Prečo kúpiť |
---|
Dravý vzhľad Špičkové jazdné vlastnosti Kvalitné spracovanie Úsporné turbodiesely |
O vozidle
BMW X1 je najmenším SUV mníchovskej automobilky. Technicky vychádza z kompaktného hatchbacku jednotkovej rady, ku ktorému je tiež priestornejšou alternatívou. Na druhú stranu s vnútorným priestorom to tu nie je úplne slávne, X1 ho má tak akurát, a medzi konkurentmi patrí k vo vnútri najmenším automobilom. Interiér si ale zaslúži pochvalu za kvalitné použité materiály, výborné spracovanie, a tiež podarenú estetiku. Tradične musíme pri BMW pochváliť vynikajúce sedadlá so skvelou oporou pre telo. Vzadu majú sedáky tiež primeranú veľkosť, takže aj napriek celkovo menšej ponuke miesta poskytujú dobrú oporu pre stehná. To je dobré zistenie, výrobcovia si totiž menšími sedákmi často pomáhajú k opticky väčšiemu priestoru na zadných sedadlách. Vonkajší dizajn BMW X1 bude mať svojich fanúšikov aj odporcov. Bezpochyby zapadá do súčasnej línie BMW, pre niekoho však môžu byť tvary príliš komplikované. Najmenšie SUV od BMW vyzerá ako trochu zvýšený hatchback kombinovaný s kombíkom.
Kompaktné mníchovskej SUV je síce praktickejším, a možno tiež štýlovejším variantom k malému jedničkovému hatchbacku, rozhodne však nerezignuje na kvalitu jazdy. Toto kompaktné BMW tak síce už vie poslúžiť ako rodinné vozidlo, vodič sa však bude za volantom naďalej skvele baviť. Jazdné vlastnosti patria na absolútnu špičku segmentu kompaktných SUV, a v podstate by sa BMW X1 nestratilo ani medzi bežnými kompaktnými hatchbacky. Väčšina BMW X1 má pohon všetkých kolies, avšak verzie so slabšími motormi môžu mať tiež len pohon zadnej nápravy (označovaný ako sDrive), čo je v segmente kompaktných SUV dosť neobvyklá konfigurácia, no daná pôvodom techniky. Tuhý podvozok zaisťuje minimálne náklony karosérie, a auto celkovo veľmi úspešne maskuje svoju relatívne vysokú hmotnosť. Tuhší podvozok síce trochu obmedzuje komfort jazdy, avšak záleží na situácii. BMW X1 sa natriasa pri pomalšej jazde, takže napríklad v meste dá dlažbu a rozbité cesty posádke pocítiť, so stúpajúcou rýchlosťou však začína tlmenie fungovať oveľa lepšie.
Ponuka pohonných jednotiek pre X1 je celkom jednoduchá – vozidlo si vystačí výhradne s dvojlitrovými štvorvalcami, avšak veľmi rozdielne naladenými. Základom je benzínový dvojliter s výkonom 110 kW, ktorý nájdeme v prevedení sDrive 18i. Silnejší sDrive, alebo xDrive 20i majú preplňovaný dvojliter s výkonom 135 kW, a benzínovým vrcholom je prevedenie x28i s výkonom 180 kW, ktoré konečne prináša aj naozaj slušnú dynamiku. Vznetové varianty začínajú pri prevedení sDrive 16d s iba 85 kW, čo je naozaj malá porcia výkonu. Silnejší 18d so105 kW tiež nie je žiadny šprintér, možno ho však mať tak s pohonom zadnej nápravy, ako vo verzii s pohonom všetkých kolies. Agregát 20d o výkone 130, a neskôr 135 kW má solídnu silu a možno ho kombinovať s pohonom xDrive, alebo sDrive, úsporná varianta EfficientDynamics má výkon znížený na 120 kW a výhradne poháňanú len zadnú nápravu. Najsilnejším turbodieselom potom je prevedenie xDrive 25d, ktoré disponuje zaujímavým výkonom 160 kW.
Výbava
Aj pri BMW X1 je zoznam príplatkovej výbavy naozaj dlhý, avšak už v základnej výbave je vcelku slušných pár komfortných, a hlavne bezpečnostných prvkov. Na trhu nájdeme autá s pomerne širokým rozsahom výbavy, a tak je dobré si zoznam prvkov pri každého vozidle overiť.
Design
Vzhľad BMW X1 je aj na malé SUV celkom netradičné. Dizajn bude mať svojich fanúšikov aj odporcov. Bezpochyby zapadá do súčasnej línie BMW, pre niekoho však môžu byť tvary príliš komplikované. Najmenšie SUV od BMW vyzerá ako trochu zvýšený hatchback kombinovaný s kombíkom.
Spotreba
BMW X1 poháňajú výhradne štvorvalce, v drvivej väčšine s preplňovaním. Dvojlitrové turbodiesely dokážu byť príjemne úsporné, a za pozornosť stojí fakt, že rozdiel v spotrebe medzi najslabšími a najsilnejšími prevedeniami nie je príliš veľký. Benzínové prevedenia si žiadajú väčší prísun paliva, na trhu sú však aj podstatne menej bežné.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti patria na absolútnu špičku segmentu kompaktných SUV, a v podstate by sa BMW X1 nestratilo ani medzi bežnými kompaktnými hatchbackmi. Väčšina BMW X1 má pohon všetkých kolies, avšak verzie so slabšími motormi môžu mať tiež len pohon zadnej nápravy (označovaný ako sDrive), čo je v segmente kompaktných SUV dosť neobvyklá konfigurácia. Zadokolesovky sú ešte agilnejšie než štvorkolky. Tuhý podvozok zaisťuje minimálne náklony karosérie, a auto celkovo veľmi úspešne maskuje svoju relatívne vysokú hmotnosť.
Bezpečnosť
Malé SUV od BMW dostalo veľmi robustnú konštrukciu a extrémne tuhú karosériu, takže v spojení s výbornou bezpečnostnou výbavou prináša špičkovú úroveň ochrany posádky. V nárazových testoch Euro NCAP si v roku 2012 pripísalo BMW X1 maximálne päťhviezdičkové skóre, ktoré by mu vydržalo i podľa prísnejších kritérií na rok 2013.
Praktickosť
BMW X1 patrí k najmenej priestorným autám segmentu kompaktných SUV, a to aj napriek jeho celkom slušným rozmerom. Cestujúci nebudú trpieť nedostatkom miesta, ale interiér je skôr, povedzme, útulný. Batožinový priestor pojme veľmi slušných 420 litrov nákladu.
Komfort
Tuhší podvozok síce trochu obmedzuje komfort jazdy, avšak záleží na situácii. BMW X1 sa natriasa pri pomalšej jazde, takže napríklad v meste dá dlažbu a rozbité vozovky posádke pocítiť, so stúpajúcou rýchlosťou však začína tlmenie fungovať oveľa lepšie.
Prevádzkové náklady
V prípade relatívne veľkého SUV prémiovej značky je potrebné počítať s vyššími prevádzkovými nákladmi. A to aj napriek tomu, že vznetové verzie dokážu byť v praxi príjemne úsporné. Kvôli vyššej hmotnosti je predsa len spotreba vyššia ako pri hatchbackoch. Nákladnejší je aj servis vozidla a samozrejme prípadné náhradné diely môžu rozpočet zaťažiť tiež výrazne.