31 z rokov osemdesiatych. Veľké cestovné kupé je interne označované ako E63, kabriolet potom E64. Pri svojom predstavení v roku 2003 vzbudilo BMW 6 rozruch predovšetkým kvôli svojmu dizajnu, ktorému dominuje dosť netypicky tvarovaná zadná časť prevedená v štýle Chrisa Bangla. Autorom návrhu vozidla je Adrian van Hooydonk, ktorý sa stal v roku 2009 nástupcom Bangla na pozícii šéfa dizajnu značky. Celkovo bol dizajn tohto kupé prijatý výrazne priaznivejšie než pri iných vtedajších modeloch BMW. Auto má doslova žraločí vzhľad, a vyzerá ešte dynamickejšie než aké v skutočnosti je.
Extrémnu dynamiku totiž môžeme očakávať snáď len od špičkového prevedenia M6, inak je však šesťkový BMW predovšetkým rýchlym cestovným kupé, alebo kabrioletom. Usporiadanie interiéru je v oboch prípadoch 2 + 2, ale zadné sedadlá sú skôr núdzové, všetok komfort sa sústredí na cestujúcich vpredu. Šesťkové BMW je už v základe veľmi bohato vybaveným vozidlom, a interiér posádky rozmaznáva. V hierarchii automobilky patrí tento typ vlastne tesne pod sedmičkovú limuzínu, takže množstvo elektronických hračiek, ktoré sú pre vozidlo dostupné, ani neprekvapí. Môžete tu tak mať nielen luxus v podobe koženého čalúnenia, duálnej klimatizácie a pokročilého navigačného, a zábavného systému, ale tiež napríklad adaptívny tempomat, alebo ďalšie praktické doplnkyNa ovládanie radu funkcií však slúži systém iDrive, ktorý sa vtedy pri BMW ešte tak trochu hľadal, a tak je prevedenie niektorých úkonov a nastavení zložitejšie, ako by bolo treba.
O pohon reprezentatívneho kupé sa stará vcelku široká paleta výkonných agregátov, premiérovo sa tu pod kapotou veľkého kupé mníchovskej značky objavuje turbodiesel. Ten nájdeme v prevedení 635d, a ide o preplňovaný šesťvalcový agregát s úctyhodným výkonom 210 kW. O dynamiku teda netreba mať obavy, pritom spotreba ostáva príjemne nízka, a 635d je ideálne na časté prehĺtanie naozaj dlhých vzdialeností.
Akusticky komfortnejšie a jazdne trochu agilnejšie budú však modely s benzínovými motormi. Základom je tu trojlitrový šesťvalec s dostatočným výkonom 200 kW. Osemvalec 650i má výkon 270 kW a špičkou je prevedenie M6 s úchvatným päťlitrovým desaťvalcom o výkone 373 kW, teda viac ako 500 koní. Jazdné vlastnosti auta sú na veľmi dobrej úrovni, avšak vyššia hmotnosť znamená, že na okreskové vyvádzanie sa predovšetkým slabšie modely príliš nehodia. Najlepšie sa šesťkové kupé, alebo kabriolet cíti na diaľnici.
Výbava
Ako v podstate druhý najdrahší model mníchovskej automobilky musí byť BMW 6 aj náležite dobre vybavené. Je tomu tak, hoci si výrobca opäť nechal v cenníkoch priestor pre rad príplatkov, autá sú väčšinou veľmi dobre vybavené, a to aj preto, že pôvodní majitelia sa nezdráhali si za niektoré luxusné prvky priplatiť.
Design
Dizajn BMW 6 generácie E63 patrí k najlepšie prijímaným autám kontroverznej dizajnovej éry mníchovskej automobilky. Pôsobí skutočne dosť dynamicky a agresívne, býva prirovnávaný ku žralokovi, podobne ako staršie kupé zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Veľmi hodnotné prevedenie má tiež interiér.
Spotreba
Veľké cestovné kupé s výkonnými šesť-, osem-, alebo dokonca desaťvalcovým jednotkami pochopiteľne nebude mať nízku spotrebu rodinných sedanov. No pri šesťkovom kupé existuje aj jedna výnimka, ktorou je model 635d. Jeho vznetový motor dokáže stlačiť priemernú spotrebu aj k ôsmim litrom na sto kilometrov, čo je pri luxusnom cestovnom GT s pôvodnou cenou cez dva milióny korún úctyhodný výsledok.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti šestkového BMW sú pochopiteľne v danej kategórii excelentné, vyvádzanie na kľukatých cestičkách však predsa len relatívne veľkému modelu ide trochu horšie ako rýchly let po diaľnici. Každopádne je podvozok BMW 6 vo všetkých situáciách veľmi istý, nakoniec niet divu, keď musí zvládať výkony cez 500 koní pri najlepšom variante M6.
Bezpečnosť
Nárazovými testami Euro NCAP šesťkové BMW E63 neprešlo, avšak dá sa predpokladať, že úroveň ochrany posádky bude špičková. Je to dané modernou konštrukciou vozidla a tiež prakticky kompletnou bezpečnostnou výbavou, v ktorej nemusia chýbať napríklad ani adaptívny tempomat.
Praktickosť
Veľké cestovné kupé od BMW je vo svojej kategórii tiež slušne praktickým automobilom, hoci pochopiteľne praktickosti sedanov či kombi nedosahuje. Keď je to potrebné, zvezie Šesťka až štyroch cestujúcich, batožinový priestor pojme veľmi solídnych 450 litrov nákladu. V prípade kabrioletu je objem stále veľmi dobrých 300 litrov.
Komfort
BMW 6 E63 má veľmi dobré jazdné vlastnosti, celkovo je však skôr určené pre pohodlné prehĺtanie veľké porcie kilometrov. Jazdný komfort je daný ako starostlivo naladeným odpružením, tak celkovo luxusne vybavenú kabínou s veľmi pohodlnými a anatomickými sedadlami.
Prevádzkové náklady
Vysoké prevádzkové náklady patria k drahému kupé tak nejako samo sebou, obzvlášť keď pochádza z Mníchova. Pritom náklady na palivo budú len menšou časťou výdavkov, ostatne u vznetové varianty nemusia prekračovať náklady u mnohých obyčajnejších vozov. Ceny náhradných dielov, servisných úkonov alebo poistiek sú však podstatne vyššie.